Hjälp, HD grad B och C?
Vad innebär det att en hund har "HD grad C" eller "HD grad B"??
Bör man inte köpa valpar där föräldrarna har dom resultaten?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

HD B är ingen fara med eftersom de är godkända, men HD C är ett lindrigt fel och jag skulle absolut inte rekomendera att man ens avlar på det om man vill ses som seriös.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
B =Nästan normala höftleder
D =Höftleder måttlig dysplasi

jag har läst lite och inom finsk lapphund verkar det vara så att de missgynnas av systemet lite?
har även kollat bakåt lite och tikens mamma har också C, bland kullsyskonen har en C och 3 B…
Avråder ni att köpa en hund med de föräldrarna?

Ska du ha din hund i avel så skulle iaf jag avråd, men då är jag en sån där extremt petig männsika som inte vill ha annat än A
_**/Mvh Anne

#4 nej ingen avel, han ska kastreras så fort det går…

En liten eller mellanstor hund kan leva hela sitt liv utan att ha någon bekymmer av C-höfter. Dvs, om hunden inte är överviktig, och du inte gör något väldigt tungt med den, typ fjällvandra årligen, då hunden bär tunga väskor.
Stora raser är en annan grej.
Avla skall man helst inte med C-höfter i nära släktingar, vilken ras som helst, tycker jag.
Själv har jag en dalmatinertik med C/B-höfter, än så länge har hon aldrig haltat :D (hon är åtta år nu).
Kan man använda en hund med C-höfter till agility?

#7 om hunden är välmusklad och inte känner av/har problem med höften så borde man nog kunna det
_**/Mvh Anne

#0 Om man är uppfödare så avlar man inte på hundar som har C, D, E osv.. A & B är tillåtet att avla på och räknas som godkända höfter. Jag tror inte ens man får/vill avla på C och värre om man är seriös uppfödare.
Jag skulle avråda dig ifrån att köpa en hund vars föräldrar har C/D/E.
#9 Avlivas inte hundar som har E?

#10 Ja, oftast så gör dom det. Men tyvärr inte alla gånger :(
Håller med de flesta andra. Skulle aldrig köpa en hund med föräldrar som inte hade godkända höfter.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Men tyvärr är det lite svårt att undvika att någon hund i någon linje har C höfter eftersom det är helt ok att avla på sådana hundar (tyvärr).
På engelsk bulldaogg till exempel har dom ju tagit bort höftröngen totalt eftersom alla bulldaogar tydligen har höftfel. Men vissa människor säger att dom är byggda på det sätte så att dom tydligen inte skall lida av det = konsigt eftersom det borde väl kännas tycker man.
Har hört att om man vill ha en hund helt utan höftfel så skall man köpa en vinthund, för tydligen så är det ovanligt att dom får sådana problem.

vi har hört efter lite nu med en annan uppfödare av finsk lapphund, och dom själva sa att dom parat en hane och tik, båda med HD A, men fick en valp med HD D ändå…

Det är ingen garanti att alla valpar i en kull blir ad hd fri för att föräldrarna är det men risken ökar ju….. Jag skulle inte köpa en valp efter en tik/hane med c höfter, om det inte är en hund utöver det normala, alltså en väldigt bra hund. Man ska inte stirra sig blind eller på just hd för många gånger ser man förbi tex rädslor, men jag har hellre en hund med c höfter än rädslor.
Det finns hundar med E höfter som inte lider av det och c höfter får de flesta hundar inte problem med. Jag har en kompis som kör drag med sin hund som har D höfter och den är nu 7 år och har aldrig haft problem.
Men som sagt det ska vara en förbannat bra tik om jag köper en valp efter c föräldrar…..

#16 guess what? det är en förbannat bra tik, och en ännu bättre hane ;)

Vad betyder HD grad 2 då? Min förra schäfer kullsyskon fick detta vid röntgen.

#18 det kallas idag för D…

A = Normala höftleder (= förr ua) - Hundar med normalt utvecklade höftleder får diagnosen "A", tillägget "utmärkta höftleder" får de hundar som har speciellt välutvecklade och fasta höftleder jämfört med övriga inom rasen.
B = Nästan normala höftleder (= förr ua) - Hundar med nästan normalt utvecklade höftleder får diagnosen "B"
C = Höftleder lindrig dysplasi (= förr grad I ) - Är den lindrigaste formen, höfthålan har nästan normal storlek och form men ledhuvudet passar inte in exakt in i ledhålan.
D = Höftleder måttlis dysplasi (= förut grad II ) - Är en måttlig dysplasi, höftledshålan är märkbart grund. Ledhuvudet passar in dålig och går lätt att skjuta ur läge.
E = Höftleder kraftig dysplasi (=förut grad III och IV ) - Är en kraftig dysplasi, ledhålan är mycket grund och ledhuvudet ligger ofta och rider på ledhålans kant. Luxation menas då Höftledshuvudet ligger helt utanför ledhålan. Ledhålan är mycket grund.

#20# Tack peppe! :) Har alltid undrat eftersom dom ändrat detta nu.
Stackars hennes syster då som blev så defekt.

#21 tur att du valde rätt valp då =)

#22# Ja, min schäfer fick 0 när hon röntgades. Men hon fick ju armbågsfel vid 6-7 års ålder ändå. Avlivades innan hon fyllt 10 år. :(

#23 ojdå =( man kan ju aldrig veta allt i förväg, det är ju sånt man får ha i bakhuvudet att det kan komma fram även om färldrarna är helt friska. det är ju djur trots allt =)

#24# Men då för 13 år sedan så tittade jag inte på sånt. Har ju tittat på Skk,s sida nu och pappan hade också lite fel. Kanske inte så konstigt att det blev fel på några valpar då.
Men den valpen jag har tingat och betalat handpenning på i veckan ser bättre ut. Vi får se i framtiden. Dom kan ju få fel ändå tyvärr.

Men om en vovve får t ex B höfter på rönken nu kan den ändå få t ex C eller D höfter senare? Är det ens egna fel då att hunden får det eller kan det bara bli så, finns det något man kan göra eller inte ska göra för att undvika att dra ner höft skalan om det nu går… Lite krångligt men hoppas någon förstår

#26 Jag vet inte riktigt hur det där funkar. Men jag vet att en hund som haft en skada kan få en c höft pga av skadan men då är den så klart inte ärftlig. Så jag tror inte en hund som har en c höft kan få en d höft sen om den inte skadar sig då…. Våran älsda hund som nu är 14 år är oröntgad. Men när han var runt 7 år så funderade vi på att röntga han för det var en som ville ha en kull valpar efter han. Då sa veterinären att röntga en äldre hund kan vara missvisande för att alla hundar får pålagringa med åldern även om de har a höfter, så resultatet kan bli mer missvisande ju längre man väntar.

#26# Klart den kan få sämre höfter senare. Om du tex har en stor hund som du gett valpfoder som ju är väldigt starkt för länge så kan den ju växa för fort. Då kan den få fel i skelettet tex.
Eller om du börjar jobba hunden för fort innan den växt klart. Inte gå långa promenader för tidigt osv osv. All sånt sliter ju på hundens kropp i förtid när den inte växt klart.
Agility ska du inte börja med innan du vet att hunden är frisk tex. Efter att du röntgat hunden. Iaf inte hoppa hinder och sånt.
Men jag tex gjorde ju allt, väntade med sånt med min schäfer som jag hade för 13 år sedan. Hon fick ändå armbågsfel. Så man kan ju även få det fast man är försiktig. Hon hade 0 när hon röntgades som 1,5 åring. Men fick problem vid 6-7 års ålder ändå.
Är hunden för tjock tex så sliter det ju på leder och armbågar.
Kanske någon annan vill förklara bättre. :)

Jo det är faktiskt lite konstigt att man konsentrerar sig så mycket på att röntga just höfter.
Hunden lider av dåliga armbågar mycket lättare än av dåliga höfter, större delen av hundens vikt bärs ju på framdelen.
Ändå det är inte alls alla uppfödare som röntgar armbågar av sina avelsdjur!

Ja höfter & armbågar kan förändras vid skada eller som tex en valp ifrån min mammas första kull. Vid röntgen hade hunden ED/HD UA men efter röntgen så fick hunden bo i princip hela tiden i en bur. När mamma fick hunden där ifrån så körde hon ännu en röntgen på tiken och då hade hon fått C på en armbåge.

#28 Jo jag vet att hunden kan få sämre höfter och ofta får det oxå när de kommer upp i åren. Kanske inte kom fram i mitt inlägg….. Men är det då ärftligt? I så fall så borde det ju inte räcka med att hundarna röntgas bara en gång, vid 1 års ålder…..