Gå fint i koppel?
Nu har vi njutit av våran nya underbara valp i ett par dagar 
Undrar hur man lär en valp gå fint i koppel?
Jag förstår att det är inget som kan hända över en natt, men vi har tänkt börja så tidigt så möjligt, hon är 8v och har inget emot halsbandet, men hon går bara höger och vänster hela tiden och ibland vill hon inte ens gå.
Hur gör jag?
lock och pock och uppmärksamhet är det enda som gäller, valpen är för liten för att lära sig gå fot ännu :-))
Presis som #1 säjjer :) Sen om valpen drar jättemycket eller så brukar jag bara stå helt stilla tills den lugnat sej och ger sin uppmärksamhet till mej igen :) Men massor massor av berömm, direkt den gör rätt.
vår valp (när hon var valp) satte sig ibland bara rätt upp och ner och vägrade att gå. vi blev orolig och gjorde allt för att få henne att röra sig. när vi började valpkursen sa ledaren att det är ett tecken på att det är för mycket att ta in för valpen, den kan helt enkelt inte gå samtidigt som det är så mycket nytt. det bästa var tydligen att bara ta det löungt och vänta på att den ska hinna kapp sig själv. så du vet och inte blir som vi blev…*ler* som tur är så har inte vår vovve tagit skada som vi kan se..
3, ja man kan tänka sig en liten unge som nyss börjat gå, den dimper ju ner på baken den med när den inte kan hålla ordning på allt som sker och sig själv,jag har ju alltid låtit mina valpar varit med på prommisarna lösa och alltid tagit det i valpens takt, stannat när den har stannat osv osv….och än så länge har aldrig mina hundar tagit skada av det,det gäller bara att ta det lugnt;-).

Ofta lär vi våra valpar att dra i kopplet. När man tar de första promenaderna med lös valp följer den efter en. När kopplet sitter på låter vi valpen gå och hänger efter i snöret! 
Om man istället för att lära valpen att vi springer efter när den väljer håll, snusar ut i diken etc, så kan man lära den att följa oss. Det ska absolut inte vara några ryckar och knyckar, eller tvära svängar där man drar med valpen. Gå och byt håll, var rolig att följa. Locka med den genom att vara glad och kvittrande. Vill den intre gå, stanna och vänta till den vill igen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter