Är utseendet viktigt?
Jag läste i en annan tråd om vilka hundraser man inte kan tänka sig att ha och såg att det är väldigt många som angett raser de inte kan tänka sig pga av utseendet. Att de tycker de är fula.
Blev nyfiken. När NI väljer hund går ni efter utseendet eller egenskaperna? Eller både och? Är utseendet på hunden viktigt? Skulle du kunna ha en hund som hade allt du sökte, men som du tyckte var "ful"?
Med utseende menar jag nu helt ytligt sett och inget med utseenden som påverkar funktion osv.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Själv kan jag svara att de raser jag hittills varit intresserad av, har jag tyckt varit fina/vackra/söta. Jag kan inte komma på någon ras jag är intresserad av som jag inte gillar utseendet på. Men skulle jag hitta en ras med allt jag söker, men som jag inte tyckte var en snygg ras, så skulle jag absolut kunna tänka mig att skaffa en ändå. Egenskaper är absolut viktigast.
Bra fråga!
Jag skulle nog gått lite efter utseendet faktiskt, men även egenskaperna! =) Just nu vill jag t.ex ha en Sheltie, eftersom att jag tycker att dom är otroligt vackra, men även att dom har dom egenskaperna jag söker! =)
Så , jag tycker båda utseendet är viktigt, men även egenskaperna! =)
Ingen renras tycker jag är rent utav ful, utan mindre söt. När jag skrev i tråden så tänkte jag bara insidan, te.x nämde jag att jag aldrig skulle skaffa en shar pei, just för deras hudproblem. skulle heller aldrig skaffa en hundras med vanligt förekommade av sjukdomar
Ang. blandraser så kan vissa vara så söta så man bara vill äta upp dem, medans andra kan vara raka motsatsen, tror kanske att det är en av anledningarna till att jag nog inte kommer skaffa blandras, man vet inte alls vad man kommer få i kopplet, speciellt om raserna är från olika grupper.
Jag tänker först på egenskaperna, sedan blir det utseendet, en till anledning för att ej skaffa blandras, man vet inte dess egenskaper.

Jag går efter både egenskaper och utseende
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Men om ni hittade drömhunden i en ras/hund ni inte alls gillade utseendet på, skulle ni skaffa en sådan ändå? Vad kommer först om ni måste välja? :)
#5 Saken är nog den att jag inte börjar "titta" åt de hundraser jag inte skulle vilja ha.
Te.x - Kanske att en Shar Pei är drömhunden, hunden som jag alltid letat efter, men jag tror inte att jag inte kommer hitta den, eftersom när jag kollar på annonser/uppfödare osv så kollar jag inte på Shar Pei eftersom det är en ras jag inte skulle vilja skaffa pga deras ohälsa, jag gillar även inte deras utseende… däremot om jag tex. skulle åka till ett hundstall och såg en Shar Per ja, då är ju situationen annorlunda
dock måste jag nog tillägga att shar pei blir nog aldrig min drömhund, just för att jag vill arbeta med hunden och vill ha en hälsosam hund, men det var bara en parantes
#6 Förstår hur du menar, man kanske gör så själv också omedvetet. Sållar bort de utseenden man inte gillar.

För mig är egenskaperna, mentaliteten samt storlek på hunden prio ett! Självklart vill man ha en snygg hund, men det är inte så viktigt för mig i slutändan, då jag vill ha arbetsdugliga hundar som passar för mina ändamål och krav. Sen kan man inte få allt liksom.
Nu har jag en himla tur som har Schäfer som min ras, en hund som har precis det jag vill ha hos en hund men som också har utseéndet.
Men skulle jag nu byta ras mot en som kanske är 'ful' men som har det jag vill ha(för som sagt-egenskaperna osv går först) så skulle jag absolut önska en viss färg/mönstring eller hårlag så att hunden iaf. blir lite snyggare, eller nåt hehe.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

Skulle jag stöta på en hund eller bli erbjuden en som jag gillar så gör det inte så mycket hur den ser ut, Huvudsaken att den passar mig & mitt liv. Det är ju inte alltid utseendet som gör hunden det är vad den har innanför pannbenet, om ni förstår hur jag menar.
Jag går själv ibland och funderar på hund sedan när min Benji inte finns i livet längre (han är 10 år nu), Just nu har jag fastnat för Papillon, men skulle det dyka upp ngt annat som jag blir kär i och jag känner att det kommer att fungera då spelar det inte så stor roll vad för ras eller blandras det är. Jag gillar alla hundar oavsett hur dom ser ut, dom har alla sin charm & hundar är individer så jag tycker det känns lite ytligt att gå efter utseendet på dom. Det är en sak om man vill ha en hund att jobba med och beroende på vad man vill jobba med då kanske man väljer en hund som passar för just det..
Men att bara gå efter det ytliga utseendet känns rätt så fel tycker jag, det är ju som om man bara skulle umgås med människor som ser ut på ett visst sett och inte vill vara med ngn för att man tycker att den människan är ful..
Jag tror att man alltid tycker om sin hund hur den än ser ut, men jag skulle nog, precis som Malin3033, inte kolla på de raser som inte tilltalade mig utseendemässigt. Men skulle jag ändå falla för mentaliteten och allt det som en ras erbjuder som jag inte tycker är fin så skulle jag självklart kunna skaffa en sån. Förutsatt att det inte är t.ex. bulldog eller shar pei eller liknande då jag inte heller gillar deras osundhet.
Kul att läsa vad ni tycker :)
Klart man tycker om sin hund oavsett hur den ser ut (hoppas jag) men nu tänkte jag mer på när man ska till och välja, innan man lär känna hunden.
Det är klart att man går efter både och. när man bestämmer vilken hundras man ska ha så går man väll mer efter egenskaperna. men när man ska välja vilken valp man vill ha av just den hundrasen så tror jag att man går mer efter utseendet. efersom man oftas väljer den hund som är mest tilltalande till sig själv. men vad som är vacker eller inte är ju olika för alla, och det är väll en himla tur =)
Om jag säger såhär. Jag skulle aldrig skaffa en hund vars utseende endast föll mig i smaken, det är ju även andra saker som ska "passa in" för att man ska hitta rätt hund. Jag skulle heller aldrig kunna skaffa mig en hund vars utseende inte passade mig bara för att resten av hundens egenskaper gjorde det. Dvs, jag skulle inte köpa en ful hund bara för att dess egenskaper skulle passa mig. För enligt mig så är faktiskt hundens utseende en viktig faktor.

Håller helt med #8. Vi har ju turen att ha hittat en ras som har allt. 
Men visst, självklart tycker jag utseendet är viktigt. Det är ju inte bara arbete och träning, man ska ju leva och umgås med hunden också och då vill i alla fall jag ha något vackert att titta på. 

jag tycker ju att dobbermans är ursnygga mn skulle aldrig skaffa en själv…älskar alla hundar så givetvis vill man ha en hund för deras egenskaper först o främst! Sedan kan ju "fula" hundar var charmiga så inte tänker jg på deras utseende…Men måste säga att min tiara är en amris o jag bara älskar deras look! Dom ser så sorgsna ut så man bara måste krama om dom!!!Henne köpte jag för att jag älskar rasen just pga utseendet men oxå för att de är världens underbaraste allroundhundar!Älskar barn gör dom oxå…
Jag tycker att man är helt fel ute om man väljer bort en hund bara för att den är ful. Lika fel som när man väljer en för att den är fin. Det viktigaste när man väljer hundras måste väl ändå vara hur hunden är och vad man vill använda sin hund till. Jag läste i ett annat forum att det var en tjej som gav rådet till en annan att köpa en wachtelhund bara för att de var sååå söta. Jag har en själv och kan intyga att det är helt sant, de är sååå söta. Men de är också utpräglade jakthundar, uppfödda av jägare till jägare. De blir inte lyckliga utan att få jaga. Det är viktigt att man läser på ordentligt om raserna innan man fatter sitt beslut och vad gäller om hunden är söt eller inte: NÄR DU HAR KÖPT HUNDEN KOMMER DEN ATT VARA SÖT I ALLA FALL!!!!!! FÖR DET ÄR DIN HUND. Mia

#12 Fast är det inte lite 'fel' att välja valp efter utseéndet? Har man hittat och bestämt sig för en ras som passar en så vill man väl ändå ha det bästa exemplaret av den?
Men vad är då det bästa exemplaret, tycker ni - Exteriören eller mentaliteten?
Om vi säger att du önskar dig en hund som är nyfiken och framåt av sig, och helst av allt att den är Rosa med vita prickar. Men när du ska välja valp så är den Rosa valpen med vita prickar den blygaste och försiktigaste i gänget. Medans 'dröm'valpen som är nyfiken och framåt är Grön med blå prickar.. Väljer du den Rosa ist. för den Gröna för att den trots allt är finast?
Vi säger alltså att alla valparna är exteriört rätt lika varandra bortsett från färg/teckning/hårlag osv.
Vilket väger mest upp? (Frågan är även riktad till er andra
)
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Jag tror ni har missuppfattat vad jag menade med att välja valp efter utseendet. vi gillar ju alla olika sorters hundar och tycker själklart att just våra hundar är de sötaste! så själklart tyckte man det från början med… det var väll just DEN hunden som tilltalede dig mest, det var Den du blev kär i, Den var vackrast för dig.
Jag skulle inte välja valp efter utseendet, utan beteendet. Förresten, säg den valp som inte är supersöt :) Så hade tagit den gröna valpen med blå prickar, tycker grönt är finare ;) Nej men för mig är mentalitet, egenskaper och hälsa nr 1, sedan kommer praktiska saker som t.ex. pälstyp.

#14 Yes, vi har verkligen tur med våran ras
Jag kan då säga att när jag fick min Pekingese tik på min 12 års dag(hade eg. önskat mig en boxer…*suck*) så fick jag mig en måttlig chock-hon var nog bland det fulaste jag sett! Hon var så FUL att hon blev söt! Haha!
Idag, snart 9 år senare är hon fortfarande så där fulsöt, ibland får hon rätt ljusa stunder då hon tillomed kan se riktigt vacker ut, hehe. Så man kan nog även leva med om hunden är lite ugly, man älskar ju dom ändå-och dom blir nog ändå väldigt fina i ens ögon med till slut.
Konstigt nog blir jag ofta stoppad på vägen av främmande människor när jag går med min tik. Dom påstår att hon är bland det sötaste/finaste/gulligaste osv dom sett i sitt liv och hade gärnat velat ta med henne hem.. Jag å andra sidan förstår inte alls hur man frivilligt kan vilja ha en sån fuling
(Uttjatad bild, men bästa jag har på henne-vill ju inte visa dom absolut värsta liksom *asg*)
#18 Jo, men nu var ju tanken en hund som man ännu inte känner. Som sagt klart att ens egen hund är vackrast. Men jag ville veta hur man tänker när man väljer ras/hund :)

#19 Jag håller helt och hållet med dig, där sa du det.

Först och främst väljer jag efter egenskaperna, och sen utseendet lite. Då jag vill ha en apporterande fågelhund så är det ju retrievrarna som gäller sen när jag väljer vilken retriever så går jag lite efter utseendet men framförallt hälsa. Sen när jag väljer valp ur en kull så går jag enbart efter mentaliteten på valpen. I bland är kullarna så otroligt jämna så det är omöjligt att välja då kanske utseendet kommer in:)
#20 Vad kul det var att läsa om din pekingese förresten, haha. Riktigt fulsöt är hon! :)

#22 Ja, Du är väl inte van vid att solen ständigt lyser på Dig.
Som schäferägare har man ständigt stjärnglans på sig.

Tar på mig solbrillorna.
Jag har nog svårt att formulera mig nu.. Men ska försöka^^
Först och främst kollar jag efter utseende och sen läser jag på om mentalitet osv, om hunden i fråga passar mig. Och då faller det sig ju bara naturligt att de blir en hund vars utseende jag faller för.
Men sammtidigt så kan jag bli kär i en hund hur den än ser ut pågrund av dens personlighet. Hunden blir då fin i mina ögon- de ligger alltså i betraktarens öga.
För andra kan säkert tycka att en amstaff är ful eller som min andra favvoras, bullterrier- det VET jag att många tycker är ful. Men dem är underbart fina i mina ögon och jag gillar deras beteende. Så alltså, egentligen betyder inte utseendet något men de blir ändå en hund man tycker är fin.
Usch vad jag är dålig på att förklara:P
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag tycker att allt spelar in:)

Jag tittar ofta mycket på utseendet först, vilken ras tilltalar mig, sen läser jag mycket om dem och kan se att det verkligen är helt fel ras. Letar runt på det sättet! ^^

Först kollar jag på utseéndet. Men om det är en assnygg hund, som är elak då skulle inte jag kunna köpa den hunden, även om den var fin..

Man kan ju inte gå efter enbart utseendet på hunden om man ska köpa en, det vore ju som om man vill ha en hund som matchar ens senaste nyköpta skor och handväska ungefär, eller att den ska passa in och matcha resten av möbelemanget hemma. För mig har en hunds utseende ingen betydelse det är hur den är i temperamentet & mentaliteten som är viktigast för mig.

Fast det finns så otroligt många raser, så det går att ställa alla krav på kommande hund man ska köpa. Snygg, med bra arbetsmotor och bra mentalitet.
Det är mina krav när jag köper valp i alla fall. Den ska tilltala mig utseendemässigt, arbetsmässigt och mentalt. Fattas någon av bitarna så blir det inget köp. Men det är jag det.
Skulle jag satsa på att tävla i eliten bland eliten så skulle jag självklart välja bort utseendet, dock inte den funktionella exteriören.

#27# och #28# Måste införskaffa mig ett par starka solglasögon jag med snart. PÅ tisdag smäller det!!! :)

Mhee, vaddå?? har jag missat något? 

#36# Titta på min tråd fodervärd!!! *fniss*
Jag fattar heller inte :O
Gejsa ska och titta på en schaffervalp!
Aha! :) Inte flera schaffrar :OO Tantisar ska inte ha schaffrar, det står i reglerna! xD

Det finns så många raser att välja på att det inte är så svårt att få ihop både egenskaper och utseende tycker jag…
så ja, jag går efter utseende
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~