Onödiga hundfrågor!
Detta är som det står, frågor om hundar som egentligen kanske inte behöver något svar, som det inte finns svar på eller som du undrat, fått svar på och vill dela med dig av din värdelöst-vetande kunskap om..
Inga frågor på liv och död, utan mer vardagliga funderingar.. jag börjar hårt med två..
Varför har min kolsvarta hund 8-10 kritvita hårstrån? två grupper om några strån på magen, ett ensamt strå på sidan och ett på huvudet..
Om två tikar umgås ofta, synkroniseras deras löp då på samma sätt som människans mens kan synkroniseras om man umgås mycket med varandra??
Nån med svar? Nån med fler frågor?? Frågan är fri!! Ingen fråga är för dum! Det är säkert andra som funderat på samma sak.

Svaret på fråga ett kanske kan vara att hunden haft ett litet sår där och när pälsen växer ut blir den vit (det vet jag däremot inte riktigt varför den blir) min cocker har några vita strån på sitt öra, de fick hon efter att jag råkat skära henne lite med klippmaskinen
Frågan om färg är inte alltid lätt, som nämnt kan det bli vita hårstån där sår funnits, det kan även vara dåligt svarta strån eller helt enkelt att det ska vara vitt där.
Och ja, tikar som bor/ofta umgås med varandra får synkade löp (väldigt behändigt då man har fler)
≧◔◡◔≦

Varför min tik "lyfter" benet när hon kissar mot trän o dyl.?
Och varför hon proppar munnen full, går en bit från skålen, spottar ut på Mattan och äter En liten bit i taget?
Kul Tråd! =)
det där om tikars löp kan jag svara på fast jag ingen har:-)), dom kan alltså påverka varandra vid löp, det har min uppfödare berättat.
snodden har några vita strån mitt mellan öronen på huvudet och det beror på att han hade en vit strimma där innan han bytte vappis pälsen, och då blev det några strån kvar:-), men färgen kan ju förändras också av sår eller tappad päls osv,och ofta blir det annan kvalite då på just det som växer ut;-)
Många bra svar… många olika förklaringar på de vita håren.. min vovve fick dem när hon bytte till vuxenpälsen och vi har inte skadat henne.. *ler*
#3 Jag tror din hund är född i fel kropp, hade hon varit människa skulle hon byta kön;-)
Du har inte blötfoder va… slibbigt värre i så fall. *ler*
jag hade en tidigare collie som fick ett stort sår på ena sidan av kroppen,pgr av ett fästing bett förr, och när håret på den runda femkronan växte ut igen så blev det rost brunt, annars var han en sobelkille,och just det håret hade en annan kvalite än det övriga, så där kan man ju se vad som skulle ske om man rakar en hund som inte ska rakas:-))
3, jag tror att hon har ett behov av att sprida lukten högre upp så fler märker den, jag vet en varghund som gjorde så också,anledningen till att hon flyttar sig med maten, kan vara att hon vill antingen gå undan när hon äter, eller kanske har tänkt gömma den, men då borde hon ju göra det också… hmmm funderar…

Vissa tikar är lika nogga med markeringar som hanar. En av våra lyfter alltid på benet för att kissa över och högt så det märks. Hon sprätter alltid en amssa fereåt oxå. fast hon är en osäker och ängslig själ, knappelunda en lugn och trygg ledartyp…
Om maten, vissa hundar har stora behov av att peta och pyssla med mat. testa att berika skålen med lite olika saker varje gång du ställer ner den. Stoppa i saker sopm är goda, lagom goda, äckliga och kanske rent av oätliga. Då får din hund mer utlopp för sitt matpyssel!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lyfter på benet… Haha Vem vill sitta i kiss??
Vita hårstrån är väl allt från skadade hårsäckar till att det finns i generna sen xxxx-led tillbaka någon med vitt..
Vilken färg hade den första tamhunden och hur kommer det sig att det blivigt flera olika färger efter det?
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Kleverin och Freke
Vet nog inte om hon tror hon är en han, hon gillar att vara med hannar.. när de inte "jufsar" men då säger hon ifrån tydligt men ändå älskvärt.. =)
Maten..
Hon har skålen i köket, bredvid matbordet så hon står som med ryggen emot oss vid köksbordet.
Sitter vi inte i köket kommer hon till det rummet vi är i och kör sin procedur, mitt på mattan!
10# Första tamhunden? Det var flera olika redan då.. En som passade för jakt, en att driva och en att apportera. En annan för vakt, mfl.
Sen att det började avlas på dessa olika gjorde ju att alla färger följde med.
Amstaff har t.ex (bl a) Dalmatin i sig. Inte kan man se det??! =)
#11 vart har du fått för dig att amstaffen har dalmatiner bakom sig? american staffordshireterrier är grundad från renrasiga hundar.
≧◔◡◔≦
#10 Vad för färg tamhunden hade är en bra fråga, beror säkerligen också vart man börjar räkna den som domectiserad.
Även vargen kommer i flera färvariationer och nyanser, men både utseende och färg på tamhunden har ju framkommit genom selektiv avel (altså man väljer ut bäst lämpade individer), en dokumentär som gick på tv för inte så länge sedan förklarade att hunddjur är extremt formbara rent genetiskt och man har inte kunnat se det hos några andra djurarter.
Sen är även forskarna oense om alla tamhundar härstammar från samma vargart eller om man kan ha domectiserat varg från olika håll.
≧◔◡◔≦

#11/2 Vavvan har ju GD bak om sig så varför inte?? Dalmatiner??
Och ja var börjar man räkna Domestiseringen? Rent genetiskt är det vårat påhitt att vi skulle skapa raser..
#12 Vad är en Renrasig hund?? Då alla härstammar från typer?
Som om man ska se till Dokumenterade uppfödare och Historien i sin tur härstammar ifrån Tibet där det finns dokumenterat den älsta uppfödningen av raser.. så som mastiffen..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus