Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1203 ggr
Eva63
0

Detta hoppande !

Hej !

Har en labbe på 11 månader. Han är en fin hund, lätt att lära och träna på mycket. Men vid möten fungerar inget. Så fort han ser en levande varelse, människa, hund eller katt så ska han fram och hälsa = skuttar och hoppar. Det kan komma någon på 20 meters avstånd så börjar svansen gå som en elvisp (ja ni fattar). Jag vänder ibland om. Eller tar mötet med ett NEJ (ögonkontakt, BRA, godis, och belönar så fort han klarat av mötet (som sällan funkar). Denna hund är helt enkelt så himla glad, han älskar allt och alla, och vill ha 100 % kontakt. Det gäller alla, även människor han inte känner. Folk han känner vet om läget, och går bara förbi med ett hej. Människor han inte känner, går ju bara där, utan att ha någon ögonkontakt med honom, men ändå ska han fram….

Ge mig alla tips ni har. Många säger till mig att det har med åldern att göra, och att det går över. Men mina armar värker, och nu är jag så trött. Orkar inte tänka 1 år framåt, vill att det ska fungera snarast.

Vi går grundlydnad nu, och det fungerar bra på plats, men inte hemma.

Fot i munnnen

Vattnadal
0

Om han är jätteglad är det kanske lättare för honom om ni stannar. Istället för att försöka GÅ förbi, sätt honom och jobba stenhårt på kontakt. En labbe torde inte vara alltför svår att distrahera med godis eller god mat! Flört

Försök lära in kommandot passera. Börja träna hemma, kanske tom inne. Lägg något föremål som inte är alltför skoj, men samtidigt intressant på marken. Gå förbi det och säg "passera" precis när ni går förbi. Beröm ordentligt, gå några steg förbi och låt sedan hunden få vända och ta föremålet. Byt sedan ut det mot godis och människor, andra hundar od. Försvåra långsamt, och byter ni miljö får du börja med något lättare att passera.

Jag brukar kasta en godis framför oss, kommendera passera, går förbi, sen säga varsågod, så hunden får vända om och ta den. Det gäller att få in ett befäst kommando innan man börjar använda det på vanliga promenader dock. Säg det inte om du tror att hunden kommer att strunta i dig. Säg det bara om du är säker på att korven du har i handen kommer att få er att lyckas första gångerna!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lena1
0

en sådan glad hund är det bra att träna möten med, där folk inte får gå fram och hälsa när du har satt den fint vid sidan, och det oavsett om den vill eller inte, den ska sitta fint vid din sida hela tiden och inte hälsa alls inte heller när ni går därifrån,detta har en del svårt att förstå men hundens och din skull måste du vara lite elak och säga ifrån, tala om att bara du fått ordning på hälsandet så är det ok igen,gå också mycket sociala prommisar på stan tex eller där det är stora folkmängder, och låt inte hunden hälsa där heller, visst hör det till åldern men för att få bukt med det måste man vara konsekvent i alla lägen,jag lovar dig att tar du tag i det så tar det inte mer än någon vecka att få ordning på det;-)….lycka till

Eva63
0

Tack för era svar, jag kommer att testa era tips,,.Glad

Vad tror ni ! Om jag har en pipleksak i fickan, och piper strax innan ett möte, för att få ögonkontakt och för att han ska tycka att jag är mer intressant…pip-ögonkontak-sitt-belöning-godis

lena1
0

3, låter bra, men beröm inte för mycket bara(var lågmäld), ta det lugnt och tillåt inget annat än det du har sagt från början…berätta gärna hur det går:-)

Eva63
0

Japp, jag återkommer. Ska försöka hitta en liten pipis idag som passar fickan. Cool

lena1
0

5,lycka tillGlad

MoonFairy
0

köp en tygfrisbee på ÖB å klipp sönder själva innerplattan där pipen sitter - tror den kostar ca 14.50:- sen kan du ju fortfarande ha kvar snör-ringen som leksak till vovven… =)

om han hoppar på dig - vänd rumpan till när han hoppar upp å säg FY!  få honom å sitta så fort han försöker - å belöna med en leverbit, alt. puss på nosen =)

Lycka Till å kram