Dragiga hundar
Jag gör praktik på en klinik just nu och detta är ett stooort problem. Vi rastar alla hundar på kliniken någon gång under dagen, eller, rättare sagt, de rastar oss. För vad sätter man emot när Fido 58kg bestämmer sig för att gå till höger när vi egentligen ska till vänster??
Finns det något "mirakelknep" man kan ta till när man bara träffar hunden några minuter?

Det enda jag gör om jag går med andras hundar som drar och inte ska träna dem är att jag låser armbågen vid min sida och armen i 90 graders vinkel, hälarna i backen och tyngdpunkten bakåt. har hittills bara blivit omkull/iväg dragen 2 gånger på 20 år då jag använt detta knep till både hundar, hästar och kor
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Nej, risken är inte så stor att de drar omkull mig, jag gör på samma sätt som du :) Tänkte bara om det fanns nåt sätt att markera att JAG går först och de ska ge sjutton i att dra.
Hästar ska man ju gå före, men funkar det på hundar? Jag brukar se till att jag är först genom dörrar iallafall…
sätt upp halsbandet längst upp vid halsen, de funkar man har full kontroll på hunden kan leda hur du vill, fido följer ;)
http://farm2.static.flickr.com/1329/1179211791_8f1dc9aebe.jpg?v=0 här hittade jag en bild som bra jämförelese
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

Att sätta halsbandet så som på bilden utlöser kräkreflexen.
går det inte att locka med godis eller nått liknanade, mycket prat/uppmärksamhet,klicker kanske vore nått?, håller med 4 absolut.

#3 Ditt tips tycker jag är ganska bedrövligt. Hunden följer för att det gör så f-b ont!
#6 om man har halsbandet rätt så gör de inte ont, hundarna är jätte starka när man har halsbandet längst ner man har kontroll över hunden när man har halsbandet längst upp..

#7 Av vilken anledning tror Du att de helt plötsligt lyssnar så himla bra?
Lägg fingret på Ditt eget struphuvud och tryck till så får Du känna hur det känns på hunden. Människohalsen och hundhalsen är väldigt lika uppbyggda.
#8 jag säger bara de jag har lärt mej, jag har haft en hundtränare hemma hos mej hon berätta för mej varför jag gör så och hur jag ska göra..
de funkar på min hund, hon har inte ont och hon drar inte ett dugg i koppel och jag har kontroll över henne.
alla har olika metoder.

#9 Klart att det gör ont, det är därför hundarna blir fromma som lamm när man sätter halsvbandet så! Skaffa riktigt ledarskap istället.
9,det finns bra och dåliga tränare också, inse logiken i det zebben säger,kolla annars med en annan tränare fråm immi eller nått,kan vara bra att se saker från olika håll och inte bara tro på en bara för att det är en tränare
Jag har hört bägge ock från olika tränare men jag tror mer på att det gör ont. Det kan ju tom göra ont och få igång kräkreflexerna av att ha en hård polokrage högt upp på halsen så vad skulle det inte kännas med ett halsband som sitter åt högt upp?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
ja men tryck ner mej lite mer!
den här metoden funkar för mej och min hund, jag gå rinte runt och strype rmin hund om ni tror de, då skull emin armva spänd och hunden bli spänd.
jo de finns säkert många dåliga, men denna som jag fick tag på tro rjag på. hon är utbildad instruktör/hundkonsult.

Förlåt inte meningen att trycka ner dig! Jag har bara så svårt för den metoden….
13, finns bra och dåliga sådana också,ingen vill trycka ner dig, men man måste ju se vad man får för råd och tips, och om du tar till dig zebbens så ser du ju det logiska i det eller hur?
Men… kan ingen svara på min fråga? Vad är grejen med detta forum? Att bara spåra ur trådar? Jag struntar blankt i vad ni tycker om vissa metoder och vem som trycks ner och av vilka. Jag vill bara veta om ni har nåt bra tips på hur man får en hund att låta bli att dra..!
#13 jag försökte inte trycka ner dig… skrev bara utifrån vad jag tycker…
#16 tyvärr inte. men om det är en klinik du är på borde väl de ha rutiner eller åtminstonde någon kunnig där??? (eller någon som är bastant nog att ha något att sätta emot)
/Ingalill
Eftersom det är så korta tillfällen du träffar hundarna så tror jag det är svårt. De metoder som fungerat för mig, tar tid att lära in. Att stanna eller också att kvickt vända när hunden drar.
Det enda jag kan komma på att testa är sele istället för halsband, många hundar drar mindre och en del slutar helt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#16 jag gav mitt tips.. läs längre upp..
alla hugger när jag säger nått..
19, det är ingen som hugger vad jag kan se,synd att du tar det så.
I övrigt är det ett himla bra saätt som eros beskrev i 18.

