Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1146 ggr
[jejjas]
0

Referenser?

Hur vanligt är det att en uppfödare ber om referenser när man ska köpa hund? fick den frågan i går när jag å kolla på filur, är det bara för att jag är ung? bor ju hemma så jag har ju mina föräldrar som stöd plus att jag är 24 snart 25

Jessica

AnneN
0

Det är inte så jätte ovanligt att en del uppfödare vill ha lite referenser på eventuella valpköpare

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

billyboy
0

Det innebär väl mest att uppfödaren om möjligt är noggrann med att hunden kommer att få det bra, så långt det är möjligt för henne/honom. Det är inte säkert att hon/han nekar köp för att man inte har referenser.

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej för jag blev litte stäld när hon fråga effter det va inte beräd på det, men som tur är har jag referenser jag kan lämna numer till ett par som jag bruka passa deras hundar när dom åker till tyskland. på bilden matilda en helt underbar shabrador *L*

Imasy
0

när jag har skickat iväg hemlösa katter så har jag tex "kollat upp" personen i fråga om de kanske är med i en kattklubb och fått referenser därifrån. det är inget jag har bett om, utan jag har varit ful och kollat bakom deras rygg Generad

enda gången jag har krävt det, var när en knäppgök ringde mig halv tolv på natten och ville hämta katten ifråga på en gång. jag ljög och sa att katten var tingad. dan efter fick jag ett mail, vilket jag misstänkte var från samma person. när jag ville ha referenser från MoH var de puts väck,,,

det handlar inte om att jag misstror dessa köpare, men då jag själv har köpt min hund av PS vet jag hur lätt det är att luras…

[jejjas]
0

okej jo det r klat dom hon fick fråga blev bara litte paf så och jag har ju goda referenser med kan säkert få fram mer om hon vill ha flera

Berkaingela
0

Beror ju på vad som menas med referenser för att få köpa sig ett djur, Man kanske aldrig haft hund eller katt förut utan är första djuret man skaffar sig, Menar *4 att det inte blir något köp då, för då har man inga djurreferenser att ge, och jag tror inte man vill att nån ska ha referenser från jobbet för att få köpa ett djur, Jag skulle verkligen inte vilja köpa en hund eller katt av någon som " går bakom ryggen" på mig, utan jag vill och hoppas att de jag köper av känner att jag verkligen vill ha djuret, Jag har absolut inget emot att bli kollad men jag menar att jag skulle uppskatta att den jag ska köpa av upplyser mig om det, Då är det Ok

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag äruppvuxen med hundar vi har alltid haft hund förutom dom seaste fyra åren då våran daisy togs bort vid 12,5 år ålder pgav sjukdom effetr henne har det varit fruktansvär tyst och ingen som kommer upp å myser i sängen om nätterna eller tidig morgon fins ju inget goare än en blöt hund nos som snosar runt i ansiktet och vill ha plats under täket

saknar min lilla Miss Daisy <3

Millan1971
0

jag har sålt valpar och efter att jag pratat med dom o sen givetvis träffat dom så har jag fått en bra uppfattning av dessa personer…visst,är absolut inte emot att uppfödaren vill ha referenser om man nu kan ge det men inte skulle jag heller kolla upp människor bakom deras rygg,är jag så misstänksam mot den personen så låter jag bli att s'lja till den!!!Sedan levererar jag alltid själv så ser man lite hur dom har det hemma o så..livslång kontakt efteråt A o O!!!Har köpt katter själv och en person ville ha referens,som tur är så r jag ju uppfödare själv så då fick hon se att jag var pålitlig och seriös…Men till 100% kan man aldrig veta om man ej känner personen i fråga,tyvärr!Oftast så känner man om det känns ok…iaf jag,)

Imasy
0

men nu hakar ni ju upp er, jag menade ju naturligtvis inte att jag sitter och snokar upp hela deras liv bakom deras rygg för att hitta snaksika detaljer, men om ni läser mitt inlägg, jag citerar mig sjlv:

det handlar inte om att jag misstror dessa köpare, men då jag själv har köpt min hund av PS vet jag hur lätt det är att luras…

Jag behöver väl knappast tala om vem PS är? och om ni bara visste vilka knasbollar som hör av sig….

[jejjas]
0

Då jag har pratat med uppfödaren igen förstår jag varför hon ville ha referenser hon har hämtat tillbaka hundar som fart illa, inte konstigt hon ville ha det då. men jag har inget att gömma alls och det sa jag med, även att nästan alla mina pengar går tilll mina eller andras djur ser till djurets behov innan mitt eget.

lena1
0

9, jag förstår hur du tänker, och ps är ju vida känd finns trådar om henne här inne också:-), annars kan man läsa om henne på baksidan.se

Berkaingela
0

*8 Håller med dig, Åk o leverera ert djur , är man seriös köpare har man inget att dölja,

[jejjas]
0

#12 vi diskuterade det med att hon skulle tamed sig han hitt och hälsa på. hon har redan en hund som bor på våran går och den köparen har INTE hört av sig på två år och uppfödaren har fortfarande stam yavlan kvar, hon bad mig gå fram och kolla om båda kulor finns eller om det bara är en än, men har inte fått tillfälle att prata med denna köparen. uppfödaren sa "å då har jag en litten spion" så skratta hon gott men hon är inte lad över att hon inte hört av sig

ingann
0

#13 Stamtavlan skall alltid följa med vid köpet, så varför har uppfödaren den kvar? Sen finns det inget krav på att ha kontakt med uppfödaren men det är att föredra tycker jag. (själv har jag ingen kontakt med min uppfödare men det beror inte på mig… det är hon som inte svarat när jag skickat bilder mm så det har jag slutat med nu…)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[jejjas]
0

#14 att hon inte fick med den beror på att hon tog hunden på avbetalning och inte betalat klart hunden, endast av den anledningen ficjk hon inte med den, när hunden är betald får hon tavlan det va så jag fatta det

ingann
0

#15 ahh… okej;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

kerstinjo
0

Referenser för att köpa hund??

Vad i hela friden skulle det vara för referenser??

Vem skulle lämna dem?????

Kerstin 

gejsa
0

Förra hunden kanske. hihi

SaraC
0

Haha den var bra Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[jejjas]
0

#17 ja du *:* det skulle vara från bekanta som vet om jag kan klara av en hund eller inte och som tur är har jag det från flera hål

Berkaingela
0

*20 Det tycker jag vore att gå verkligen för långt, Ömsesidigt förtroende måste finnas, Man får inte misstro varenda människa även om man råkat illa ut någon gång, Natruligtvis är allt för djurets väl o ve, Men nån måtta måste det vara, Bra svar 17.18,19