Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2395 ggr
LillMalin
0

Snacka om sur människa! :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår när jag och syrran var ute med Rico..(runt 9 tiden på kvällen) ..så kommer det en kvinna med en (antagligen) Han husky valp..den kanske är…12-14 veckor gammal…Rico brukar Aldrig bry sig om valpar, men denna hunden tyckte han var läskig, så han hoppade fram i kopplet (enligt mig var han inte sur eller arg, för jag vet hur han är när han är arg eller sur) Jag tappar Inte Rico, men hon börjar skälla på mig " håll i hunden *** ***" , Vadå 2 håll i hunden" han var ju seriöst kopplat HELA tiden, jag tappade han inte OCH han var minst 1 meter från hennes hund, + att jag inte tycker att hon ska säga nåt, hennes hund gick ju nästan på långt koppel, inte konstigt att Rico reagerar.

Och om nu denna person RÅKAR läsa det, så kan jag lugnt säga   Det struntar jag i!!!!!! Det får hon seriöst göra, jag bryr mig inte!

AnneN
0

Jobbigt med folk som skäller på en även om man inte gjort nått fel

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LillMalin
0

#1 Jepp, det kan man säga!

tilja
0

Hon kanske egentligen var rädd och så tog det sig ett sådant uttryck!

Nikkis
0

Men alltså, du säger att det är en hundvalp kvinnan hade, troligtvis en hane, är din hund hanhundsaggressiv?

Du säger också att hon inte ska säga något då hon själv hade valpen i långt koppel? Tror du att en valp på 12-14 veckor kan gå fint i koppel som en vuxen hund? Hon var uppenbarligen ute för att kissa sin valp och få den rumsren, göra koppelgåendet till en positiv upplevelse och kunna ge sin valp lite svängrum då dom har mkt spring i benen och vill upptäcka världen. Samt att det är Bra att ha lite längre koppel på en valp om man ska träna inkallning-för det gör man i tidigt skede.

Jag kan även säga att en äldre hund som reagerar på en valp på det viset är INTE acceptabelt, oavsett könet på valpen, oavsett om valpen 'är läskig' eller är i längre koppel. En mentalt stabil hund ska Inte reagera på det viset som din hund gjorde mot en valp. Likaså gjorde du själv en miss som inte kortade upp din hund när du ser att det finns en liten valp i närheten, som gärna är nyfiken på andra hundar. Du bör Alltid(likaså andra hundägare) korta upp hunden vid både mänskligt och djuriskt möte ute på promenaderna, för att 'vi andra' ska känna oss säkra. Det också för att man ska kunna förhindra evetuella 'utfall' då man har bättre koll på hunden när den är vid ens sida.

Sedan så är 'minst' en meter mellan två hundar inte alls stor marginal. Du skulle inte ha en suck att göra om din hund nu skulle göra värsta plötsliga utfallet och slänga sig i kopplet, även om du inte släpper taget om kopplet så tappar du själv fotfästet och rycks med, vilket resulterar i att hunden kommer fram/närmare. Och om din hund reagerade som den gjorde mot en valp på avstånd vill jag inte veta hur den skulle reagera om den kom fram med den attityden.

Jag hade säkert reagerat likadant som kvinnan gjorde om jag mötte dig och din hund ute med min valp. Det är helt enkelt en obehaglig upplevelse att en vuxen hund beter sig så. Kvinnan reagerade säkert impulsivt och sa till dig i rädslan om att ngn skulle kunna hända. För hon kan ju inte veta att din hund är snäll och inte betedde sig 'surt eller argt' som du skrev, i hennes ögon såg din hund arg och opålitlig ut helt enkelt och upplevdes som ett hot gentemot hennes lilla valp.

Maddepadde
0

Herrejäklar.
Håller med Nikkis, klart hon blir rädd. Hade också blivit rädd om jag hade en valp och någons hund gjorde ett utfall.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

LillMalin
0

#4 HAHA!!!!! Förlåt om jag skrattar, tror du inte att min hund var uppkopplat!?! eller var man nu ska kalla det? såklart var han i kort koppel, jag är faktiskt inte dum..

Och du verkar ha lagt ner mycket tid på att skriva det där, och jag orkar inte direkt läsa igenom allt!….ska jag typ döda honom bara för det där eller!?!

LillMalin
0

#5, kanske skulle sagt att det Inte var ett utfall..

LillMalin
0

Och jag ska tillägga, till dig Nikkis…hur VET du att jag inte hade hunden uppkopplat, kan du säga mig det?

Maddepadde
0

"Rico brukar Aldrig bry sig om valpar, men denna hunden tyckte han var läskig, så han hoppade fram i kopplet"

Låter som ett utfall för mig.
Om min hund hade betett sig så, oavsett om det hade varit en vuxen hund eller en valp - oavsett kön, så skulle jag absolut inte tillåtit det! Hon hade helt klart fått sig en korrigering i form av ett nyp och en "NEJ!". Skitsamma hur jag hade korrigerat henne, hon skulle inte fått bete sig så.

Men börja grina då!

Lina-Marie
0

Håller med både #4#5 och #9. En hund ska inte hoppa fram mot valpar på det där viset. Många av de hundar jag känner krymper nästan fram till valpar eller går sakta och försiktigt fram för att visa att de inte är farliga.

Tyvär så kan det vara så att din hund kan ha skrämt valpen så pass mycket att den kan få men för livet tack vare det. Så nästa gång du ser en annan valp och du inte är helt säker på hur Rico kommer att reagera. Vänd dig om och gå mot andra hållet, eller gå in på en tvärgata medens den andra hunden går förbi. Synd om både valpen som blir rädd och Rico som är osäker bland valpar, oavsett om det är hanhund eller inte.

Maddepadde
0

Tyvärr blev min tik väldigt skrämd av en Schäfer som gjorde ett utfall mot henne när hon var liten, och det har satt sina spår - hon gillar inte schäfrar i allmänhet. 

Min tik är sådan med valpar, ödmjuk och väldigt snäll, bjuder ofta in till en mjuk och försiktig lek där hon oftast ligger på rygg och leker med valpen med munnen.

Men börja grina då!

Maddepadde
0

Om du läser hela hennes inlägg så är det ingenstans där hon antyder att du inte skulle haft din hund kopplad.
Det kan ju vara bra att läsa hela inlägget om du ska kunna diskutera om hurvida du hade din hund kopplad eller inte.

Men börja grina då!

AnneN
0

#4 vart i LillMalins inlägg kan du läsa något om att hon inte kortade kopplet på sin hund?

_**/Mvh Anne

Maddepadde
0

Vart läser vi att hon kortade upp kopplet?
Inget illa menat, men det är ju samma sak.

Men börja grina då!

AnneN
0

#14 det jag ville ha fram i #13 är att det inte står i inlägget varken att hon kortade kopplet eller att hon inte gjorde det… Dumt att bara anta det ena eller det andra och anklaga henne för att ha gjortfel som inte gjorde si eller så då vi inte vet ett dugg om hur hon gjorde =)

_**/Mvh Anne

tilja
0

Snälla var inte så hårda i era omdömen. Malin är ju bara 13 år. Inte så kul att få skäll när man tycker att man gör sitt bästa. antagligen blev matte till valpen rädd och därför blev det lite hårda ord.

Freke
0

go lillmalin, go lillmalin..

Haha.. Din hund reagerade säkert på tantan som var ute med sin valp…

Sätter en hundring på att om du träffar henne och frågar henne så reagerade hun för att du kom med en större, äldre hund än vad hon har och din hund reagerar på Hennes nojor för vad en större hund kan göra med en liten..

Stå på dig…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Freke
0

#4 en enkel fråga?? när börjar hundar lukta hund??

12-14  veckor gamal valp luktar inte hane eller tik… Så Hanhund aggressivitet eller inte… Det reagerar inte hunden på… men känslor hos husse/matte.. Då kan det hända grejjer

Hälsn. Freke

LillMalin
0

varför skulle jag Inte kortat upp kopplet, jag är ju inte dum, och jag kan lova  att jag har gått förbi hundar förut, så varför skulle jag inte kortat upp kopplet, jag tänkte inte på att skriva det kanske, eftersom att jag trodde att det inte var så svårt att förstå!

SaraC
0

Jag vill också hoppa in här och säga samma sak som #16. Ni får gärna framföra era åsikter, men tänk på att det är ett barn ni skriver till och inte en vuxen.

Jag har pratat med Malin och hon förklarade att hon och den andra ägaren gick på varsin sida av vägen när de möttes. Som hon skrev i sitt första inlägg hoppade Rico fram, men han verkade inte aggressiv, skällde, morrade eller liknande gjorde han inte. Så förmodligen ville han bara fram till dem.

Givetvis kan man också förstå att den andra ägaren blev rädd och osäker på Malins hund och hennes reaktion.

