Hundar iFokus

Hundar

Etikettefterlysningar
Läst 872 ggr
Babbett
0

Tips på ras?

Min äldsta dotter önskar sig en "egen" hund, hon fyller 12 i år så det är inte aktuellt på 1-2 år. Ansvaret för hunden kommer ligga på mig…även fast dottern ska känna att det är hennes hund.

Ska det bli en till hund här hemma vill jag vara säker på att vi valt "rätt" ras! Det finns så många olika att välja mellan och jag är ganska insnöad på "min" ras därför vill jag gärna ha lite tips.

Kravet är att den inte ska vara för stor, Tollarestorlek verkar lagom.

Det ska vara en allroundare som fungerar bra till lydnad, agility och självklart som familjhund och kompis.

Jag ser gärna att pälsen är lättskött fast inte så kort att hunden fryser för lätt, någon form av underpäls är bra.

Ni som har en ras som verkar fylla mina krav, skriv gärna och berätta om eran hund (och visa gärna bilder) eller länka till rasklubben.

[HeartQueen]
0

Jag skulle nog rekomendera Shelti (sheltland sheepdog) den är en liten vänlig ras, bra familje och barn hund. har tyvärr ingen länk..

LillMalin
0

du kan ju gå in på Sheltie iFokus! =)

SaraC
0

Det beror väl lite på hur mycket aktivering hunden kommer få inom lydnad och agility. Men Shelite är ju ett bra förslag att kika på. Annars en Pudel kanske?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Malin3033]
0

Pudel, Sheltie, eller varför inte en tollare? Vad är "din" ras?

Du är välkommen till oss på sheltie.ifokus!

Babbett
0

Sheltie är väldigt vackra, fast är det inte mycket pälsställ?

Jag växte upp med Collie och det blev väldigt lätt tovor i pälsen om man inte var flitig med borsten.

Tollare tycker jag verkar intressant, någon som har en sån här?

Jag har alltid tyckt om Islandshund, någon med erfarenhet av dom eller andra spetsar med ungefär samma mentalitet?

Dvärgpudel har jag tipsat dottern om, hon har tittat lite på den i olika böcker och tycker den verkar ok om man klipper den kort :-P Fast jag vet inte hur lätt det blir att hitta en med bra lydnadsegenskaper….den kanske avlas främst till sällskap?

"Min" ras är Malinois, jag är inne på min 3:e nu. Fast det är ingen hund jag släpper ut min dotter tillsammans med…

lena1
0

kan bara säga sheltie dom är helroliga och pigga dessutom lätta i pälsen.

5, jag har haft collie nu sedan 90 och även på åttiotalet och har aldrig haft problem med tovor i pälsen, det har med fodret att göra, det kan gå 2 veckor innan jag borstar snodden och ändå tror folk att han är nyborstadGlad

SaraC
0

#5 En kompis till mig har en Isländsk fårhund, om det är en sådan du menar? Hon heter Inis härinne förresten. Jättemysig vovve är det :) Själv har jag en spets av samma typ, men utan vall, en Japansk spets. De är smarta och lättlärda hundar som är fulla av fart. Behändig storlek, men ändå tåliga till tusen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Malin3033]
0

Annars kanske en Lapphund (svensk eller finsk) skulle vara något? Eller någon spetsras?

Sheltien och Collien behöver inte speciellt mycket pälsvård, det är främst bakom öronen det kan tova sig, men som sagt, du är välkommen till oss på sheltie och läsa/skriva/fråga!

SparklingTindra
0

#5 Dvärgpudel är en väldigt lättlärd ras som passar alldeles utmärkt till lydnad. =) Vår familj har haft 2 st. storpudlar och dom lär sig otroligt snabbt. Den ena (omplaceringshund) hade förra ägaren tävlat i lydnad med.

Mischa
0

Eurasier eller kanske finsk lapphund.

≧◔◡◔≦