NY IMPORTERAD SMITTA.
Tumörsjukdomen TVT(transmissible venereal tumour) har via en Rumänsk gatuhund kommit till Sverige.

Den smittade hunden hade importerats av Hundhjälpen till en svensk familj.
Den sjuka hunden gick tillsammans med ca tio andra hundar när ägaren hämtade den. TVT smittar främst genom könsorganen, vid parning och när hundarna nosar varandra baktill som alla hundar gör. Denna specifika hund hade ett oläkt sår vid vulva så det är troligt att fler hundar har blivit smittade.
Henrik von Euler docent vid Lantbruksuniversitetet undersökte hunden och avlivade den av smittskyddsskäl. Hunden led också av sin sjukdom. Hunden hade blivit undersökt i Rumänien och fått cellgifter för sina tumörer. Ägaren fick med sig fortsatt behandling av cellgifter till Sverige. De hade fått uppgifter om att det var penicillin för polyper. Cellgiftsbehandling får bara veterinärer behandla med i Sverige. Ägaren kollade upp den injektionsflaska hos den lokala veterinären där det visade på cellgift.
Enligt Linda West ordförande i Hundhjälpen Hade ägarna fått reda på att hunden behandlades mor tumörer och tycker att frågan om tumörsmitta är överdriven. Hon meddelar att de ska se över sina rutiner. Kanske en längre tids karens.
Docent Henrik von Euler har inte bestämt sig för om han ska polisanmäla händelsen. Jordbruksverket och Statens Veterinärmedicinska Anstalt har informerats om läget.
Hundarna på bilderna har inget med artikeln att göra.
Fakta hämtad från GöteborgsPosten
Av: KerstinP
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('KerstinP'))
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('KerstinP', 'Contact.aspx'))
Datum för publicering
- 2008-04-29

Oj hoppas att det inte blir en epidemi
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
stackars familj som tagit sig an hunden :(
≧◔◡◔≦

Vart till sverige adopterades den hunden?
*** Kärleken övervinner allt ***

Någon epedemi tror jag inte det blir, då den främsta smittvägen är genom parning och de här hundarna är alla kastrerade.
Tycker oxå väldigt synd om familjen som tagit sin an hunden och likaså Hundhjälpen som är en seriös förening.

Det var bra att du satte ut den här artikeln.

Men herregud vad jobbigt. Hoppas verkligen inte att smittan går till våra hundar här nu bara. Att dom inte avlivade hunden redan där borta när den ändå fick cellgift. Stackars hund och oss om den sprids. :(
Är det hunden på bilden?
#6 Hundarna på bilderna har inget med artikeln att göra.
Tack för att du la in detta Kerstin. Vilken tråkig historia 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Och jag förstår inte varför man ska ta in utländska hundar till sverige!
Vore betydligt bättre om det gick jobba för att människorna i andra länder finge en annan syn på hundar hur man tar hand om dem på bästa sättet. Om inte de omvärderar sitt synsätt, föds det ju alltid nya gatuhundar till hemska liv,

Ja, jag sponsrar gärna volontärer som åker till drabbade länder och hjälper dessa hundar på plats. Kastrering och annan vård. Men jag tycker det är väldigt onödigt att ta hem dessa hundar till sverige. Vi har också hundar i sverige som saknar hem.

#7# Haha den där texten såg jag inte. :)
#10 håller med dig till 100%
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ursäkta, men det är ju just av denhär anledningen gatuhundarna inte ska in till Sverige!! Bara för att någon vill ha en liten ledsen blandras från Rumänien kan det bidra till att min hund blir sjuk - INTE OKEJ.
Tänk alla sjukdomar vi kan få in till Sverige p g a gatuhundarna; Rabies, Hjärtmask, Tumörsjukdomen, etc.
Själv tycker jag inte att det spelar någon roll om hundarna så har suttit i karantän ett år, vi bör ta hand om hundarna vi har här!
Håller med Zebben till 100%.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#4 Det smittar även på kastrerade hundar genom att de nosar varandra i baken.
Här är just vad våra hundar kan få om Hjärtmasken kommer in till Sverige.
(Stark bild)
http://www.greatlakesbcrescue.org/HealthNTraining/heartworms.JPG
Men börja grina då!
jättebra artikel kerstin

Tack för era positiva kommentarer om artikeln. :)

#14 Jo men som jag skrev så är den huvudsakliga smittvägen genom parning, men det kan även smitta genom att det nosar varandra där bak men det är ovanligt.
Har nyss läst en lång artikel om den här tumörsjukdomen, ska försöka leta fram den…

Ja för tusan vad äckligt det är med den där hjärtmasken. Men det finns ju medicin mot det. En gång vaccineras man visst sedan ska det räcka resten av livet. Brukar se på Animal Planet. Där förekommer det ju ofta på utehundar.
Om TVT:
http://www.storstadshund.se/?p=47
Sökträffar från google.se:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=TVT%28transmissible+venereal+tumour%29&btnG=S%C3%B6k&meta=lr%3Dlang_sv
Fruktansvärd sjukdom.
Men börja grina då!
Hjärtmasken går att bota om man hinner upptäcka det i tid ja.
Men börja grina då!