Sådant här är alltid jättesvårt att svara på eftersom man inte varit med själv och sett vad som hänt. Därför brukar jag aldrig försöka svara på vem som gjort rätt eller fel, möjligtvis säga vad jag tror utifrån det jag läser som här ovanför.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[lottaeriksson]
0

Jag håller med #4 att det inte låter bra att en vuxen hund gör utfall mot valpar. Vad jag har lärt mig under min uppväxt hemma hos päronen med jakthundar, så "är det något fel" på vuxna hundar som är aggressiva eller gör utfall mot valpar. Med "något fel" vill jag inte få det att låta som att din hund är en mordisk valpmördare eller nått, utan det är bara ett uttryck ifrån mina föräldrar. Och om jag hade varit kvinnan i den situationen så hade jag nog också blivit rädd. Jag var nämligen med om en liknande situation när Tarox var liten, då jag var ute i parken och rastade honom. Och då kom det två fullvuxna långhåriga Collies lösspringandes och "hoppade på" honom. De bet honom inte eller nått, utan bara knuffade omkull honom. Jag kommer ihåg att Tarox kröp ihop och vart jätterädd. Och enda fram tills idag har jag varit jätterädd att den här händelsen ska ha skrämt honom, men än har jag inte märkt något, men det kanske jag gör snart.. vem vet.

Så vet du att din hund reagerar på det här viset gente mot valpar, tänk på det i liknande situationer i framtiden. För sådana här grejer är ju faktiskt otäcka för både valpen och dess ägare. Och jag vet att efter händelsen med Collies'arna så var jag jätte osäker för att ens gå förbi parken ifall dom skulle komma igen.

Jag vill inte låta elak emot dig, för du kan ju inte rå för att detta hände. Men som sagt, tänk på detta i liknande situationer så slipper sånt här uppstå.

[lottaeriksson]
0

Och innan det blir något missförstånd så tillägger jag att jag vet att hennes hund var kopplad! Jag tog bara upp min historia för att förklara att man kan bli osäker och rädd efter sådana här situationer!

SaraC
0

Vart läser ni att han gjorde ett utfall mot valpen?

han hoppade fram i kopplet (enligt mig var han inte sur eller arg, för jag vet hur han är när han är arg eller sur)

[lottaeriksson]
0

#23 Näe det är faktiskt sant. Läste för många av de andras inlägg kanske, så jag "drogs med".

Men vet man att ens hund gör så, så kanske man borde hålla sig på avstånd så slipper sådana här konflikter uppstå. Men som jag skrev så var det ju inte hennes fel heller. Men jag kan även förstå att kvinnan blev rädd.

SaraC
0

Som sagt gick de på varsin sida av vägen och Malin skriver att hon själv blev förvånad att Rico ens brydde sig om valpen. Och jag förstår också som sagt, att ägaren reagerade som hon gjorde. Jag var inte med så jag vet inte hur allt var. Men jag skulle tro att det här bara blev ett olyckligt missförstånd.

LinLin
0

Hur långt hoppade han fram i kopplet om det gick från att hon och "den andra ägaren gick på varsin sida av vägen när de möttes" (#20) till att "han var minst 1 meter från hennes hund" (#0)?

Jag skulle nog också bli rätt sur om ett barn var ute och gick med en hund som (utan att skälla eller morra) hoppar fram i kopplet såpass mycket att vi bara har en meter mellan oss. Detta för att jag verkligen inte litar på att en trettonåring verkligen skulle orka hålla en större hund. Det kanske kvinnan inte heller gjorde?

Sen kanske man borde vara lite försiktig, om man har en hund som tycker att valpar är läskiga.. (Men det är ju svårt att veta förrän det händer!)

SaraC
0

Minst en meter betyder ju just det. Absolut en meter och högst troligen mer.

LillMalin skriver ju att hennes hund aldrig brukar bry sig om valpar, så hon trodde väl aldrig han skulle hoppa fram. När han väl gjorde det kortade hon kopplet på en gång. Det skulle väl kunna hända även en vuxen människa. Nu vet hon till nästa gång att hon bör hålla honom kortare i kopplet och/eller gå längre ifrån.

Ja, jag skulle förmodligen också bli irriterad om jag vore den andra ägaren. Men inte skulle jag bli arg på barnet ifråga om jag tyckte han/hon var olämplig att vara ute med hunden. Det är ju föräldrarna som tillåtit det och i så fall dem man skulle bli arg på.

Fija
0

Skulle lika gärna kunnat vara jag som skrek åt dej, tyvärr…

Inte för att jag blivit arg, men rädd…

Har själv nu en 13 veckors valp och hon har hunnit bli attackerad av en dobbermann och påhoppad av en bordercollie.

Bordercollien blev jätteuppspelt när vi träffade den. Gnällde, skällde å morrade. Hoppade upp och ner i kopplet och viftade på svansen samtidigt som den reste ragg. Vi skulle mötas på en smal gångstig. Gubben tog tag i sin hund och bad han lägga sej och lugna sej och det gjorde den. Jag kollade gubben i ögonen och han kollade på mej och nickade, så jag tog det som klartecken att gå förbi, men sen när vi e just brevid släpper han på kopplet och hunden och den kommer flygandes på oss och han säjjer samtidigt att den e snäll. Ayla blev jätterädd men märkte att hunden var snäll så efter ett tag busa dom. Och jag släppte Ayla. Men rädd hann jag bli…Kunde lika gärna ha skrikit åt gubben eller gett hans hund en spark, för att jag blev rädd..

