Otroligt jobbig hund.......
Vad ska jag göra med en 7 månaders irl. varghund som är inne i sin värsta tid? Hon äter eller tar allt som ligger på diskbänken, vardagsrumsbordet, gräver i mattan, kommer inte in när vi ska åka ifrån skogen (hon springer in i skogen o står o kollar på oss) Just nu vet jag inte vad de är med henne,(jobbig tonåring) hon är såå tråkig.
Jag skulle föreslå att du går en vardagslydnadskurs med henne :)
En varghund säger ju sällan nej till en godbit (som du vet…) så tipset är att belöna bra uppförande med en godis.
Hur mycket motion får hon - blir hon riktigt mentalt och fysiskt uttröttad när ni är ute? Hon låter trotsig och uttråkad, förutom att hormonerna spökar också, och att hon testar vem som egentligen är flockledaren. Just nu är det nog hon. :-)
Vi är i skogen 1-2 ggr om dagen, sen har hon stor tomt att springa på med 2 st golden retriever. Den ena leker hon med dygnet runt, dom har grävt upp x antal STORA gropar på tomten. På kvällen går vi promenad som inte är så lång, typ 2-2,5 km. Vi tränar klicker, inkallning, sitt, ligg, stanna, stå m.m. Hon är väl i sin värsta ålder just nu. Trotsig kan man lugnt säga=)
Trötta ut henne med att byta miljö någon gång per dag också, om du kan. Åk buss och tåg, gå bland mycket folk och gå en lydnadskurs, gå på hundträffar så hon får träffa andra hundar etc.
3, skulle vilja föreslå också att lära henne ta det lugnt, man får inte glömma att det kan vara lätt att överaktivera en tonnis, och då får dom svårare att komma till ro,lägg henne bredvid dig när allt är lugnt omkring osv osv….