Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 837 ggr
Peppe
0

Tik och hane

Ni som har både en tik och en hane (okastrerad), hur gör ni med allt? Mamma är rädd att det ska bli valpar här om jag skaffar en han-hund

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Bleenda
0

Visst går det. Men det blir massor med passning. Tiken löper ju 21 dygn  2 gånger per år i normala fall. Vi har både och, men har hundgårdar. Många lämnar bort den ena under löptiden.  Jag rekomenderar det inte. Det kan fungera, men det kan också bli kaos.Glad

[Malin3033]
0

När Ronja precis har börjat sitt löp har vi hundarna under stor uppsikt, och när vi märker efter några dagar att Ivan är för intresserad och det är synd om honom lämnar vi Ronja till min mormor och morfar i ca: 2v.

Peppe
0

#1 hon löper bara en gång per år. det har hon gjort hittills iaf =)

fettmedkevlar
0

Här går det bra, 3 tikar och en hane. Anledningen till att det går bra är för att han åker på "semester" när det är löpdax

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Peppe
0

okej, så vi måste hitta nån som kan ta över honom just när Aquila löper då?

Hur tidigt kan man kastrera?

Millan1971
0

Man kan kastrera en hane så fort den blivit könsmogen!skulle rekommendera det i ditt fall! Systr kastrrade sin hanhund när hon skaffade en tik! anars kan det bli väldigt jobbigt för hanen!(och er;)

Tezza
0

Jag har två hanar och en tik och jag tycker det funkar rätt bra här, men visst är det jobbigt för hanarna i en drygt vecka när Petrro höglöper. Just nu när jag bor 50mil bort från mina föräldrar så lämnar jag inte bort tiken, annars har vi bytt hund just vid löp eftersom de oxå har en hane och det är så klart smidigast. Jag stänger in Pettro i sovrummet när hon höglöper. Ibland kan jag gå med alla på samma promenader då de lyssnar bra på mig. Men hädanefter så kommer det att bli hanar i huset, så jag skulle dock rekommendera samma kön på hundarna eller kastrering av den ena.

Peppe
0

om man kasterar hanen tidigt, kommer det påverka hans "utstrålning"? på hästar blir det så att om man väntar med kastrering så får hästen ofta "hingstkaraktär" och blir mycket snyggare…

Liss
0

#8 Det har jag aldrig hört om faktist. Jag kastrerade Ecko när han var 5 månader. Och jag tycker han är skit snygg:P De var ju en stund efter han vart könsmogen iof men han bryr sig åtminstone inte om löptikar eller sånna lukter. Men det kan säkert vara det som tillförde hans osäkerhet också. Fast de tror jag inte var anledningen i första hand utan de var alla jäkla händelser som blev med mitt ex tyvärr. Och nu handlade det ju inte om det heller:)

Men iaf så ångrar jag inte att jag kastera Ecko. Han funkar bättre som han är nu och jag hade ingen som helst planer på att para honom heller eftersom han är blandras.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Zvintos
0

"Svärföräldrarna" har en tik och en hane.
Hanen får inte komma i närheten av tiken när hon löper, det tillåter hon inte!
Hon var 1 år när de skaffade hanen (då valp), så i hennes ögon är han fortfarande en liten fjant (han är nu 2 år).
Men de brukar få vara på varsin våning, just för att hanen blir helt nipprig.

Peppe
0

okej tack för svaren!

men har kvar min undran lite angående utstrålningen ifall nån annan har en kommetar på det =) eller så kan jag ju göra en ny tråd om det direkt…