Så just nu litar jag inte på någon hundägare. Frågar alltid om dom håller hunden, om hunden ser ut att krångla.

För själv tycker jag man ska fråga den andra ägaren om det är okejj att dom hälsar innan man låter sin hund komma fram.

Skulle tro att kvinnan kanske bara blev rädd att du inte brydde dej ifall din hund rusa fram till valpen. Och kanske tyckte din hund såg stor och elak ut.

Nu det som hände med bordercollin var ganska bra för Ayla faktiskt, hon märkte att hundar kan flyga på fast dom bara är glada också. Men gubben kunde ju ha pratat med mej innan…Så jag hade kunnat släppa Ayla, för jag vill inte att hon ska busa med koppel på för det gör det omöjligt att gå ut med mina två hundar samtidigt. Och så vill jag säjja till Ayla att hon får hälsa, så inte hon en dag bara rusar fram till någon hund å ska hälsa.

Sen har dobbermannen satt spår. Hon reser ragg till alla stora svarta hundar.

lena1
0

jag tycker att mångas inlägg baseras på egna upplevelser som skrämt både hund och ägare, synd att det ska behöva vara så, men jag vet också att en 13 åring gott och väl kan hålla och ha så pass bra pli på sin hund, bättre många vuxna faktiskt, har själv tränat undomar med hund, och malin vet vad hon gör det är jag säker på.

det hela handlar ju som sagt om hur man tar upp situationen själv, snodden blev ordentligt påflugen av 2 lösa boxrar som valp, jag fick lov att släppa mina bägge på en gång, för jag hann inte skrämma iväg dem innan,min gamling som då var tio år, tog över och beskyddade snodden som då var en par månader gammal, som tur var gav han sådan respekt så bägge boxrarna slutade nästan på en gång.själv tog jag det efteråt väldigt lugnt då det var möte med dom, och det har gjort att snodden inte skänker dem en blick idag, han nonchar dom totalt eftersom jag har visat att allt är lugnt sedan dess, ägaren vågar aldrig mera släppa sina hundar,den ena är till och med folkilsken så rädda är dem, och jag kan inte annat än tycka synd om hundarna trots allt….det var lite om hur jag gjorde i en sådan sits.

LinLin
0

#27 Ja precis. Jag skulle inte heller bli arg på barnet, det är alltid föräldrarna som har ansvaret.

LillMalin
0

Och säga att en 13 åring inte klarar av att vara ute med en hund, det tycker jag låter som att dra Alla över en kam!

ingann
0

Jag kan förstå bägge parter. Malin vet hur Rico är men det vet inte tanten och blev säkert rädd.  Det skulle jag oxå ha blivit om en "stor" labbe hoppade fram mot min valp om jag inte kände labben och en 13-åring höll i kopplet. Hon kunde ju inte veta om Malin orkade hålla Rico. Däremot skulle jag inte skrikit tror jag;) Men jag skulle definitivt kortat kopplet på min valp vid ett hundmöte.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

LillMalin
0

#32, det var just det jag menade, hon kunde ju också korta kopplet på valpen, jag vet att dom antagligen inte har lärt att gå fint i kopplet, men man kan ändå korta upp kopplet!

Och varför sulle jag gått ut med han om jag inte kunde hålla kvar honom? det skulle jag ju aldrig gjort..

ingann
0

#33 Inte bara kan… man ska korta kopplet vid hundmöte om man inte känner varann tycker jag. Allra helst på valpar så de lär sig att det inte är tillåtet att gå fram till främmande hundar/människor.

/Ingalill

LillMalin
0

#34 håller med!

LinLin
0

LillMalin: Ja, jag drar alla över en kam i det fallet. För jag har lärt mig av mina (dåliga) erfarenheter, tyvärr. Men det säger ju absolut inget om du kan hålla din hund eller ej, eller hur? Jag kommer bara att utgå från att "du" inte kan det. Det gäller alla, barn som vuxna (men i synnerhet barn som ju faktiskt är mindre och svagare).

Sen, du skulle säkert inte gå ut med en hund du inte klarar av att hålla. Men många gör det! Så hur ska man veta vem man kan lita på då?

KerstinP
0

Jag har lite svårt att förstå hur man kan kommentera en händelse som man inte varit med om. Jag måste säga att har man bara hört den ena versionen så kan i alla fall inte jag uttala mig. Jag hoppas att alla vuxna kan följa med på den linjen. Även om många vet att LillMalin inte är vuxen än så vet inte alla det. Så snälla ni dämpa tonen lite.

Tack!

