Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1905 ggr
[lottaeriksson]
0

Tarox första lydnadskurs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var Tarox på sin första lydnadskurs :D Det blev lite kaotiskt för honom i början, men sen efter att instruktären bytt från läderhalsbandet till ett stryp så gick det mkt bättre! :) Han reagerade nämligen inte på knycken ifrån läderhalsbandet, men sen gick det mycket bättre! Det har redan blivit en förändring, och då har vi bara varit på ett pass. Jag är helnöjd, och instruktörerna var jättetrevliga och duktiga :) Nu när vi kom hem drog han inte ett dugg i kopplet. Jag ser verkligen framitmot nästa gång :D Jag är så stolt över honom!

Misimurf
0

Kul att du är nöjd och att det gick bra. Du får ge honom en puss från mej för att han var så duktigGlad

Zebben
0

Lyssnade inte på knycken? Fundersam

[lottaeriksson]
0

#1 Hehe, tack, det ska jag göra ^^,

[lottaeriksson]
0

# Näe, det var ungefär plus minus noll, han reagerade inte alls. Men nu sen vi bytt till stryp är jag helnöjd ^^

[lottaeriksson]
0

Oj det skulle va #2

Zebben
0

Ok, men varför göra en massa knyck? Är det inte Dig han ska lyssna på?

[lottaeriksson]
0

#6 Jo och det är ju det som är meningen med träningen. Dessa två instruktörer är väldigt duktiga och har jobbat i brukshundsklubbar länge. Ena har en New Founland kennel och den andra är försvarshunds instruktör sen många år tillbaka, så jag tror nog de vet vad de håller på med. Och Tarox har ju redan visat bättring, plus att han tyckte det var jätteskoj med kontaktlydnaden, så jag är jättenöjd.

Zebben
0

#7 Ok, kul att Du är nöjd. Personligen är jag inte så imponerad av "lydnad" som går ut på knyck. Är man duktig instruktör bör man kunna lära ut kontakt utan knyck. Men det är min åsikt. Glad

SparklingTindra
0

#8 Håller med dig. (Därför har jag stooora problem med att hitta valpkurs där jag bor. Jag får bara hoppas att Spaniel och Retrieverklubben kommer att ha en detta år och att jag får vara med på den, dom andra har inte såna metoder som jag använder på mina hundar)

SparklingTindra
0

Ooops, dubbelt! =P

[lottaeriksson]
0

Hur som helst så var alla på kursen nöjda och hundarna tyckte det var jätteroligt. Så jag ser inga som helst fel i den här metoden. Och har man som sagt varit hundförare och hundinstruktör inom militären sen 30 år tillbaka så tror jag nog de vet vad de gör.

Zebben
0

#11 Ja, våra åsikter går isär där. 30 år inom militären är ju inte direkt imponerande alls. Men men, huvudsaken är att Du är nöjd!

[lottaeriksson]
0

Så 30 år som instruktör är inte bra? Okej.
Och ja, jag är nöjd. Och det var även de andra på kursen.

Zebben
0

Nej, jag anser inte att 30 år inom militär hundträning behöver betyda att det är bra. Hur man tränade hund för 30 år sedan är i dagens läge inte intressant. På 30 år har man kommit mycket långt inom hundträning. Men jag säger inte att instrutören är dålig, känner honom inte. Jag bara ifrågasatt varför man ska knycka hunden i nacken. Det är däremot ett typiskt korrigeringsätt för någon som tränat hund inom det militära de senaste 30 åren.

[lottaeriksson]
0

Okej, det är din åsikt. Men han har ju hängt med i 30 år, och jag är helnöjd med honom och den andra. Tarox är redan mkt bättre Glad

Zadeira
0

Jag som bara är hundvakt i tre veckor till måste använda knycktekniken vid promenader när han slutar lyssna eftersom jag inte hinner få rätt kontakt under denna lilla tiden.

Kul att du trivs och är nöjd med er träning!

