Stackars lilla pudel.
Det har hänt något fruktansvärt, i torsdag blev en pudel ihjäl biten av en "kamphund". De hade bara varit ute och gått och så från ingenstans kommer den här hunden och bara attackerar den stackars mellanpudeln.
Finns mer att läsa här: http://nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3654717
ja det är en hemsk upplevelse, men jag vänder mig starkt emot att de stämplas åter o åter igen som kamphundar,du kan få vilken ras du vill till kamphund, dom är ju inte ens fram avlade för att kampa från början, det har alltid med föraren att göra om det blir en sån.

försöker inte stämpla någon hund men eftersom att jag vet vem det är som äger de här hundarna vet jag. men det är ju inte säkert hunden kan bara vara knäpp.

Ja, jag läste det i går också. Herregud magen var utanför ju. Stackars ägare och vovve.
Jag som själv är ägare till en så kallad "kamphundsras" blir väldigt upprörd när jag läser och ser sådana här saker. Först och främst fattar jag inte varför ägaren i fråga har de här hundarna lösa om de är hundaggresiva? Det låter ju väldigt märkligt att hundarna bara kommer springandes och attackerar på det där sättet! Då måste ju någonting vara fel, antingen hos ägaren eller hos just den hunden som flög på pudeln..
Tycker väldigt synd om tanten, och om hunden såklart. Sånt här ska verkligen inte behöva hända!
#2 Vad menar du med stämpla hundarna? Menar du att ägaren är en bra hundägare? Jag förstod inte riktigt :/

#4# Vad jag förstår så menar hon att hon inte dömer alla kamphundar men dessa var argsinta. För hon kände ju tydligen till hundarna och dess ägare.
Innan "kamphundarna" kom och blev populära här i Sverige så var det ju alltid schäfer som attackerade alla hundar. När dom skrev om det i tidningen alltså. Men å ena sidan är det nog inte så lätt för en liten pyttehund att attackera en schäfer heller så…..Om ni förstår hur jag menar?! :)

#4 menade precis så som Gejsa skrev, jag är dålig på att uttrycka mig. Vi hade en pudel för ett par år sedan som vi bara var ute och gick med och det kom ett par med en lös schäfer som bodde grannar med oss dvs några hus bort. Schäfern bet våran pudel i nacken, men min pappa var tillräckligt stark och snabb så han ryckte bort hunden. De e klar alla hundar kan få sådana ryck, avlivade en hund förra året som helt utan andledning bet en människa som gick för nära. Hon avlivades samma dag. kändes som om det var vårat ansvar mot allmänheten att inte ha en sådan hund då vi vet hur man känner sig osv.
#5 & #6 Okej, det behöver inte vara du som är dålig på att uttrycka dig, kan vara jag som har svårt att förstå också ;P
Men om det är så att den personens hundar är argsinta så är det ju helt sjukt att personen i fråga har dem lösa! Då blir de ju en stor fara för allmänheten. Och eftersom den här hunden gick till angrepp på det där sättet så borde den enligt mig avlivas på stuts.

#7# Fast vad jag minns så smet dom ut från någon hundbur i bilen. OM det stämmer. Dom var ju en hel flock stod det.

#8 ja de ska ha smitit ut ifrån en hundbur, men de känns konstig att en hel flock kan göra de.

OM dom har flera i en bur och den öppnar sig på något vis kommer ju dom ut som är där i. Men jag har ingen aning läste ju bara vad som stod.
Någon som vet vilken ras det rörde sig om på "kamphundarna" i det här fallet? Det nämndes ju aldrig i inslaget eller artikeln.

amstaff, tror jag att det är.

#11 det står i artikeln att det är am.staff
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#13 Jag läste det i debatten nu.
Det är verkligen synd att det ska bli såhär! Och trots att sånt här kanske borde uppmärksammas så tycker jag det är synd att det gör det ändå, för dessa raser får bara sämre och sämre rykte hela tiden. För ca ett halvår sedan var det två jämthundar som rök ihop här hemma, ena hunden fick halsen uppsliten, och detta polisanmäldes men det var inget som hamnade i tidningarna. Då var det väl inte lika farligt eftersom det var vanliga hederliga jakthundar. Ena hundens tillstånd beskrevs tom som kritiskt, och de trodde först att hunden skulle behöva avlivas. Undrar hur det hade blivit om den ena hunden varit en "kamphundsras"?