KerstinP,sajtvärd

LillMalin
0

#36, jag skulle aldrig gått ut med honom om jag inte orkade med honom ^^

lena1
0

38, ingen fara malin vi vet det som känner dig;-)

36, man kan inte utgå från någonting om man inte har varit med och sett saken live, det är bra att tänka på framåt

LinLin
0

#38 Det är jättebra :) Men det kunde ju inte kvinnan veta, tyvärr. 

#39 Va? (= Jag förstår inte alls vad du menar. Är det ens mitt inlägg du syftar på? Du får gärna förklara vad du menar.)

lena1
0

40, du skriver ju själv att du kommer att "utgå" ifrån att hon inte kan hålla sin hund i 36 :-)

LinLin
0

#41 Ja….? Jag fattar fortfarande inte vad du vill komma fram till? Jag skrev att "Ja, jag drar alla över en kam i det fallet. För jag har lärt mig av mina (dåliga) erfarenheter, tyvärr."

Men det har ju absolut ingenting med henne som person att göra. Det har att göra med att jag, i flera olika situationer, blivit varse om att många människor inte kan hålla sina hundar när de drar i kopplena.

Ifall jag en enda gång felaktigt skulle utgå från att en person kan hålla sin hund och den skulle hoppa på mina illrar skulle det kunna få fatala följder både för mina illrar men mest troligt för den stackars hunden.

Därför tar jag det säkra före det osäkra och utgår från att ingen kan hålla sin hund. Hellre det än att ha en lemlästad hund och iller som resultat.

lena1
0

42, tack för förklaringen för jag uppfattade det helt fel,med tanke på hur du förklarar det nu,men då ramlade saken på plats i alla fall ;-)

billyboy
0

LillMalin tror jag faktiskt klarar av att hålla hund. Men man kanske inte bör utgå ifrån att alla 13-åringar faktiskt klarar det?

Och våra egna hundar känner vår otillit och de blir också mer spända och rädda om vi visar signaler på att vi inte litar på kommande situation.

Nikkis
0

#6 Med korta upp hunden menar jag att man dels kortar kopplet och kommenderar fot (eller ngt annat) och att man också har Kontakt med hunden. Skulle du ha hundens fokus helt på dig vid detta möte hade du kunnat förhindra utfallet din hund nu gjorde mot valpen.

#13 Du kan läsa mitt svar till #6 

(Ska nu läsa resten av alla inlägg=) )

LinLin
0

#43 Vad bra :) Vad det verkar på alla andra så har ju Malin full koll på sin hund. Men den kvinnan kan ju inte ha vetat det då.. uppenbarligen.

Nikkis
0

Jag frågade TS om hennes hund var hanhundsaggressiv eller inte då TS skrev att valpen Antagligen var en hane. En sådan liten valp är Inget hot till en vuxen hund, oavsett kön. Om TS hund nu reagerade på matte's känslor under rastandet av sin lilla valp är inte heller en ursäkt till att såna utfall är OK.

En hund ska inte ta såna beslut själv utan ska lita och låta matte/husse fixa eventuella problem som uppstår vid promenad.(Försök nu inte ta upp det jag skrev om KO hundar i en annan tråd, då det är en markant skillnad på en renordlad självständig vakthund som ska ta såna beslut själv och en 'vanlig' hund.)

Allt handlar alltså om ledarskap och kontroll av hunden, och av TS tråd att döma så brister det någonstans, eller så är hunden mentalt skräp helt enkelt om den agerar som den gör mot en valp… Blir plus minus noll helt enkelt.

SaraC
0

#47 Nu har både jag och KerstinP sagt, med tanke på LillMalins ålder. Då känns det dumt att t.ex. påstå att hennes hund är mentalt skräp. Och vad gäller utfall, vart har du fått ifrån att hunden gjordet ett utfall? Frågar jag igen.

Säger återigen till er allihop, tänk på att ni skriver till ett barn. Blir det något mer onödigt skrivet nu så tas den här tråden bort.

Nikkis
0

Eros: Men en hund oavsett lydnad och 'den har aldrig gjort ngt sånt förr' är fortfarande en HUND, det är ett djur som drivs av instinkter. Därför ska man Alltid vara steget före hunden och ha såpass koll på den att man är beredd att bryta felaktiga beteénden och Inte överraskas av dem.

Sen bryr jag mig ärligt talat inte om hur gammal TS är och det är ingen ursäkt till att hunden nu Hoppade fram i kopplet. Bara ännu större anledning till att barn Inte kan hantera dessa situationer helt rätt, och kanske bör ha med ngn vuxen som bär det ansvaret.
Kan även tillägga att jag inte visste åldern på TS då jag inte kollar upp sånt innan jag svarar i trådar, för åldern har inget med saken att göra egentligen. Sen tycker jag inte alls att jag gått för hårt på TS utan ifrågesatte och kommenderade hennes inlägg på en mogen nivå, till skillnad från henne som garvar rakt ut och inte ids att läsa lite längre inlägg och kan disskutera ovanför sandlåde nivån.

Nikkis
0

#48 Jag har ännu inte hunnit läsa igenom alla svaren i denna tråd, utan svarar på en sak i taget för att det ska bli rätt.

Jag tycker att det är ett utfall om hunden plötsligt Hoppar fram i kopplet mot mötande. Sen om utfallet inkluderar skall, morr har mindre betydelse, den ska Inte hoppa fram på det viset mot Någon.

Personligen tycker jag att en hund är mentalt skräp om den går på en valp, eller som jag skrev i ett tidigare inlägg om hunden nu reagerade på kvinnans 'känslor' så är det brist på ledarskap, en hund ska Inte ta det ansvaret på sig som flockens beskyddare utan låta matte/husse reda ut eventuella 'problem'.

SaraC
0

#49 Jag anser ansvaret för hunden är de vuxnas, alltså i det här fallet LillMalins föräldrar. Därför känns det dumt att gå så hårt åt henne som vissa har gjort i den här tråden. Jag förstår att vissa inte visste att hon är 13 år, men efter att det talades om i inlägg #16 och #20 så visste alls det. Både jag och KerstinP har som sagt också påtalat det på fler ställen i tråden.

För min del anser jag att man (iaf inte alltid) kan bemöta och ställa samma krav på ett barn som en vuxen. Dessutom, som också sagts, är det onödigt att uttala sig för starkt om händelsen när man inte varit med och sett det med egna ögon.

Nikkis
0

#51 Då upprepar jag mig igen, jag hade inte hunnit läsa Alla inläggen när jag svarade nu ikväll, utan läste om TS ålder när jag väl kommit så långt ner i tråden att det framkom.(Jag är trots allt rätt ny här och känner inte till alla användare så väl)

I vilket fall som så ligger ansvaret självklart på föräldrarna, och därför tycker jag att man bör gå ut tillsammans med barnet när hundens ska rastas, så att allt går rätt till. Och jag kvarstår vid det faktum att en hund alltid är en hund och man ska Alltid ligga steget före, just för att förhindra allt olämpligt den gör under en promenad på bästa sätt. För man Får bara Inte se sig blint på att "hunden är snäll och har aldrig gjort ngt" För det finns en första gång till precis allt.

Dessutom utgick jag får TS ursprungliga inlägg när jag först svarade i tråden, och ifrågesatte och kommenterade händelsen utefter hur Hon beskrev det.

SaraC
0

#52 Nu svarade du dig själv, men jag antar ändå att du menade mig Flört

Men nu bör iaf alla veta att TS inte är vuxen och att vi anser att man får ta det lite lugnare i diskussionen och är tacksamma om ni gör så.

Vattnadal
0

Måste bara påpeka att en hund inte alls behöver vara mentalt skräp för att den inte gillar valpar. Det finns massor av mammor och pappor som älskar sina egna barn, men hatar andras ungar.

Att en hund hoppar fram i kopplet kan vara ett anfall, men lika gärna en lekinvit.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Nikkis
0

#53 Hahaha vad tokigt det blev där!Räcka ut tungan

Rättade till det nu, men ja-svaret var menat till dig, hihi.

Givetvis förstår jag vad ni menar om TS ålder osv. Det är lugna puckar nuFlört

tilja
0

Håller med dig #54. Mentalt skräp, det är väl ändå att ta i.

Nikkis
0

Nu ska man inte jämföra hundar med människor, då våra tankesätt och logiskt tänkande är två skilda världar. Men om en vuxen hund nu ogillar valpar ska den inte vara elak mot dem, utan helt sonika gå sin väg och låta valpen vara, och i visst mån klargöra för valpen att den Inte vill ha ngt med valpen att göra, såsom att ge den en varning i form av morrning/tandvisning och med sitt kroppsspårk visa allvaret. Men aldrig bli så fysiskt hård mot den att det blir 'våld', om du förstår vad jag menar? (Börjar bli lite trött nu såhär mot sen kväll)

En hund som beter sig rent av illa mot en valp oavsett anledning så är det 'ngt fel på den' som någon skrev så bra.

