Så som med Ecko så är det såhär: Eckos mamma är 100% Amstaff, alltså renras. Och Eckos pappa är parad utav en amstaff och en dogo argentino- så alltså blir han 50/50. Då får ju Ecko 50% av mamman och 50% av pappan och blir då 75% amstaff och 25% dogo argentino. Rätt logiskt.
Men fortfarande kan man inte veta vilken av rasens egenskaper som slår ut mest trots procenttal.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Precis att skriva procent tycker jag är ett bra sett för att räkna ut vilka kombinationer föräldrarna är, men det är omöjligt att räkna ut hur många procent det är på riktigt av varje ras i valparnas genpool. En valp kanske är mer pudel än brorsan tex fast de har samma föräldrar :)

Om mamman har 6 sorter i sig då och pappan en renrasig?
#3 Det beror ju på vad mamman har för procent av varje sort i sej men valpen blir 50 procent pappan! :)
rottis + kelpie = 50/50
rottis + kelpie + rottis = 75/25
rottis + kelpie + rottis + bc = 50/25/25
o.s.v.

#4# Ja, det vet ju inte jag. Mamman hade 4 sorter och pappan 2 när dom fick henne. Så hon blev 6 sorter.
ja då är det bara att säga att hon är en gatukorsning eller säga vilka raser hon har i sig :9 Procenten säger ju inte så myckete gentligen :)
#6 Hehe.. Mammas hund är ju BC/Schäfer/Labrador från sin mamma och boxer från sin pappa. Vi säger inget procenttal med honom helt enkelt. Han är bara blandras;) Ibland blir de lite mycket att hålla på och räkna på;P
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Ja, det var ju det jag tänkte och undrade hur man gör om det är så många sorter.
#1 Jo de är ju rätt logiskt :)
#9 Med så många raser tror jag det är enklare att säga blandras än räkna upp procentantalen :)
Tack för svaret alla :)
Det kan vara bra för "avels statestik" att kunna räkna ut procenten. Men det gör man ju YTTERST sällan med blandraser som (jag själv tycker) inte ska avlas på.
Procenten har inget att göra med hur den är. Även om den har 75%labrador och 25% bc så kan den ju vara mer lik en bc på många sätt….Alla hundar är ju individer..
Det är som min Missy, hon är 75% Dogo Argentino o 25% Amstaff. Missys mamma var hälften dogo o hälften amstaff, Missys pappa var renrasig dogo argentino. När jag köpte henne ville jag ha en envis spårhund. (amstaff=envis, dogo= jakthund el spår). Hon är ett år nu o en mer lättlärd o målinriktad hund har jag nog aldrig haft…