[lottaeriksson]
0

#16 Okej :) Jo jag är verkligen jättenöjd! :D

Liss
0

Va kul att det känns bra! Vill ju också gå kurs!:) hehe..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[lottaeriksson]
0

#18 Ja det är kanon :) Han går nästintill helt fot efter bara första gången! Ser framimot de kommande gångerna ^^,

Liss
0

Ja de förstår jag att du gör. Skulle jag med om man såg en sådan framgång med desamma!:)

Jag får hoppas att bruks kan hjälpa mig med sen:)

[lottaeriksson]
0

Jo jag är som sagt helnöjd :D

Det kommer de garanterat att göra :) Du kommer säkert ha det lättare ute på promenaderna efter kursen också, tänkte på att du skrev att han var osäker. Du kommer ju komma mkt "närmare" honom eller vad man ska säga :)

Liss
0

#21 Jo precis, dessutom skulle Ecko fjärt behöva träffa stabila hundar för att förstå att dem inte är hemska:)

gejsa
0

Håller med zebben där faktist. Förr var det vanligt att "knycka" till i kopplet för att få hundarna att lyssna. När min förra schäfer var ung och vi skulle lära ut att gå fot så rekomenderades detta. Nu har vi helt andra upplärningsmetoder på min hundklubb. Vi följer allt nytt och sitter inte kvar och tragglar i det gamla. Känns mycket bra faktist.

Dom som annars har hållt på länge är säkert duktiga men dom har ju kvar den gamla upplärningsmetoden.

Fija
0

Så roligt med kurs. Å skojj att ni trivdes! :)

Jag och Ayla börjar kurs 2 juni, längtar i massor! :)

[lottaeriksson]
0

#24 Jo det är verkligen jätteskoj :D

Vad roligt för er, hoppas ni kommer bli lika nöjda som mig och Jonke :D

Marylojs
0

Håller helt med Zebben. Om jag kom till en kurs där de sa åt mig att sätta på ett stryp och började rycka min hund i halsen skulle jag tacka för mig och kräva pengarna tillbaka.

Jag anser att kontakten och lydnaden sitter i relationen, inte i halsbandet.

[lottaeriksson]
0

#26 Och det är din åsikt ja. Men du vet ju inte heller hur Tarox var innan, och då ska man inte komma och uttala sig.

En sak jag inte fattar är varför alla ska komma med massa negativt hela tiden och uttala sig om ditt och datt. Jag säger att jag är jättenöjd med kursen, låt mig då vara det utan att ifrågasätta allt hela tiden.

gejsa
0

#27# Ja, du har väl delvis rätt också. Men har du aldrig försökt locka din hund med godsaker eller så? Det är ju mycket jobb att få en häst att gå fint i koppel det är inget som man gör på en kaffekvart heller. Inget elakt alltså. Men det är mycket tragglande och beröm osv som behövs för att få din hund uppmärksam på dig och inte bara vilja gå före dig.

Craz-y
0

men herregud!!! Drar hunden i kopplet är de klart att man rycker till så inte hunden går och seg-drar och flåsar?? Man börjar att försöka uppmärksamma hunden med rösten men om inte de funkar rycker man ju till i kopplet? eller? Är de jag som är konstig?? :S

[lottaeriksson]
0

#28 Jo han är 1 år och 3 månader nu, och jag har försökt hålla på med "hej kom till mig" beteendet och locka snart i ett helt år, men han lyssnar inte, det är bara så. Men nu när vi gått på kursen när vi varit "hårdare" och verkligen satt krav på honom så har han börjat lyssna, samt har vi börjat få mkt mer kontakt med honom. Så jag är jättenöjd!

gejsa
0

#30# Ok men då kanske han snart lyssnar då om han redan börjat göra det på 1:a gången i kursen så kanske du slipper dra för mycket.

[lottaeriksson]
0

#29 Näe precis, knycket gör ju att hunden uppmärksammar dig! Tarox ignorerade mig hela tiden, fast att jag satt med godis och gulligullade och försökte få hans uppmärksamhet. Men sen på kursen när jag sade ifrån och knyckte till honom, fick jag ögonkontakt med honom för nästan första gången på promenad! Då vart jag så glad!

[lottaeriksson]
0

#30 Jo det är ju klart, knycken visar ju bara att han gör fel, och sen berömmer man när han visar kontakt med en. Går han fint och inte drar så knycker ju inte jag i kopplet heller.

