Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3215 ggr
kozzi-kakan
1

?Allergivänliga hundar?

Hej, Hej!!!
Jag undrar om det finns allergivänliga hundar?
isåfall vilka raser är det?
Jag funderar nämnligen att skaffa hund men har ett litet problem. =/
Vi har en i familjen som är allergisk.

skulle vara jätte tacksam för svar :)

kram kram på er!
mvh Karin

Liss
0
SaraC
0

Finns inga allergivänliga raser. Däremot kan en allergiker tåla hundar av en speciell ras/raser eller någon individ av en eller flera raser. Men det är helt individuellt. Allmänt brukar hundar som inte fäller var de som allergiker kan tåla.

Finns massor av sådana här trådar. Använd sökfunktionen så hittar du säkert flera stycken.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kozzi-kakan
0

Ok tack så mycke :)

kozzi-kakan
0

Är det någon som vet nån ras?

SaraC
0

Här har du t.ex. ett liknande inlägg, om hundar som inte fäller/fäller väldigt lite

http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=63cd4c64-1f0d-4ffa-890a-5c6b53be4122

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kozzi-kakan
0

OK tack så mycket :)

[LenaB]
0

Vi har en hund här hemma nu på ''prov''. Lånat en alltså. Vi har astma alla men har inte reagerat med astma på hund och katt. Däremot har jag och mina barn reagerat med näsan och ögonen när vi varit i kontakt med pälsdjur. Men då har de som vi varit hemma hos också haft katt. Vi har funderat länge på att skaffa hund men det är en chanstagning eftersom man har allergier i familjen. Därför tänkte vi att om vi kan låna en hund under en kortare tid och se hur det går. Får vi besvär då vet vi ju att det inte går. Sedan behöver man inte fundera mer på det.

Vi har haft hunden sedan i söndags och det går hur bra som helst än så länge. Det är en Eng Cockerspaniel så den är ju långhårig. Har man möjlighet att göra som vi har gjort så är det ju toppen. Det är många som köper djur och så upptäcker de att de är allergiska. Tragiskt för alla.

Vh LenaB

kozzi-kakan
1

Tack så mycket för tipset!

lena1
0

jag har fått lära mig att det är inte pälsen som gör filk allergiska, utan något i huden på hundarna, så därför ska man ta ett hundköp med största försiktighet om man vet med sig att man har allergi,det kanske går bra första året och helt plötsligt blir slår allergin ut och det blir ju jobbigt både för hund och ägare, men som sagt ovan man kan ju ta en på prov för en lång tid,vet folk som är sjourhem till hund lite då och då, fast dom är lite allergiska, och då kommer dom ju bara i kontakt med dem för ett tag, sedan görs det ju ett uppehål och för dem funkar det ju,men man måste nog vara stark för det, för skulle jag se till mig själv så skulle jag ha mycket svårt att se dem gå efter att jag väl fått in dem i mitt hem:-)))))