Nikkis
0

#56 yada yada yada, jag har redan förklarat mig med vad jag menat med det, läs mina inlägg lite nogare nästa gång.Flört

billyboy
0

Som valpägare har jag som ansvar att vara beredd för huruvida det kommer andra hundar och ta hand om min egen hund. Är jag rädd att den kan bli hundrädd, så kanske jag skall agera. Ansvaret ligger även hos motparten att se "allt" som dyker upp, inte bara en person. Vad jag förstod var det inte valpar i allmänhet LillMalins hund reagerade på utan mer: typ att för en gångs skull, just denna valp tyckte LillMalins hund var läskig av någon orsak, och hoppade framåt. LillMalin kallar inte detta utfall och jag kan faktiskt inte påstå att det var ett utfall om inte jag ser det med egna ögon, däremot kan det upplevas som ett utfall. Men om man då som valpägare blir rädd, skriker och skäller ut de tjejer som är ute med hunden förstärker man valpens rädsla. Vems ansvar är det att agera rätt, när något sker? Ja, visst LillMalin (med föräldrar och jag vet inte hur ung hennes syster var?) skall vara ansvarsfulla, men även valpägaren kunde besluta hur den skulle agera i detta lägge. Förstärka och belägga valpens eventuella framtida rädsla, eller förhålla sig självsäker i situationen?

Tycker att det går för hårt åt på människa här och det hade jag nog tyckt även om LillMalin hade varit äldre.

Jag gick ut med Golden Retrievers själv när jag var tretton, var inga problem!

ingann
0

#59 håller med dig helt. Att "hoppa" fram ser inte jag som ett utfall.. däremot om han morrat, rest ragg eller på annat sätt visat ilska hade jag räknat det som utfall. I Ricos fall var det ju bara ett "hopp".

Många vuxna hundar har hoppat mot min valp för att få igång en lek så jag har fått säja ifrån till ägarna då det varit stora hundar. Även om de är snälla så kan det räcka med en tass över ryggen på en liten valp. Däremot en kompis till mig har en blandis av mellanstorlek som gjorde ett utfall. Först fick han nosa Åskar i baken och upptäcka att det var en bebis men så fort Åskar vände huvudet mot honom slog han ihop käkarna framför oss och reste ragg. Därför litar jag inte på den hunden utan lämnar Åskar hemma med barnen om jag går dit o fikar.

Så att hoppa framåt eller göra utfall är 2 vitt skilda saker (enligt mig är det bäst att tillägga)

/Ingalill

billyboy
0

#60: Det du skriver, låter bara sunt i mina öron(ögon).

Vattnadal
0

I #54 har jag inte hävdat att det handlar om människor, utan mamma och pappa gäller många arter. Att gilla egna avkommor behöver inte innebära att man gillar andras.
Visst ska de ha spärrar så att de inte skadar en valp, men ibland förtjänar valpar ett redigt nyp!

Här hemma har vi en goldentant på 10 år. Vår valp (husky) Drífa var tvungen att testa hur arg hon kunde bli, ett par gånger. Då börjar Drífa med att hoppa runt henne och bjäbba för att retas. Raksha morrar. Ett par varv till och Raksha morrar och visar tänder. Nästa varv gör hon ett utfall, dvs markerar i lyften och låter MYCKET. Inte heller detta accepteras av Drífa, som fortsätter att hoppa runt henne och bjäbba. Då flyger Raksha upp och biter ifrån. Nu är hon så arg att det går hål, fast bara ett litet, av en hörntand.

Jag anser inte att Raksha gör fel i det läget. Hon bad att få vara ifred, inte bara en gång utan flera, och tog i mer och mer.
Ber man om det, så får man ta skiten oxå.

Jag säger alltid åt folk som kommer in med valpar på jobbet att inte släppa fram dem till henne. Hon vill vara ifred, och säger det tydligt. De flesta valpar accepterar en avståndstagande morrning, men inte alla. Kan de inte hundspråk tillräckligt, så ökar hon sitt sätt att säga ifrån, till de backar, om hon så ska behöva göra utfall eller tom bitas. Detta oavsett om det är vuxna hundar eller valpar. Hon gillar inte att umgås med främmande, och talar tydligt om det. Således har hon nu äntligen börjat lära sig att jag helt enkelt inte släpper fram hundar till henne. Hon ligger lugnt kvar i sin säng bakom kassadisken. Morrar gör hon om de kommer för nära eller är för bråkiga. Fast hon gör inga utfall, det ser jag till att inte behövs.

