Rumsren
Nu har vi haft vår lille Alladin två veckor (han är 11 v)! Han är jättego! Vågar påstå att han är världens finaste hund!
Vi jobbar på att få honom rumsren o det går jättebra i vår husvagn och i sovrummet där han har sin säng men det händer fortfarande olyckor i vardagsrummet där vi är för det mesta.
Berömmer och ger godis när han presterar ute.
Hur ska jag göra när det händer olyckor inne för att han ska förstå att han "gör på fel ställe"?
Tacksam för tips!

Du gör helt rätt enligt min åsikt, med beröm ( och godis ) när han gör ute. Ser du när han gör ngt inne är det bara att ingipa direkt och lyfta ut honom, även om han redan är färdig. Han kommer till slut att "koppla" att det är ute man gör det. Är helt emot doppa nosen i kisset metoden, för han gör ju inte fel som kissar, tror bara att det skapar en osäkerhet. Du gör helt rätt och han är snart rumsren. Lycka till, med din lilla sötnos.
Katarina

Jag håller med #1.
Kul att äntligen se bild på den lilla sötnosen. Han är jätte gullig.
Tack för tipset!
Ja visst är han gullig!
Bilden är snart två veckor gamla och han har vuxit en del sen det togs.
Ska man förresten låta honom hälsa på alla? Han vill ju jättegärna hälsa på allt och alla, men allt och alla vill ju inte alltid hälsa på honom, då sätter han sig ner och tittar ledset med sina cockerögon och undrar varför personen i fråga inte hälsar på honom.
Undrar också om det är ok att blanda ihop olika sorters mat, brukar blanda för att han inte ska bli för van vid bara en sorts mat.
håller helt med #1, att banna hunden är bara fel, en valp kan inte hålla sig och förstår inte att den gör fel, utan den är helt enkelt matte som inte har varit tillräckligt snabb. ;-) Fortsätt som du gör så kommer han snart vara rumsren! han är ju ändå bara 11 veckor.
#3 ett tips är att du säger "hälsa" och "inte hälsa" eller något annat kommando vid de tillfällerna, och även att de människor inte bara kommer fram och börjar klappa, utan målet är att hunden ska låta bli att hälsa om du inte tillåter det, och då ska inte människor gå fram till honom heller
Tack #5!
Nu vaknade han så nu måste vi ut!!!

#3 varför vill du inte att han ska bli van vid bara en sorts mat? Det enda tips jag kan ge dig är att ge honom ett valpfoder som han mår bra av, dvs bra i magen, hullet och pälsen
#7 Alladin får valpfoder royal canin och pedegree, han mår bra av det.
Jag vill att han ska kunna äta olika sorters mat så att vi inte blir beroende av att alltid köpa samma sort.
#8 men samtidigt så gör det inget om ni har samma mat nu, om ni sedan vill byta gör ni så att ni häller i det nya fodret i det gamla, ha så några dagar och sedan tar ni bort det gamla. nu är det ju "bara" så att han är van vid 2 sortes foder, vill ni byta till te.x orijen så måste du ändå byta succesivt.