Vilka raser kallas "kamp"hundar?
Vilka raser är det som folk kallar för sk. "kamp" hundar. (jag kan ju inte påstå att jag tycker man ska kalla några raser för "kamp hundar", beror ju på uppfostran & ägarn, inte rasen…)
men jag är bara 'nyfiken', hur är det? schäfer, rottis, amastiff och sådana raser eller vilka är det folk kallar för "kamp" hundar?
//Wizy

Vad jag vet så är det Rottis, Pitbull, Amstaff, Bullterrier, Cane Corso, Dogo Argentino.. Ja, det finns en hel del. Men enligt mig så finns det inga kamphundar.

Pitbull, amstaff, staff, bullhundar anser jag tillhöra kamphundar. Men det är väl inget ont i det!? Kamphund för mig är inte en hund som attackerar hundar, människor och barn.
Kamphundar är och har varit hundar som hjälper sin ägare med tex att hantera och att hålla fast boskap. De har hållt rovdjur borta från gårdarna. Det krävs mycket av en sån hund.

Japp, men bara till hälften.
Andra halvan är ju töntar.
För mig är en kamphund en hund som används till kamp, oavsett ras. Sedan finns det raser som t.ex. pitbull, som ursprunligen används/förr används till kamp/hetstning etc. Men jag brukar hellre kalla det kampraser i så fall :)
#1 Dogo argentino har inte det ursprunget, fick jag lära mig när jag skrev rasspecial om den :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#5 Neh dogon har ursprung av jakt på vildsvin osv, men dem ses som kamphundar..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
hm, kamphundar ser jag precis som vallhundar (te.x), en hund som vallar är en vallhund, en hund som kampar är en kamphund. hundar som är avlade till kamp är kamphundar, hundar som är avlade till vallning är vallhundar. lätt va? ;-)
Men jag bara undrar…en kompis till mig har i många år haft bearded collies o de vallar ju…men med bett! Hennes ena tik roade sig med att valla barn med att bita dem i baken..(håårt) Vad kallar man en sådan hund??
När byxorna går sönder…??

#8# Ja du, det tål att tänkas på. *fniss*

#2 - Hur får man mitt inlägg till negativt? :O jag blir inte diretk rädd för sk. "Kamphundar" bara för att jag ville veta vad många tjatar om för raser :P.
#5 Av en dokumentär, om det var på Discovery eller nån sån kanal, fick jag lära mig att Dogo Argentino inte är avlade till kamp, men att man brukade kunna använda sig av den rasen även på det området. Men sen brukade man ju använda sig av tex slädhundar inom kamp också, så det är ju inte bara kamphundsraserna som användes på det området.
Men sen tror jag nog att det är Argentinons utseende som gör att den klassas som kamphund, den är ju väldigt lik kamphundsraserna.

Jag tror att mångas icke hundfolks uppfattningar om vad som är en kamphund kommer från media. Tex förut så var ju schäfer ansedd som en farlig ras och eftre det så var det mkt snack om rottisarna. Just nu värkar det som att allt som biter ett barn eller en annan hund är en kamphund.
Min mammas vännina råkade ut för en komisk sak. Hon hade skaffat en franskbulldogs valp. Och en dag hade valpen gläfsat lite åt hennes granne. Dagen efter så kom polisen och knackade på dörren och sa att dom fått en anmälan om att hon hade en agressiv kamphund, valpen kom fram till dörren och hon sa att det här är den ända hund jag har. Dom trodde henne inte utan fråga vart hon gömde kamphunden!
#8 Om byxorna går sönder så kan det ju inte vara en vallhund, utan snarare en så kallad brallhund! 
Folk kallar allt för kamphundar.
Vilket är en ganska stor skillnad från vad det är, många raser som benäms som det har aldrig använts i sånna sammahang.
≧◔◡◔≦

Som Zebben skrev, Bullraserna är väl oförtjänta benämda som Kamphundar?
Men tror mer att Alla hundägare måste hjälpas åt och förklara för allt och alla… och Att det som står i lagen är nog det som är mest riktigt….
> En Kamphund är en hund, oavsett ras, som tränats eller tränas med SYFTET att den ska bli framgångsrik vid slagsmål med andra hundar <
finns alldeles för många förutfattade och felaktiga meningar om och med Hundar…
Som att en Pittbull skulle låsa käkarna vid ett bett??? Hur kan dom då äta?? för sådär en 20 år sedan gick samma rykten om Boxern??
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
8, men då vallar dom för hårt,i det läget ska man lära dom att inte bita i fåren, det vet jag mång bc vallare får lära sig för att dom är för hårda, dom collies jag har vallat med har jag fått mycket beröm för eftersom man oftast inte behöver lära dom att inte bita i den dom vallar, och det är så det ska vara också;-)
#15 Nej. En kamphund är en hund, oavsett ras, som avlats fram i syfte att kampa med andra djur (boskap, hundar osv). Det spelar ingen roll om någons lilla pluttesnuttamstaff är världens snällaste och beskedligaste, det är fortfarande en kamphund.
En jrt är en jakthund, även om den inte används i jakt. En BC är en vallhund, även om den bara används till att tävla i landslaget i agility.
#1: Varför rottweiler kategoriseras (eller hur man ska säga) som kamphund förstår jag inte, då de inte avlats för det överhuvudtaget. 
#18 Precis, vilket alltså ger att rottisar inte kategoriseras som kamphundar utan brukshundar.
#19: Jo, det vet jag.
Tänkte mer på varför de kategoriseras som kamphund eller mördarhund i media.
Att det är en brukshundsras vet jag mycket väl. =)
#18 Neh det är ju tyvärr så.. Det står ju t om på skk om jag inte minns fel vilka raser som anses vara "kamphundar" och då står rottisen med^^
Och som sagt dogon är en spår/jakt hund som jagar vildsvin i argentina och även pumor.. Dock så anser man att dogon också står som "kamphund". Antagligen pågrund av utseende och att de är en mastiff ras.

Kamphundar är hundar som är uppavlade för att ha mycket kamplust.. Jag vill ha mycket kamplust i mina hundar förutom i tollare då ;)
inge bra att kampa med fågel hahaha :)
#11 Precis.. De är inte avlade för det, men det hindrar ju inte att idioter använder en ras till det ändå. Därför jag brukar kalla det kampraser och kamphundar, för att göra skillnad på de som ursprunligen avlats till det men absolut inte för det behöver användas till det idag och de hundar som oavsett ras använts till det.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#23 Testa mot en Struts eller Emu??
Jag har en hund på jobbet som jag brukar vara hundvakt åt och träna agillity med. Folk kallar henne kamphund för att hon liknar en Pitbull fast hon är gatukorsning från Irland, antagligen har hon engelsk staff i sig :P
Det hela beror hur man tränar hunden, VILL man kan man trigga henne till att bli en attack hund, därför är det jätte viktigt att ha pli på hunden. Men det är som alla säger. Allt beror på ägaren. Dock är nog en Pitbull mer lätt triggad än tex en Golden retriver.

#17 ..Nej? En kamp hund är en hund som ÄR TRÄNAD ATT FIGHTAS, Oftast används Bull-raserna.. pga styrka, smärttålighet och triggerfaktor.. Och bettstyrka, samt att tjurskalligheten.
Men det är fel, fel fel att kalla det för Kamphund..
Annars ska du räkna in så många mer hundar..
Ska man generalisera.. så Alla Moloss och Bull raser kan med lite "fel" bli kamphundar.
Hälsn. Freke

#17 Håller helt med! En hundras som är avlad för kamp är en kamphund även om den ligger i soffan och pussas med matte.
En jakthund är av jakthundsras även om den inte är aktiv i jaktskogen.

#17 Håller helt med! En hundras som är avlad för kamp är en kamphund även om den ligger i soffan och pussas med matte.

Jag skulle vilja säga att en kamphund är en hund (oavsett ras) som tränats till kamp, medans en kamphundsras är de raser som ursprungligen använts till kamp.
Det är iaf hur jag skulle vilja kalla det.
#31 Håller med dig till fullo!
En kamphund är ett begrepp folk har kommit på, som missbrukas som ett fördomsfullt ord som man helst spottar ur sig! MEN det är fortfarande en hund, oavsett ras som tränats till kamp.
En kampras är en hund som urspungligen användes för kamp mot kriatur för att stressa dem och hålla fast dem och sedan utvecklades för folkets nöje till att slåss med andra hundar. I vilket fall som helst skulle eller ska dem ALDRIG gå på en människa oavsett deras ursprung.
Det är väldigt individuellt vad man kallar för KAMPHUND.
Och för en hund att låsa käkarna är det en anatomisk omöjlighet - Oavsett ras.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Hm ska man räkna upp raser har ni missat några som har använts till kamp. Tosa,Shar Pei och Mastiff. Men det behöver ju inte betyda att de är hemska mördande hundar bara för det… Vilka raser i sverige står för de flesta attackerna? Någon som har siffror på det?
#31 Håller med dig!