Hon gör även utfall i kopplet om hon känner för det. Därför kortar jag alltid upp kopplet när vi möter hundar. Jobbar även stenhårt på att ha kontakt. Skulle aldrig låta ett barn eller någon jag inte känner och litar väldigt på, gå med henne eller någon annan av våra hundar i koppel.
Vet även att detta "mentala skräp" jag har är sådan pga en galen terv som tuggade för ofta på henne när hon var valp.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LillMalin
0

#57, när sa jag att min hund någonsin har varit elak mot en valp? OCH jag tycker ändå att hon kunde korta kopplet till sin hund, även om hunden inte kan gå fint i koppel, för hon gick ju lite snabbare än mig, eftersom att jag redan hade varit ute i 3 timmar, och då går man ju inte lika snabbt, och det var ju inte när dom var alldeles brevid oss som han gjorde ett " utfall" (som du nu kallar det) Det var mer när hunden/valpen hade g¨ått förbi, och eftersom attt valpen gick fritt i kopplet, så var den ju nästan bakom Rico, han kanske vart rädd, han har ju inte lika bra hörsel och syn, och så kommer det nån bakom honom, då är det ju inte direkt konstigt om han skulle hoppat till, det är iallafall min åsikt, eftersom att jag känner min egen hund bättre än det du gör!

tilja
0

Malin! Då var det säkert så att han blev rädd för att han hör dåligt och någonting dök upp bakom honom. Ingenting konstigt med det och det hände ju egentligen ingenting. Tanten blev rädd och överreagerade! Sådant händer.

LillMalin
0

#64, just det jag tror om jag tänker efter, för han har fått ganska försämrad syn, det ser jag när jag är ute och går, han kan heelt plötsligt stanna och kolla på Ingenting, och varje gång vi går förbi ett hörn, verkar han bli lite rädd och går åt sidan lite. och sen reagerar han på alla människor han ser, han kan ibland börja skälla eller ressa ragg, inte för att anfalla någon,, men han ser bara inte riktigt vad det är..

[Linsenhejhej]
0

Lång diskution.. :P Orkar inte läsa allt, men jag var med Malin, och jag tror inte Rico var arg på valpen. Han hoppade fram och ville nog hälsa, för om han skulle varit arg, hade han både tagit i mycket hårdare, och skällt och sånt, för han lugnade sig ju med en gång och var som vanligt igen efteråt.. Och följde med uttan att dra sig fram till hunden, han hoppade bara lite framåt…

billyboy
0

Om hunden kom upp bakifrån och Rico hoppade framåt och hunden inte hunnit förbi så var det ju eg. inte direkt mot den andra hunden Rico tog sig mot.

LillMalin
0

#66, varför är du så bra på att förklara? :O det tar lång tid innan folk fattar vad jag menar

Freke
0

#68 haha Det är för att du blir för ingående..

Men nu, då lina skrivit lite. Så har du/ni ännu mer rätt än vad som tycktes ibörjan… Håller med er att Sur K….ing med valp, bör och ska visa mer hänsyn… Lika så de vuxna som finns här på HiF..

Har sagt det förut och kommer säkert att säga det igen..

Bättre att hjälpa, men lättare att stjälpa. Gammlingar bör visa vett mot yngre som vill ventilera och ha hjälp eller råd.. Unga blir som hundar inte bättre av att få slag på fingrarna eller spott och spe…

Vi är ett Gäng gammlingar som håller med och på dig Malin.. Lycka till.. Hoppas ni slipper Sur K…ingen igen..

Hälsn. Freke

LillMalin
0

#69, ja, man kan lugnt säga att ni är ett gäng gamlingar, men man lär sig mycket av er också! :)

lena1
0

70,neeedå bara en mellan gamling juu:-)

LillMalin
0

#71, glömmde att skriva att det fanns undantag! ;)

billyboy
0

70: jag känner mig inte som en gamling!

lena1
0

72:-)))

SaraC
0

#73 I LillMalins ögon är alla över 20 är lastgamla Flört

billyboy
0

#75>> Jag vet… Jag är en gamling för mina ungar i den åldern också! *ler stort*

lena1
0

76, ja för sjutton en fossil ibland minst sagt hahaha

SaraC
0

#76 Ursäkta att jag blir ännu mer OT i tråden nu, men är det du som skrivit i gästboken på min hemsida? :)

lena1
0

vaaa??? näää,men det är nått mysko för bleenda har inte fått mina svar heller som hon har pm,at mig…ska kolla in din gb nu på en gång

lena1
0

eros du har ett pm nu

SaraC
0

Hihi Lena det var till #76 Skrattande Har svarat på ditt pm, får se om det funkar!

lena1
0

81:-)))

billyboy
0

#78: Japp! ;-)

billyboy
0

#77:Fossiler är i o f s fina! :)

SaraC
0

#83 Tänkte nästan det när du skrev om havanaiserna, blev nyfiken :)

Nu ska vi inte störa LillMalins tråd mer :)

Westis
0

#10 och #11

Om en hund får med för livet av att en annan hund hoppar fram mot den som valp, så ger jag inte många korvören för mentaliteten på den hunden.

tilja
0

#86 Kan du inte starta en ny tråd i det här ämnet. Det börjar att bli så oöverskådligt här nu! MvH Ylva

LillMalin
0

#85, tror du det är nån fara? jag är ju inte direkt så duktig på att Inte störa andras trådar heller! >:)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.