Kliande hund!
Min lille hund har på senaste börjat klia sig otroligt mycket, och jag funderar om det är löss eller något liknade.. ´Jag har kollat på henne och just runt könsorganet finns det sårskårpor och hon kliar sig ungeför där halsbandet sitter, tassarna slickar hon påmockså å dom är rödflammiga mellan dynorna… Ska ja ringa Vet elle? Vad tror ni?

Låter som rävskabb eller allergi av något slag. Ja, ring vet så fort som möjligt. Är det rävskabb så smittar din hund andra vart han än går.
Även människor?
ring vet, det är alltid bäst, hade det varit loppa eller lus så ser man det snart
Kan vara så lätt som värmeutslag, men de bästa är att kolla upp med vett.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Hur ser man om de vart lus eller loppa då?
man ser att det rör sig små kryp, nej det smittar inte på människa
Dags att leta upp förstorningsglas då- Något speciellt ställe man ska leta på?
leta där du har sett besvären,du kan ju också ta en luskam och ett vitt papper och kolla om du hittar nått

Tror inte du kan se om det är rävskabb det måste veterinären ta prov på. Löss tror jag inte på. Nej, smittar inte mäniskor.
9, nej jag menade lopp lusen
, skabben ligger ju strax under huden så den går inte att se

Haha jag hann inte läsa allt utan svarade ändå.
Ja, skabb måste dom skrapa i huden för att se. ;) Har haft en hund med rävskabb för många år sedan.
så järdans otur att man inte hottar förstoringsglaset när man behöver det, eller åste man ha ett sånt när man kollar?
använd luskamm och ett vitt papper/vitt underlag. Kamma den pälsen bakom öronen och/eller där hunden kliar. Då bör eventuella lös/loppor (några iallafall) dimpa ned på det vita underlaget, om det är löss/loppor.
Men annars, veterinären och det kan vara bättre att låta vetten kolla för säkerhets skull.
vad bra ska kolla med papper å kam nu å se vaman hottar