#34 Tror det fortfarande är golden som leder bitstatistik. Men har ingen att visa upp.
Men att folk använder kamphund som ett skällsord är ju en sak. Ska man hårddra det så ska man alltså enligt många säga så här för att vara korrekt:
Jag har en hund av jakthundras. Istället för jag har en jakthund.
Jag har en hund av vallhundsras. Istället för jag har en vallhund.
Jag har en hund av kamphundsras. Istället för jag har en kamphund.
Lite krångligt tycker jag. Om någon frågar vad man har för ras så säger man ju oftast inte bara jakthund. Utan man säger att man har en tex basset hound eller tysk jaktterrier. Samma sak med vallhund, man säger ju att man har en b.c tex.
Det är ju bara att skaka av sig vad folk säger om ens hund. Det är ju inte på något sätt viktigt, tycker jag. Man kan aldrig vara populär hos alla. Jag träffar dagligen folk, både hundfolk och icke hundfolk, som inte tycker om schäfrar. Jag träffar dagligen hundraser som jag inte tycker om.
jag bryr mig inte om ifall människor ser min hund på ett sett, det tråkiga är bara när man vräker ur sig vissa saker som kanske inte alls stämmer pga okunskap. det jag blir arg på är tex senast nu i tidningen där pitbullen högg ihjäl en terrier så läste man lite längre ner där en man skriver att han tycker alla "kamphundar" bör ha munkorg på sig m.m när dom ska på tåg/buss eller liknande. jag hoppas vid min gud att dom som verkligen behöver det har det på sina hundar, men dra inte alla över en kam. varför ska min hund få lida pga för att han är en viss ras ?
// Vanessa

#37 Okunskap eller inte? Ditt resonemang bygger ju på den okunskapen.. När du skriver
citat: hoppas vid min gud att dom som verkligen behöver det har det på sina hundar, men dra inte alla över en kam. varför ska min hund få lida pga för han är en viss ras ? /slut citat
kanske för att i meningen innan skriver du
citat: jag bryr mig inte om ifall människor ser min hund på ett sett /slut citat Kan va därför alla dras över samma kam?? eller vad tror du?
Du ser din hund på ett sätt en annan ser på ett annat men det är ju ändå samma hund? Och om det är okunskap eller illvilja? spelar ingen roll det är väl ändå en hund? Och om det är en snäll hund eller en elak eller aggressiv är gör det väl inte den till en kamphund även om det är av en kamphundsras, förrän den tränats eller kampats och fått blodsmak.. Först då kan den betäcknas som kamphund.
Hälsn. Freke
ähh du förstår inte vad jag menar, säger att många människor ser min hund som en kamphund för att dom sett bilder och liknande på internet/tidningar där dom attackerat människor och djur, tycker det är tråkigt då han inte är en kamphund och skulle aldrig göra någon illa.(alltså tar dom min hund för att vara kamphund även fast dom aldrig träffat honom innan) och att alla som ser ut som kamphundar skulle behöva sätta på sig munkorg för att dom anses vara agressiva. (för det är det ända man får läsa om i tidningarna)
vet inte om det är du eller jag som skriver dåligt av vad vi menar. så jag släpper den här tråden nu. alltid svårt att förklara sig på internet då alla läser olika på hur man skriver sina inlägg.
// Vanessa
#34 Tosa är ju en hund liksom Pitbull som avlades fram i det syfte att användas till enbart kamp. Kommer inte riktigt ihåg, men jag tror det är en japansk hund. Japaner har ju sysslat mkt med hundkamp längre tillbaka i tiden om jag minns rätt.
Om någon har sett filmerna "Silver Fang", så har jag även för mig att kamhundarna där är Tosor.

Hund av Kamphundsras betecknas en hund tillhörande någon av deraser till vilka kamphundar Historiskt hört det vill säga:
Bullterrier, Amerikansk staffordshireterrier, Tosa Inu, Bulldogg, Amerikansk Pittbullterrier och Staffordshire bullterrier enl Svenska normer, sen har även ett antal andra raser används till hundkamper men Historiskt sett är det dessa som räknas som Kamphundsraser.
Även om Gårds, Herdehundar används/ts så faller dom inte inom kategorin Kamphundsraser.
Det är även en Otrolig skillnad på Kamphundsras och en Kamphund, vilket Media inte gör någon som helst urskillning på?.. Men det säljer …
Tilläggas ska väl också att Staffar och Pittisar är otroligt kärvänliga mot människor speciellt barn om dom inte går övergränsen.. Som alla hundar som är fostrade…
Hälsn. Freke