Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4967 ggr
Fija
0

Sele?

Har ju läst att det är många som använder sej av sele här. Jag har många fördommar mot sele, som att dom är svåra att ta på och av och om hunden drar blir den starkare så man kanske inte orkar hålla…

Sen går ju min Nova fint i kopplet. Så då kan ju det inte spela någon roll att sele e skonsammare mot nacken?

Sen så undrar jag blir man lika stark om hunden tvär rycker iväg?

Och sista, kan man använda samma typ av sele när man är ute och promenerar och när man tex är ute och cyklar och då vill att hunden ska dra? Alltså är det skillnad på sele å sele?

Babbett
0

Hunden blir inte starkare när den har sele, det är bara skönare att dra. Jag hade sele till min hund ett tag och det fungerade bättre än jag trott…i tillägg till att hunden verkade mera nöjd så kände jag mig som en "snällare" hundägare…det är ju egentligen ganska oschysst att använda halsband om man tänker efter…

Fast nu har jag halsband igen…selen ramlade ner från hyllan och tuggades sönder.

Och nej, jag tror inte man ska använda samma sele att promenera i som andra aktiviteter där det är tillåtet att dra.

Jag har en egen till cykling…och hade som sagt en till promenader.

AnneN
0

Då jag hade min förra hund så hade jag olika selar till olika aktiviteter, en promenadsele/reflexsele, en spårsele och en dragsele. Han visste exakt vad som var på G beroende på vilken sele jag tog på han =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Peppe
0

Kan ni inte visa bilder på de olika selarna? =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

SaraC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har vanlig spår/promenadsele, har alltid haft det och min hund beter sig inget annorlunda i den än i halsband. Han är lugnare i sele. För mig går det fortare att sätta på selen än ett halsband, så skulle knappast säga det är krångligt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Misimurf
0

Jag har sele till Elvira, hon drar mindre i sele än i halsband.Jag tycker inte att det är krångligare att sätta på sele än halsband.

Jag har två olika modeller som bara används vid promenad.

Misimurf
0

Hennes andra sele. Den var svart från början men jag har fixat lite med den, är lite fjantig och gillar sånt.

smurfan-13
0

Jag använder aldrig halsband på mina stora längre. Den ena blir mycket mer stressad av att ha halsband + att risken för skador minskar betydligt med sele (mina hundar kan lätt slänga sig efter en katt eller liknande om det dyker upp plötsligt)

Jag har en vanlig spårsele till snabbkissarna och den tar inte längre tid att sätta på jämfört med halsband.

Till längre promenader använder vi sen några månader ruffwears webmastersele och den är jag verkligen SUPERNÖJD med! Sitter perfekt på hundarna, ger dem jämn belastning, åker inte snett, går inte att komma ur och har ett jättebra handtag på ryggen att lyfta hunden i om den tex hoppar i vattnet från bryggan och inte kommer upp.

Min hund som jag cyklar med har inga problem att göra skillnad på när hon får dra i selen och inte. Det är ju hela cykelsituationen som stimulerar dragandet och inte enbart selen! 

På bilden är Gimli i sin ruffwear

Liss
1

Jag tycker sele förbättrat en hel del. Han drar inte lika mycket och NÄR han drar så känns det som jag har bättre grepp. Eftersom selen är runt bröstet osv så blir de stadigare när han drar så han kvävs inte och jag har bättre kontroll helt enkelt.

Han verkar må bättre i det allmänt. I början såg det ut som han kände sig säkrare med sele på något vis. men de försvann iof rätt fort eftersom allt fortfarande är läskigt.

Jag får på selen jätte fort. Förut hade jag en jätte enkel som man var tvungen att dra över huvudet (se bild) och de var lite jobbigt eftersom de var så litet i halsen eftersom de skulle passa när den var på. Men nu har jag en annan sele som är som ett kors i ryggen och med två "knäppningar" i korset. Så behöver inte ens dra över huvudet utan bara ha i ett av benen och sen knäppa fast.

Bilden är den förra selen jag hade..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

silverorm
1

Har selen till Missy, hon går lugnare o stressar mindre drar inte heller, min sambo säger dessutom att hon har svårt o t o m kissa utan…känner sig kanske naken…??Glad

Fija
0

Jag ska ta med mej Nova till djuraffären i veckan och prova selar :)

Tack för all information!

Och jättesöta era hundar var i sina selar! :)

Daisymink
0

gimli drar väldigt mycket och med halsband blir han bara värre och värre. funkar inte alls på honom, så vi prövade sele och vilken förbättring! går på kurs nu för att bli av med dragandet men tills dess kommer jag fortsätta med sele.

// Vanessa