Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1134 ggr
AnnieA
0

Kliande hund!

Min lille hund har på senaste börjat klia sig otroligt mycket, och jag funderar om det är löss eller något liknade.. ´Jag har kollat på henne och just runt könsorganet finns det sårskårpor och hon kliar sig ungeför där halsbandet sitter, tassarna slickar hon påmockså å dom är rödflammiga mellan dynorna… Ska ja ringa Vet elle? Vad tror ni?

gejsa
0

Låter som rävskabb eller allergi av något slag. Ja, ring vet så fort som möjligt. Är det rävskabb så smittar din hund andra vart han än går.

AnnieA
0

Även människor?

lena1
0

ring vet, det är alltid bäst, hade det varit loppa eller lus så ser man det snart

Liss
0

Kan vara så lätt som värmeutslag, men de bästa är att kolla upp med vett.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnnieA
0

Hur ser man om de vart lus eller loppa då?

lena1
0

man ser att det rör sig små kryp, nej det smittar inte på människa

AnnieA
0

Dags att leta upp förstorningsglas då- Något speciellt ställe man ska leta på?

lena1
0

leta där du har sett besvären,du kan ju också ta en luskam och ett vitt papper och kolla om du hittar nått

gejsa
0

Tror inte du kan se om det är rävskabb det måste veterinären ta prov på. Löss tror jag inte på. Nej, smittar inte mäniskor.

lena1
0

9, nej jag menade lopp lusenGlad, skabben ligger ju strax under huden så den går inte att se

gejsa
0

Haha jag hann inte läsa allt utan svarade ändå.

Ja, skabb måste dom skrapa i huden för att se. ;) Har haft en hund med rävskabb för många år sedan.

AnnieA
0

så järdans otur att man inte hottar förstoringsglaset när man behöver det, eller åste man ha ett sånt när man kollar?

billyboy
0

använd luskamm och ett vitt papper/vitt underlag. Kamma den pälsen bakom öronen och/eller där hunden kliar. Då bör eventuella lös/loppor (några iallafall) dimpa ned på det vita underlaget, om det är löss/loppor.

Men annars, veterinären och det kan vara bättre att låta vetten kolla för säkerhets skull.

AnnieA
0

vad bra ska kolla med papper å kam nu å se vaman hottar