Tyvärr är det sånt här som lätt händer vid importer, där det inte är så noga med sjukdomar i landet hunden kommer ifrån.
Varför importera gatuhundar från andra länder med alla de risker som finns, när det finns hundar i Sverige som behöver nya hem?

Smitta kan föras in med alla hundar oavsett syftet så i så fall bör restriktioner gälla alla importer.

Det är sånt här som händer när man för över djur fram och tillbaka mellan olika länder. Det jag också är rädd för är att vargen, som är vild och inte kontrolleras kan dra med sånt här över hit under sina vandringar. Rabies och dvärgband masken som är dödlig.
Hoppas dom får bukt med det här.

Vad läskigt! Hur vet man vilka hundar som är smittade? Man vill ju inte att ens egna hundar ska bli smittade.. =S
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Denna nyhet är 6 dagar gammal nu! Jag har 2 gatuhundar som är så väldigt fina. Jag tror inte att det ska dömmas efter 1 hund. Galna kosjukan,AIDS,HIV,och en hel del sjukdommar som både folk och fä har har vi nog fixat hit själva!
Det finns en hel del uppfödare som åker utomlands för att para och vi importerar en hel del sk. avelsmaterial . Jag kan inte förstå hur paniska en del blir som inte ens har all fakta utan tar en reportrs vinkling i nyhetstorkans trista värld! För det är väl ingen som tror att den reporter som startade det hela kollade upp ordentligt?????????
Tack för att du tog upp detta om TVT!! Tycker att vi måste tänka till lite!! Ett annat hot är Rabies och valpsjukan som vi riskerar att få in i landet. Detta genom att det smugglas in hundar från bland annat ifrån Sovjet! Vi har även problem med olika genitiska sjukdomar här i Sverige som vi skulle kunna utrota!!
- sjukdomen är MYCKET ovanlig
- den är mycket "svårsmittad" ( annars skulle det inte finnas några hundar kvar i stora delar av världen…)
- den är lätt att diagnostisera och mycket lätt att bota
- den drabbade hunden har bott i stort sett isolerad från de andra hundarna - hon trivdes ju inte bland hundar och har då bott hos en av personalen
- nya rutiner införs vad gäller resande hundar för framtiden
I stort - det är ingen fara för några av de hemkomna hundarna. De har alla varit omhändertagna MINST 5 månader ( ibland år ). Sjukdomssymptom kan språras relativt tidigt och skulle ha upptäckts vid veterinärbesiktning. Allt är oerhört uppblåst och många av tidningsartiklarna oerhört felaktiga vad gäller fakta. Allt är alltså lugnt. Detta är som jag tidigare sagt ingen katastrof på något sätt - utan EN olycklig incident. Det är rent löjeväckande att folk blir så hysteriska. Det har faktiskt ringt folk till Jordbruksverket och sagt att hunden varit på utställningar här i Sverige och säkerligen smittat ner hela landets rashundsbestånd, att hunden varit 6 månader i Sverige innan vi erkände det - och har då förstås smittat massor av hundar osv, osv. Det är sådana här gånger det blir hönor av fjädrar, så knäpp folk på näsan och och be dem lugna ner sig.
Jordbruksverket har alla fakta och de är sakliga och lugna. Det har t.o.m. där funderats kring hur journalister egentligen arbetar - och samlar "fakta".

Hunden från Rumänien var en engelsk setter. Sorgligt att de avlivade henne eftersom TVT som sagt går att bota.
23, där håller jag med dig absolut.
28, tack för att du gick in och förklarade detta så utförligt ;-)

Det här är en sjukdom som säkert inte alla känner till. Man bör ha lite kännedom om vad för slags sjukdommar som kan drabba hunden, särskilt om man ska importera.

Nej! Det är ju vidrigt att vi ska behöva över huvud taget utsätt oss själva och våra djur för dessa risker helt i onödan. Om man absolut vill ha en rumänsk eller hund från något annat land så kan man väl flytta dit sjöv! Jag vet inte men jag får för mig att det är mindre risk i alla fall med avelshundar som kommer från en uppfödare i annat land, men naturligtvis ska kontrollen vara hård.
Det gäller även döda djur enligt mig. Alltså kött. Det borde inte importeras alls. Det vore till och med ett uppsving att sluta importera en massa saker med på vår miljö och vår hälsa ur olika perspektiv.