#19 Nu tycker jag att du tar i litegrann. Folk sa ju bara sin åsikt ang ditt tips.
Jag vill bara säga att L8ssons metod är det faktiskt väldigt många som använder och tränare som föreslår.. till exempel så använder Ceasar Millan denna metod, från programmet "the dog whisperer" och jag tycker att han är en väldigt bra tränare och har ett hälsosamt och väldigt bra ledarskap till sina hundar. Men dock så krävs det rätt sorts halsband för denna metod. Kolla in hans hamsida så finns det ett special tillverkat halsband just ämnat för denna metod. Jag har en amstaff/pittbull med en väldigt kraftig hals och han drar väldigt mycket och jag kan konstatera att detta gör inte ont på hunden, att sätta halsbandet högre upp. det är värre när dom drar så mycket att dom nästan styper sig själva och hostar ihjäl sig! självklart ska du hålla kopplet som vanligt, men med denna metod så lär sig hunden själv att inte dra i kopplet. jaja, förlåt att jag tränger mig på i denna tråden men jag ville bara få detta sagt…
22, denna ceasar millan är inte särskilt poppis på detta forum och det du säger har vi hört åter och åter igen,det finns otaliga trådar om honom och det slutar bara med osämja i de flesta,själv har jag för en vecka sedan skrivit till honom och ifrågasatt hans metoder starkt, men inte fått nått svar ännu det skulle bli om högst 14 dagar, så vi får väl se vad som händer….själv tror jag inte på något svar pgr av att han som någon så rätt uttryckte det är en b-skådis som bara vill käna pengar på quickfix och i sverige olagliga metoder, som dessutom är uråldriga om man har följt med i hundvärlden sedan många år
Ja men alla har ju olika åsikter, så är det ju bara det är ju något man får acceptera :)
Slut på inlägg som inte hör till TS fråga nu!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#17 Med den kommentaren antar jag att du inte vet hur det funkar på en klinik (och det är ju rätt självklart att du inte gör, om du inte jobbar på en menar jag). Det är iaf så att rasta hundar klassas som "skitgöra" (ingen som säger det högt men det märks på det att de som är "lägst i rang" får göra det). Dvs. förvänta dig ingen hjälp av någon, någonsin.
Och mitt problem är absolut inte att de drar iväg med mig (jag orkar hålla även hästar som drar så..), men det är ingen trevlig upplevelse de drar överhuvudtaget. Eller hur? Så jag undrade om det fanns något sätt för hunden att bara markera, som kanske, om man har tur, hjälper lite iallafall..
Hittills kör jag som sagt på att jag alltid går först genom dörrar och som det nämns i #18 att plötsligt byta riktning.
#18 Selar finns det, så jag kanske kunde testa det då :)
#27 med klinik antar jag att du menar vet-klinik… du har rätt i att jag inte arbetar på en sådan, men det gör min syster;p hon har då aldrig varit "lägst i rang" eller fått utföra skitjobbet där… hon började med ett vik men de var så nöjda så de skapade en ny tjänst bara för att få behålla henne så sen en månad tillbaka är hon fast anställd och trivs superbra…
så det beror nog på vilken klinik man är och om man kan säja ifrån om man tycker man får göra allt skitjobb;)
/Ingalill

DET verkar onekligen svårt att diskutera själva frågan!
Hunden drar en gång - inser att det är obehagligt - drar inte mer.
Det är väl inte mer fel än en korrigering i form av ett ryck eller ett nyp när hunden drar i kopplet?
Och det där med kräkreflexen? Det beror ju helt på vart man sätter halsbandet om inte jag minns fel: Om halsbandet sitter upp och bakom öronen så kan det sätta igång kräkreflexen medans om det bara ligger mot hals och nacke så finns det inget som stimulerar kräkreflexen?
Men jag kanske har fel?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Men för att svara på TS fråga så kan det väl kanske vara bra att inhandla några nosgrimmor?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
#28 Nej, är man anställd är man sällan lägst i rang. Det är vi praktikanter som är det. Men jag kan ge dig 40 kliniker där det funkar så här. Sen vet jag inte om "säga ifrån" ingår i frågan. Alla får rasta hundarna någon gång eftersom det måste göras. Då kan det vara bra att veta ifall det finns något knep som gör att hundarna inte drar.
#31 Tyvärr har jag inte makt att påverka inköp av sådana, men jag ska komma ihåg det i framtiden. Det kanske skulle vara en bra lösning.

#27 Har bara skummat igenom tråden, men har du provat locka med godis, leksak eller bara spelat clown? Eller med hundarna som drar, drar hunden åt vänster så byt håll och gå åt det andra hållet.
Hoppas det löser sig
#33 Godis kan vi ju inte direkt ge dem… men det sistnämnda kanske man kan börja med ;)