#14# Men om det är samma ägare till hundarna så var det väl ingen som anmälde det. Sedan dog väl ingen hund heller? Hur tror du det skulle vara om alla hundar som slåss hemma skulle skrivas om i tidningen?
#15 Nej det var inte samma ägare till hundarna. Och nej, ingen hund dog men det var nära! Och sen har det ju funnits massa artiklar i tidningar om kamphundar som överfallit andra hundar där de överfallna hundarna överlevt också!

Jo, iofs. Ja, vi får skriva en protestlista till alla journalister då. :)
#17 Det skulle nog inte funka det heller. Kamphundar är väl ett hett nyhetsämne kan jag tänka mig. Så de tjänar ju på att skriva om det. Men man skulle ju kunna tänka sig att göra en lista ändå, bara för att visa att man faktiskt reagerar på sådana här saker. :)

En undran bara, om dom nu visste att det var en am.staff som bet ihjäl Isak varför skriver dom inte Am.staff då i stället för kamphund, kamphund är ingen ras men det är am.staff. Hade det varit en Golden så hade det stått Golden och inte kamphund….
Gun Karlsson är mycket kritiskt till att man överhuvudtaget får ha den här typen av hundar. Står det i inlägget undra vad hon menade med det, "typen" är det am.staff det eller är det hundaggresivahundar?
Man får inte vara "rashatare" av människoarter men hundar går tydligen bra. Man träffar oftare på ilskna hundar av andra raser än vad man träffar på ilskna am.staffar
#19 Jadu, att skriva ut rasen säljer väl inte så många lösnummer kan jag tänka?
exakt samma sak hände i höstas i min gamla hemstad (nästan iaf.. den hunden överlevde med nöd o näppe efter lång tid på strömsholm) fast där var det en alaskan malamute som högg. Inte en enda notis fanns i tidningen om det… men såklart.. det var ju inte en "kamphund";p
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#20 Näe precis, de skriver aldrig om när det är andra raser än kamphundsraserna. Jag skrev ju ett liknande exempel längre upp i tråden. Förr kunde de ju skriva om någon annan ras huggit ihjäl någon hund också, men då skrevs de fortfarande som "kamphundar", trots att det var en Golden det handlade om. Och när man då läser kamphund, så tänker man ju direkt på en föredetta kamphundsras. Det är så dumt tycker jag :/
Vad jag förstod av kommentarerna som någon som kände "kamphundens" ägare skrivit, så handlar det om blandras med amstaff i sig…
Finns väl hund aggresiva hundar inom alla raser förmodar jag,, Alla hundar gillar ju inte alla hundar, Men det är väl så att vissa raser tränar man ju "kamp" med och det gör ju att rasen får stämpel på sig. Har ju själv dålig erfarenhet av dem så de står inte högt i kurs hos mig heller, Men de är säkert trevliga hundar med rätt ägare.. Det är väl människan som gör hunden till det den blir

#23 Dessvärre är det ju så och så kommer det vara tills det kommer nya raser som dom gör till "kamphundar" vem vet om 20 år kanske Am.staffen/pitbullen är sveriges vanligaste familjeras för då kanske samhället fått upp ögonen för dessa mycket kärleksfulla hundar mot både djur och alla människor stora som små!
Kan säga att när jag är ute med Puma så är det aldrig hon som börjar "tjabbla" mot andra hundar utan alltid dom som börjar morra/skälla emot henne och än sålänge gnäller hon lite tillbaka men vi tränar och tränar på att hon inte ska bry sej om dom. Och detta är då allt från just pudel till bordecollie så vem är värst, min farliga vovve som knappt bryr sej eller lill vovven som husse/matte får dra bort i kopplet och den skäller som bara den