Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2209 ggr
babsan
0

Ångest.

Vad ska jag göra ?
Som de flesta av er vet skulle jag köpa hunden Maja.
Men hon hade ju dock ingen stamtavla.
Jag sa till hon som har hunden nu att jag ville avla på henne, då sa hon att det var okej, men om jag vill ha stamtavla på henne måste jag ställa ut henne 3 gånger på en specialutställning.
Men jag frågade henne nu om jag kunde få tidigare ägares nummer och mail, då svarade hon: Ger inte ut nr eller e-mail till min väninna, tyvärr. Hon pratar inte engelska i alla fall. Varför vill du ha dem?.
Jag tycker att det känns lite skumt faktiskt.
Då skrev jag: Jag vill kolla om det går att få tag på uppfödaren så man vet vad föräldrarna heter osv.
Svaret var: Den info har hon inte nog själv nu eftersom som jag sagt tidigare Maja har ingen stamtavla så hon sparade säkert inte på deras tel eller adress. Hon hade ingen nytta av det.
Jag skrev då: Men hur kan jag då vara säker på att ingen sjukdom eller liknande finns i släkten ?

Det har hon ännu inte svarat på.

Plus så verkar Dalton (som jag skulle köpt valp av i januari) ha kvar en av sina honvalpar. Jag är lite sugen där oxå.

Men jag ska se vad hon svarar på detta.

Har ni några tips eller så om hur jag kan gå till väga ?

CelDara
0

Inte för att jag har nån vidare erfaranhet, men jag letar ju själv vovve nu. Och när det låter på det här viset så tycker jag man ska passa sig. Anar man oråd så brukar det stämma. Lita på din intuition och strunta i den här säljaren. Det låter som att hon bara hittar på en massa för att dölja nånting lurt. Tycker jag iaf.

babsan
0

Jo det verkar ju så :/ nu svarar hon inte ens, annars brukar hon skriva, nu ska jag gå ifrån datan, så bli inte orolig om jag inte svarar . Men inte nu. Tror jg får skippa detta ;( Blev ju så kär i henne ! :O Jaja, jag får leta vidare :)
Tack för ditt svar

Kristina-
0

Förstår överhuvudtaget inte varför man ska köpa hund av oseriösa människor , när det finns så många seriösa .

babsan
0

#3 jag gillade helt enkelt hunden (;

Nu fick jag svar, hon skrev : Den info har hon inte nog själv nu eftersom som jag sagt tidigare Maja har ingen stamtavla så hon sparade säkert inte på deras tel eller adress. Hon hade ingen nytta av det. mvh Elisabeth

Då skrev jag att lixom, bara för att hon inte blivit sjuk än så kan hon ju fortfarande bära på det. Canser mm behöver ju inte utvecklas föräns hunden blir äldre.

kerstinjo
0

Vill du ha en hund med stamtavla och avla på henne ska du absolut inte köpa Maja. Det verkar helt enkelt så att det inte finns någon stamtavla på henne.

Svaret du fick att om du vill ha stamtavla på henne måste du ställa ut henne 3 gånger på en specialutställning bevisar att det är en oseriös uppfödare. För varför i hela friden skulle du vara tvungen att ställa ut henne på en specialutställning (????) för att få stamtavlan?

Jag råder dig att inte köpa henne.

Kerstin 

babsan
0

#5 nej jag har nog bestämt mig för att inte köpa henne. Det låter som du säger inte bra, och hon kan inte ge namn på vad utställningen heter heller . Nej, bluff tror jag nog att det är.

Tezza
0

Håller med de andra. Hitta en seriös uppfödare i stället.

CelDara
0

#6: Jo, förstår ju att du blivit fäst vid vovven. Man blir  ju det direkt! Vi tittade på en för ett tag sen som vi gillade jättemycket. Men sen fick vi inte köpa henne för det var nån annan som hade ringt innan oss. Vi blev jättebesvikna! Men nu i efterhand så är det nog lika bra att det blev som det blev.. För egentligen var det en del som var lite lurt där.. Nu vill jag vara helt BOMBSÄKER (eller så bombsäker som man kan bli åtminstone) på att allt känns rätt innan vi bestämmer oss för att köpa en hund.

SaraC
0

Har hon ingen stamtavla nu så kommer hon inte få någon sen heller. Och är hon renrasig kan man ju undra varför hon inte är reggad. Dessutom tänker jag på det löjligt höga priset de skulle ha för hunden, låter som det bara är bluffande efter pengar…

Ta kontakt med rasklubben istället http://www.chihuahuacirkeln.nu/

Deras rekommenderade valppris är 12-15 000 kr

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

babsan
0

#8 ja precis, det är ju så det ska vara :) Men nu tackade jag nej till hunden. Och hon blev lite lätt sur på mig och tyckte inte jag skulle skaffa hund om jag skulle tänka såhär :P

#9, jag var nyss där inne och kollade. Tycker oxå att det verkar som om hon vill tjäna på dom. Och att hon dessutom inte vågar ge ut uppgifterna angående hennes "vännina". Ja tror att det i själva verket är hon som tröttnat på sina djur helt enkelt.

SaraC
0

#10 Ja, jag tycker verkligen du ska titta efter en annan hund. Hoppas du hittar rätt! :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

babsan
0

#11 tack så mycket :)

Nu kollade jag dessutom upp vem det var som hade kenneln "chi" och det var en svensk som heter Mari, och hon hade ju massor av chihuahuor, men ingen av dom som den här människan satt ut på annons. Usch !

Zebben
0

Man kan inte få någon stamtavla bara för att ställa ut en hund på 3 specialutställningar. Skitsnack får denna människa. Nä,ska Du avla så köp från en seriös uppfödare, där Du kan få stamtavla.

gejsa
0

Hon var ju lite för dyr för att inte ha stamtavla med tyvärr. Så det var nog ett klokt val att ta en annan hund.

Bleenda
0

Tyvärr, så får dom oftast det pris de begär för hunden. Med eller utan stamtavla.

fettmedkevlar
0

Nej att få stamtavla efter att man ställt ut var det konstigaste jag har hört. För man kan då INTE få stamtavla på genom utställning.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Kleverin
0

#10" Och hon blev lite lätt sur på mig och tyckte inte jag skulle skaffa hund om jag skulle tänka såhär :P"

Det är när du tänker såhär som du verkligen ska skaffa hund..*ler* "åh, vad söt, jag tar med den hem direkt" är lite mer oplanerat och leder lätt till problem i framtiden. så klokt beslut och du hittar säkert en bättre hund som kommer vinna ditt hjärta :-)