Craz-y
0

haha! skulle se roligt ut om någon stod med sin hund och den började dra. Sen får man inte rycka i kopplet? ska man då springa efter hunden med kopplet i handen och försöka ropa på den?Räcka ut tungan

(Ta inte illa upp, bara en rolig tanke)

[lottaeriksson]
0

#34 Jo precis :P haha!

SaraC
0

#34 Varför inte? Om inte hunden kommer när man ropar på den när den är i koppel, kommer den ju inte heller när man ropar på den när den är lös.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[lottaeriksson]
0

#36 Nej, just därför har man inte en hund som inte kommer till en lös. Jag skulle då aldrig springa efter Tarox om han drog i kopplet, då kör han ju bara med mig.

Zebben
0

#29 Nej, jag skulle aldrig rycka till i kopplet på mina hundar om de nu skulle gå och segdra. Vilket de iof inte gör, men det är fel sätt att komma tillrätta med problemmet så det är mer lönsamt att jobba rätt från början.

Zebben
0

#34 Det finns fler sätt än att springa efter hunden när den drar.

Att rycka i kopplet för kontakt är inget annat än påtvingad kontakt Då den får straff för när den inte förstår eller vill. Att belöna spontan kontakt så förbättrar Du samarbetet och relationen. I mina ögon mycket bättre och framför allt långvarig träningsmetod.

Liss
0

Ja jag kan ju berätta att jag älskar klicker iaf;) hehe.. har fått underbart mycket bättre kontakt och nu för tiden kommer Ecko självmant fram till mig för att titta efter. Han drar inte alls som han gjorde förr. Dock drar han så fort vi går med någon annan eller med en hund han känner. De är lönlöst att få kontakt med honom då, han blir totalt döv. Då finns det inte mycket mer än min röst och hålla hårt som fan i kopplet. Klart det blir ryck i kopplet när hunden drar och jag håller imot? eller:P

Jag tycker iaf att de är skit kul att ni lyckats komma framåt i träningen. Visserligen tycker inte jag heller om knyck som ni kallar det. Tycker de är rätt onödigt i träning med att inte dra, men när de går så långt som när hunden är totaldöv så kan man inte annat göra än att uppmärksamma sig på annat sätt- typ dra lite. Och funkar det så är det väl super bra. För alla individer/hundar funkar olika saker för. De är väl tillåtet!

Craz-y
0

våra hundar drar inte i kopplet och de får jag väl tacka dom för eftersom jag slipper springa efter dom ^^

SaraC
0

#37 Klokt. Men jag svarade på #34 och det handlade ju om en helt annan sak än att ha hunden lös eller ej.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Marylojs
0

Varför tror ni ryck-och-slit-förespråkare att man antingen måste lösa saker med våld eller inte alls? Att om man motsätter sig koppelryck så motsätter man sig också träning och uppfostran?

Jag skulle ALDRIG rycka i en hund som segdrar, däremot skulle inte den hunden komma en cm framåt med mig förrän den tog kontakt.

[lottaeriksson]
0

#43 Är att knycka i kopplet våld anser du? Då har det gått vääldigt långt, och jag anser det skrattretande. Uppfostra din/dina hundar hur du vill, dadd eller inte. Men jag ska inte anmärka på det, och jag anser nu därför att du inte behöver anmärka på sättet jag går tillväga på min. FÖR JAG ÄR NÖJD!

Craz-y
0

#44 håller med dej….våld är ett TOK för hårt ord för de lösa lilla knycket man gör i kopplet. De är så löst att hunden bara känner det lite och där med vänder sej om mot mej, "Var de något, matte?"

