Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 1645 ggr
Tuff
0

Agility

Jag ska börja träna min valp i agility och undrar vilka olika moment man ska kunna? Dessutom undrar jag hur långt avstånd slalompinnarna ska ha. Valpen är av rasen west highland white terrier.

LillMalin
0

Man ska inte börja träna agility innan kroppen är färdig växt.

LillMalin
0

Och förresten, man kan ju börja med tunnelen när hunden är liten, men annars ska man vänta tills hunden är typ 1 år eller 1.5 år, =)

Sara87
0

Köp böcker om agility å läs på är mitt tips! :)

mandan
0

Du kan ju börja träna kontaktfälten också. Kanske inte hela hindret men nergången för dom kan man få kämpa länge med.

Ellenfyrkant
0

#4 har undrat länge, vad är egentligen kontaktfälten ?

Mvh Ellenfyrkant

mandan
0

#5 Det är fälten längst ner på balanshindrerna. Hunden måste ha minst en tass på fältet för att inte få fel på upp och nergången.

Maddepadde
0

Var försiktig med balanshindren! Valpar har inte färdigutvecklade balanssinnen och kan därför lätt ramla ner och skada sig.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

lena1
0

man ska inte träna agility med en valp, den ska minst vara året och höftledsröntgad eftersom det är en sport som är tung för deras kroppar, och valpar är inte färdiga förrän runt året, så det avråder jag ifrån.

tilja
0

Men man kan ju börja att förbereda sin valp för agility. Tex träna in tasstarget, lära ingången i slalom och viss handling på marken. Tunnlar går bra och ett beteende på kontaktfältet (men då får man hålla sig bara där!) Har redan börjat lite smått med min lilla valpis.

lena1
0

9 det är upp till var och en förstås, men tunnlar är inte bra det heller, jag har tränat agility i många år och vet vad dom kan få för slitskador, sedan är det roligare att börja om man har full grundlydnad på hunden,så det rekomenderar jag att göra första året,så slipper man tänka på det sen.

tilja
0

#10 Allt med måtta så klart! Grundlydnaden är en självklarhet för agility så den tränar vi samtidigt.

mandan
0

Men det är klart man inte ska köra hela balanshindret, bara nergången. Och man ska kanske inte börja när den bara är några veckor utan när den är några månader. Glad

Man kan ju träna nos eller tasstarget och så kan man ju träna framför byten när hunden är liten. Utan hinder alltså. Det är bara fantasin som sätter gränser.

tilja
0

#12 Precis!

[Malin3033]
0

Eller pinnar som ligger på marken. :)

Mitt tips är att vänta tills hunden är över året och gå en nybörjarkurs, då får ni den bästa starten för din hund och dig. Det är ingen idé att stressa i onödan, ni kommer att hinna.

tilja
0

#14 Det beror kanske på hur erfaren man är inom agility. Jag är utbildad agilityinstruktör och har hållit på ett tag så jag vet vad jag är ute efter och hur hindren fungerar. Är man alldeles grön bör man nog vänta tills det är kursdags.

[Malin3033]
0

#15 tänkte precis likadant som dig! skrev dock inte ut det, du tog nästan orden direkt ur mun på mig. fast nu handlar det ju om tagnentbord iofs. x)

tilja
0

jag tog tangentbordet ur munnen på dig?Flört

SparklingTindra
0

#10 Varför är det inte bra att låta valparna gå igenom tunneln? Enya (11 veckor gammal) har fått prova på tunneln genom att jag har haft en i vardagsrummet och hon har sprungit igenom den utan att jag har bett henne bara för att hon ska kunna vänja sig.

lena1
0

18, men din hund kan ju gå upprätt i en sådan pgr av sin litenhet, jag borde kanske skrivit större raser;-),dom får ju i stort sett krypa igenom en tunnel och gör man det under uppväxten så är risken stor för slitskador på armbågar och höfter….:-)

tilja
0

#19 Tänkte inte på dé! Min lilla bc-valp kan gå upprätt genom tunnlarna, men det är en annan sak med storvuxna raser förstås.

lena1
0

20 precis och din bc lär ju växa till sig på ett år;-),det bästa är som jag har sagt tidigare att ta in lydnaden så man har den första året allt blir så mycket lättare sedan när man väl kör igång:-)

tilja
0

Tycker inte att det ena utesluter det andra. Lydnaden i övrigt är ju något man ägnar sig åt hela tiden. Jag kommer att fortsätta att förbereda min valp för en blivande agilitykarriär och tror inte att hon ta skada av det, tvärtom!

lena1
0

22, du gör som du vill ingen som försöker påverka ditt beslut alls här, men nog skulle jag lyssnat på nackdelarna eftersom skadorna är något hunden får bära med sig hela livet i så fall eftersom den inte är färdigväxt ännu.

tilja
0

Vad ihärdig du är. Jag har haft flera agilityhundar och ingen har blivit skadad! Är om sagt instruktör och har lång erfarenhet av agility. Har även en mycket duktig och framgångsrik tränare som jag tar tips ifrån. Det handlar inte om fysisk ansträngning utan träning med tasstarget o likn. Vad det gäller tunnlarna får hon prova dem någon gång, ingen riktig träning alltså!

lena1
0

24, är det något fel på att vilja en hund väl?,ja jag är ihärdig brukar vara det när jag ser logiken i det jag skriver, men om du kollar dina inlägg så ligger du inte långt efter själv,nu är det slut diskuterat från mig i alla fall, jag har sagt vad jag vet….lycka till framåt;-)

tilja
0

Jag vill också mina hundar väl. Vi tycker nog inte så olika innerst inne ska du seSkrattandeLycka till du också!

Jennifer89
0

jag måste säga att jag håller med tilja lite här.

Om man tänker på hur hundarna hoppar upp i människors soffor och sängar, trappor och ute i naturen hoppar de över diken/träd/stubbar o.s.v. det borde ju också slita på dem då också

lena1
0

27, skillnad på att låta hunden träna saker än att dom gör det enstaka ggr, träningen blir så mycket mera intensiv och påfrestande för dem:-)