Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 788 ggr
Peppe
0

Kastrering - utstrålning

Med hästar är det så att om man kastrerar tidigt så förlorar de mycket utstrålning, medans om man gör tvärt om, väntar med kastrering så får hästen hingstkaraktär och blir 'snyggare'. (finns ju alltid undantag)

Så, min undran är. Händer samma sak med hundar? får okastrerade hundar mer utstrålning än kastrerade? (kastrering vid tidig ålder alltså)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Vattnadal
0

Utstrålning, njae, men om man kastrerar innan den fysiska könsmognaden finns det inga hormoner som säger "bli en hane". Vidar kastrerades tidigt, vid 6 mån. Han hann föärsöka para en tik som löpte, och var således i fysisk könsmognad. Han hade dock inga hormoner som sa "sluta väx" sen, så han blev en dryg dm högre än kullsyskonen. Fast uppfödaren misstänkte att han hade en annan pappa än de andra ändå, då det var en tjuvparning som kanske var två…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lena1
0

vad jag upplever så blir skillnaden just doften, en hane som träffar en kastrerad hane har ibland svårt att förstå vad det är för kön och kan då bli väldigt villrådig

Peppe
0

Så vi kommer få en lika fin hund om vi kastrerar tidigt, som om vi inte kastrerar? =)

Tezza
0

#3 Ja det tror jag:) Sen är det väll viktigare att allt funkar i flocken än utseende?

Peppe
0

#4 vi har ingen flock ;)

bara en liten Aquila som egentligen inte bor här. bara på nätterna i veckorna eftersom husse jobbar då ;)

det är anledningen till att jag kan tänka mig att vänta med kastreringen lite, det är inte katastrof om han inte är kastrerad men det är ju skönt att slippa tänka på det. Aquila löper för övrigt bara en gång om året, på våren och valpen kommer i juni så det är ju inte jättebråttom