Så fort hunden tittar på mej blir de beröm och godis. Skulle jag vänta tills min hund vänder sej om och tittar på mej och berömmer den då skulle han inte fatta någonting och bara tro att de är "godis time" Dock så kanske den andra metoden fungerar bättre på våran collie, så jag förstår vad folk menar.
Alla hundar är och fungerar olika Glad Hoppas nu att de bara blir glada och trevliga meningar till Lottiis_ för att kursen gick bra! =)

Vattnadal
0

Jag fick höra av en kund på jobbet som varit på kurs. han hade fått lära sig hur man skulle rycka för att det skulle ha effekt. Han hade alltså gått på nåt läger eller helgkurs, och lärt sig att gå och smårycka var dumt. Man skulle huka sig, rycka till rejält med låg tyngdpunkt. Hans hund hade fattat rätt snabbt.

Jag försökte förklara för honom att rycka rejält kan ge whiplash skador i nackar och ryggar på hundar. Hans svar på det var att man ju inte behöver rycka så många gånger om man tar i rejält när man gör det. Det är bättre än att gå och småknycka.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[lottaeriksson]
0

#45 Jo precis, de fick ju det att låta som man misshandlade hunden eller nått ju :S Jag gör precis likadant, berömmer med glada ord och godis varje gång han visar mig intresse, och om jag stannar nu, så stannar han med! Vilken är en enorm förbättring :) Ja det hoppas jag också ;) Och tack!

Craz-y
0

aldrig att man ska göra så mot hunden! Jag rycker ytterst sällan och kan jämföra det med som att jag petar på hunden för att få uppmärksamhet. har sett folk som rycker så hårt att de ser ut som hunden ska tappa andan…De är ju knappast bättre att göra hårt?

[lottaeriksson]
0

#46 Okej, jag har aldrig hört talas om det. Jag kan ju höra med kursledarna om det, och vad de säger :)

Liss
0

#46 Jo de där fick jag med lära mig av en såkallad "hundkunnig".  Om ecko gick alls fel så skulle jag huka benen och dra till åt höger och gå däråt ist så han följde med mig. Och då drog hon alltså skit hårt .. jag var "fjompig" nog till att dra för löst enligt henne.. så hon kom in och korigera mig till att dra hårdare med armen i en speciel vinkel.
Kan säga att jag inte ville träna med henne efter det;P

Vattnadal
0

#48 Annars fick vi ju lära oss av Jeppe att man skulle minsann rycka så att hundarna flög på TV tidigare! Då var det inte så lätt att hundarna tapade andan!

MVH Elin

Craz-y
0

Ser ingen anledning att göra så hundarna tappar andan?? Och Vem är Jeppe??

Vattnadal
0

Jeppe Strid, håller kurser neråt i landet. SVT hade honom med på hundkoll första säsongen, men det blev tittarstorm! Folk gillade inte hans 70-tals sätt att uppfostra hundar. Han tycker att det är trams med godis och beröm, det ska vara disciplin och ryck i koppel.

Sen kan jag ju förtydliga att jag tycker att man absolut INTE ska rycka i kopplet. Om det är enda sättet att få kontakt med hunden, hur gör man då när den inte har kopplet på? Detta behöver ju inte betyda en lös hund ute, utan i trädgården, inne osv…

MVH Elin

SparklingTindra
0

Min moster blev instruerad inför publik av Jeppe Strid. Hon skulle gå och rycka i kopplet hela tiden och eftersom att det inte funkade så tog han över kopplet för att "visa hur det skulle gå till" och han röck jättehårt i kopplet hur länge som helst och stackars Ella (hunden) fattade ingenting. (Men så fort han skulle visa folk som ägde vorsteh så var han mycket "snällare". Snacka om att man såg vilka hundar han gillade) Så han har jag inte mycket till övers för..

silverorm
0

Hmm…tacka vet jag selen på min Missy jag…med låångt koppel…(3,6 m) Glad Men kul för er Lottiis att det går bra på eran kurs o att du är nöjd! O träna kontakt, kontakt, kontakt…Flört Lycka till!! Du får gärna följa upp o berätta hur det går!!

Craz-y
0

att knycka löst och rycka så hårt att hunden tappar andan är två helt olika saker.

[lottaeriksson]
0

#55 Tack så jätte mkt :D Nu sen Tarox visar mer uppmärksamhet så tränar vi kontakt hela tiden, och det går verkligen framåt ^^, så visst tränar vi stenhårt :D

Liss
0

#55 Håller med dig om sele! det är toppen:)