Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2985 ggr
trollet85
0

nån som barfar sin hund?

tänkte höra om det är någon som helt eller delvis ger sin hund barf (Biologiskt Anpassad Rå Föda)

Hur? Vad? och Varför?

eller om du inte barfar, varför inte?

lena1
0

jag barfar inte men ger färskfoder, alltså rått foder ändå,sedan får han mycket märgben av älg.

Aviendha
0

Jag har ingen "egen" hund, men mammas får rått kött lite då o då, inte så mycket åt gången dock, men ofta märgben och älgskånkar.

Försöker barfa mina illrar, med tveksam framgång.

trollet85
0

#2 kämpa på! ja barfar mina illrar lite för skoj skulle o 5 av 6 äter kött! lever, kyckling, fläsk o nöt går i här hemma =) men ja e för feg för att ge ben.Generad så en så länge står matte snällt o delat allt kött i små bitar ;)

när man barfar hundar, ger man dom då bitar eller maler man ner kött o ben till en smet, liknande blötmat?

att man inte bör ge F-ben vet ja, men är det nåt annat man inte bör ge i kött lr ben väg?

Vattnadal
0

Det där med f-ben gäller bara tillagat. När man barfar blir det MASSOR av kyckling!

Har en allergisk hund som får finhackade grönsaker, välkokt råris, keso/kesella, ägg och fisk med tillskott från standardt. Ibland byts proteint ut mot kyycklingvingar och klubbor. Fast inte för ofta, då får hon klåda.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tezza
0

Jag har barfat mina men fick sluta då jag flyttade och fick mindre frys, sen tog det sån tid oxå att fixa maten till alla:) Så jag har valt att ge dem färskfoder i stället och sen får de råa ben så som kalkonhalsar, märgben eller kycklinghalsar i bland.

Mikaela_B
0

Har börjat att Barfa min hund nu, men dock inte helt Barf än, körde Barf på mina illrar jag hade innan också men som sagt inte ens dom helt, men mestadels.

Varför jag gör de är för att jag trivs med det och min hund trivs med det, sedan är ju även hunden från början ren köttätare om så säga, vargen är de osv osv osv, så dom klarar ju det de är ju naturlig föda för dom.

använder även som #5 ibland kalkonhalsar och kyckling halsar. Känner mig inte riktigt 100% på Barf därför går jag inte på de till 100% men läser för fullt och hoppas att kunna ta över helt tillslut.

www.blueberryhedgehogs.com

bumbimia
0

Min hundar får kyckling vingar till frukost, grannen uppe vid sommar stugan är jägare så där får vi alltid mumsiga ben och skrov. Jag har tyvärr inga frysmöjligheter att utfodra hundarna helt med BARF el färskfoder.

billyboy
0

Köper barffoder som är ordnat så att det är bara att ge hunden. 2 av mina äter BARF-foder delvis o resten torrfoder. Den tredje får jag se hur jag skall göra. Vet inte riktigt hur det blir då den hunden är överviktig. Någon som vet?

AnneN
0

#8 Vad är det för foder du ger som ska vara BARF-foder?

Här finns en artikel om övervikt hos hund

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

billyboy
0

Fodax Neutral står det…

AnneN
0

#10 aha du menar färskfoder =) Inte riktigt samma som barf men nästan

_**/Mvh Anne

Freke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I omgångar så får han BARF eller Färskfoder.. Lite beroende på. Ingen ren BARFning

Slakt rester får han alltid.. Men när det är Löp-perioder och inte vill äta torrfoder då får han kött istället..

Och sen får han Kött ca:1-2kg i veckan för att höja päls kvaliteen Och fri tillgång till Ben bara för att hålla tänderna rena och det är dom…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

billyboy
0

#11. Vad är skillnaden?

AnneN
0

#13 Jag vet inte exakt själv vad skillnaden är, har bara fått höra från andra att det inte är riktigt samma sak

_**/Mvh Anne

billyboy
0

#14: OK. Min uppfödare kallade det nämligen för BARF-foder. Har tidigare använt KLASS åt tidigare hundar (var visst mindre fett i det såg jag och det fanns ett foder på FODAX för hundar som har lätt att gå upp i vikt, så jag får se hur jag gör… Utökad motion har hon nu och minskat foderintag för att minska till vad jag ser som normalvikt för henne just.

Mikaela_B
0

Barf är Biologiskt Anpassad Rå Föda, alltså ska man tänka på sånt som hundar skulle äta om dom va i det vilda, precis som vargen som dom härstammar ifrån. Rå föda helt enkelt, inga tillsatser i maten utan rent kött.

Barfar man sin hund som den skall så minskar den risken otroligt för att bli överviktig, eftersom att de är naturlig föda.

billyboy
0

#16 ok, skall läsa mer om det då.. Är det väldigt stor skillnad på exempelvis FODAX o KLASS jämfört med BARF på den punkten?

Mikaela_B
0

#17 mellan färskfoder och Barf menar du då?

Jag vet inte vad Fodax innehåller, men färskfoder och all möjlig sorts mjukmat etc som finns att köpa brukar innehålla div saker, så så sätt är de stor skillnad på de och ex oxhjärta eller kaninskrov etc som egentligen är rent kött och div saker, inga tillsattser alls..

billyboy
0

Ok, tack för infon…

Tezza
0

Mjukmat och färskfoder går inte att jämföra då mjukmaten är tillagad och färskfodret rått. Skillnade mellan barf och färskfoder är väll att i färskfoder är det benmjöl i stället för råa hela ben som barf, likaså är det andra tillsatser så som vete, havre osv beroende på vilket färskfoder man har. Då man barfar så utesluter många just spannmål. Men färskfoder är helt klart ett väldigt bra foder alternativ om man inte kan barfa. Själv ger ja oxå Fodax till mina och är väldigt nöjd:)

Mikaela_B
0

#20 de stämmer de du säger, men de är många som tror att mjukmat är de samma som färskfoder. Så färskfoder är bra tillskillnad från mjukmat. har sjäv färskfoder hemma men kör som sagt störstadelen hel Barf. Är min sambo som är lite känslig för de där med Barf så är han själv hemma så får hon färskfoder och torrfoder av han hehe

billyboy
0

Min gubbe är känslig till o med för färskfodret, så går jag HELT över på det får jag nog göra maten själv åt hundarna om jag är hemma. Om jag inte är hemma får han ju så lov att stå ut förstås ;-)

Mikaela_B
0

#22 haha, så ja är inte den enda som har en känslig karl i hushållet :P

billyboy
0

#23: Nä o jag som trodde vi kvinnor var känsligare… Hihi.. inte på allt då (om ens mycket?)! ;-)