Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 15085 ggr
eveluss
13

hund för allergiker?

Någon som vet vilka raser man kan ha även fast man är allergisk mot andra pälsdjur? Om det finns, skulle någon kunna lägga ut en bild eller så? :)

eveluss
0

men någon som vet nåågot? Eller bara tror? :)

Tosan
0

Pudel ska vara bra. För de hårar inte som andra raser.

AnneN
0

Många/en del allergiker kan eventuellt tåla de raser som inte fäller utan måste trimmas, lockiga raser tex Pudel, bichon frisé, nakenhundarna. Är man allergiker så får man nog testa sig fram för en av syrrans kompisar är hundallergiker men han tål schäfrar och labradorer men inga andra raser… Finns även en artikel om allergiker och hundar i senaste nummret av Härliga Hund

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linda-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina kompisar har irish softcoated wheaten terrier och det funkar med hans allergi.
Det är en ras som måste klippas och fäller därför inte.

Tezza
0

Men det är inte säkert att man tål de allergivänliga hundarna utan det beror på vad man har för allergi.

Ellenfyrkant
0
eveluss
0

aah, tack för hjälprn alla! :D

NaObie
0

Tibetansk terrier, shih tzu tål man me…d fäller inte…Jag är själv allergisk mot bla hund och har aldrig kännt nått, har en korsning mellan dessa raser…

har även schäfer/labrador o henne tål jag med förutom när hon fäller extremt mycket…tror jag har en 2:a i allergi så har jue inte jätte stark iof..

AnneN
0

Sen beror det lite på avd hos hunden man är allergisk mot också, min kompis sambo är inte allergisk mot pälsen men mot hundars saliv

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Yessica
0

Jag har två briarder, som är allergivänliga, har två allergiker i familjen, och funkar superbra! Även sånna som är allergiker kan vara hos oss utan att märka något. Det är många raser som inte nämns vid allergivänliga raser. Briard kommer aldrig upp!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Mischa
0

Allergivänlig är ett sådant utslitet ord utan mening.

Vad du tål och inte tål kan ingen berätta för dig, det måste du hitta själv.

Det finns folk som är hyperkänsliga mot hundar men kan ha schäfer som vanligtvis kräver daglig damsugning, det finns dom som tål hund men inte katt, det finns dom som inte klarar valppälsen men klarar vuxna hundar och det finns dom som inte kan ha hund alls.

≧◔◡◔≦

SparklingTindra
0

#8 Tibbar fäller…

Millan1971
0

Min dotter e allergisk men tål våran amris! Alltså en amerikansk cocker spaniel!!!

silverorm
0

En familj jag känner har Spansk vattenhund därför att pappan är allergiker. De fick prova flera hundraser innan de hittade "sin" hund, de lånade hem hund el besökte olika uppfödare.

SaraC
0

Jag är allergisk, iof. känner jag mkt. sällan av djur numera och har inte gjort pricktest sen jag var typ 6-7 år. Men jag tål t.ex. min hund, medan min pappa känner av honom.

Allergi är så otroligt individuellt. Både för ens egen person och djurets. Man kan till och med tåla en hund av en ras, men inte en annan.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

eveluss
0

ja för min pappa är ju liksom typ inte allergisk? Han har gjort massa test där resultatet visar att han ÄR allergisk mot alla pälsdjur men han får aldrig några symptom eller så. HAn brukade alltid vara med mig i stallet och den enda gången han fick en reaktion var när han klappade en häst och sen kliade sig i ögat med samma hand, då kliade men sen var det inget mer med det.

Dessutom märker han inget alls även fast jag kommer hem och har varit hos en kompis som har katt så att jag är full med katthår.

Han märker inte heller om jag varit hos min andra kompis som har hund som brukar dra sig mot och slicka en på benen så man luktar hund som sjutton.

Så vad tror ni? Tror ni han skulle klara av att ha en så kallad "allergivänlig" hund? :)

Zvintos
0

Jag är allergisk mot pälsdjur (mest katt och häst) och min pappa likaså.
Jag tål ex inte långhåriga hundar.
Passade en blandras (såg ut som en långhårig Tax, men var inte det) och kände jag blev dålig så fort den kom in i lägenheten och bra igen när den åkt.
Men hos pojkvännens föräldrar kunde jag vara hur mycket som helst, trots att de har 2 hundar (rottweilers).
Pojkvännen och jag skaffade en egen rottis och honom känner jag inte av det minsta heller. =)
Däremot känner min pappa av honom direkt.
Så det kan skilja mycket från person till person vilka raser man tål.

NaObie
0

#12 jasså, inte vår tibbe iaf, han måste man klippa…

fettmedkevlar
0

Finns ju lite äldre trådar med massa allergivänliga raser :)

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

SparklingTindra
0

#18 "Fäller de? Ja, en Tibetansk Terrier fäller. Det mesta av den päls som fälls stannar dock kvar i pälsen där den bildar tovor som man sedan borstar ur. Päls som hamnar på golvet tenderar att samlas i tussar som lätt går att plocka upp." Taget från http://www.mogawens.com/default.asp?id=27 =)

Tosan
0

Detta med pälsallergi kontra pälsallergi..
Mycket kan man vara extra känslig mot. Jag tål inte katter för de har kattlåda.. (tog ett tag att inse att det inte var djuret i sig) En del djur har en sorts mjäll i huden som kan klia på en del, det vanligaste tror jag, allergikatalysator alltså.

Det är oftast inte håret i sig utan fett/svett/saliv, mjället som i mitt fall, eller kattsanden för kattallergiker. (som jag)

Har man möjlighet så ska man prova en tid, att umgås vardagligt med djuret, innan man bestämmer sig för att ha en i resten av sitt liv. Omplaceringar fungerar inte så bra alla gånger och det är onödigt lidande för en själv också..
jag själv ska iväg en helg för att träffa FlatCoatetRetrievers, just för att utröna om jag tål dem. Pojkvännen min har bestämt att han vill ha en sådan som nästa hund.
Min Amstaff tål jag. Så det ska bli spännande!

Kram

karayna
1

Bearded Collie kan också funka, de fäller inte småhår utan man borstar bort underullen. Jag vet att "min" uppfödare sade att det finns många allergiker som klarar rasen.

Men har man en Beardie måste man vara beredd på en hel del pälsvård också, om man inte känner för att klippa ner sin hund då och då. Jag bifogar en bild på min tik som är lite nerklippt.

billyboy
0

Bichon Havanais är också en av de allergivänligare raserna, men det finns inga säkra kort. Man måste försöka testa sig fram genom att kanske kunna möta hundarna av de raser man tror kan vara något, under en period. Åka hem till någon som har ett gäng av rasen och inget annat än den rasen, eller om någon ställer upp för det kanske låna hem en av rasen. Bichon Havanais precis som tibben fäller, men det fastnar i den långa pälsen och man kammar/borsta ur ullen och de skall badas relativt ofta.

Känner också till folk som inte är allergisk mot Bearded Collie men allergisk mot mkt annat.

karayna
0

Ja, jag håller med #23 billyboy; Det bästa är nog att "testa på" lite olika raser, kanske åka och besöka några uppfödare så man vet vad man själv klarar av! Lycka till!