Annons:
Etikettvalpar
Läst 19485 ggr
SparklingTindra
4/20/08, 5:03 PM

Avvänja valparna från diande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är valparna hela 7 veckor gamla och jag börjar bli gaanska stressad över att valparna fortfarande diar. Dom väljer helt enkelt hellre mjölken än fodret. Jag har försökt med att ta bort Tindra när valparna vill dia och då ändrar dom sig och går och leker istället ända tills Tindra kommer tillbaka. Och jag kan ju inte ha henne instängd hela dagen. Är det nån som har nåt tips på hur jag kan göra för att dom ska sluta dia? Tindra säger inte ens åt dom, hon kan stå och småpipa medans dom diar men hon flyttar inte på sig och hon fräser inte åt dom..

Annons:
Zebben
4/20/08, 9:56 PM
#1

Då är varken tik eller valpar redo att sluta dia/ ge di. Skulle låta dem fortsätta tills antingen tiken säger ifrån eller tills de inte blir tillräckliga mätta för att endast dia. Man ska inte påskynda en sån här sak. Utan låta det ta den tid det tar. Om valparna tvingas sluta dia för tidigt så kan det få tråkiga följder när de blir vuxna.

Är det Tindras första kull?

nobsan
4/20/08, 10:05 PM
#2

Du ska nog försöka få bort Tindra lite. Står hon och småpiper gör det nog ont när dom diar. Hon är bara för snäll. I normala fall brukar inte tikarna vilja ge di från ca 6 veckor. Lite olika förstås. Ta undan henne och se till att valparna blir riktigt mätta på sitt eget foder i stället. Dom är ju sylvassa i munnen små pluttarna.

Du verkar ha en väldigt go och fin tik. När du säljer valparna sedan, så dra ut på det så inte alla åker samma dag.

SparklingTindra
4/20/08, 11:27 PM
#3

#1 Japp, det är Tindras första kull. Men dom åker ju snart, 1:a maj har vi sagt att dom är lev.klara, hinner dom då bli avvänjda tills dess?

#2 Vi har försökt att få bort Tindra på alla möjliga sätt, gått ut med henne på promenad när valparna varit hungriga och gett dom foder under tiden/ stängt in henne i ett annat rum/ satt henne på en köksstol så att dom inte når henne och inget funkar. Dom väntar tills hon kommer tillbaka istället.

På natten funkar det bra. Tindra sover instängd i ett annat rum (inte själv förstås, men utan valpar) och då är dom utan mjölk och äter foder, men resten av dagen funkar inte.

Zebben
4/20/08, 11:56 PM
#4

#1 Då är det inte ovanligt att tiken är lite extra mammig och mån om sina små. Jag skulle personligen aldrig släppa dessa valpar till 1 maj, då de uppenbarligen inte är redo att släppa mamman. Och jag skulle heller aldrig stänga in henne i stänga henne ute från sina valpar. Detta kan skapa stress hos tik och valpar. Leverans vid 8 v. får man ta med en nypa salt. Huvudsaken är att alla är redo för att skiljas. När detta är kan bara tik och valpar avgöra.

Skulle personligen inte heller köpa en valp som inte av sin mamma blivit avvand.

Ta absolut inte detta som kritik, det är mina personliga erfarenheter och tankar. Hoppas att allt löser sig fint! Du fick även ett bra tips i inlägget ovan där någon sa att man bör leverera valparna med några dagars mellanrum. Dels för tikens skull men även för tikens mjölk.

SparklingTindra
4/21/08, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Ok. Nejdå, tar inte det som kritik. Detta är ju min första kull och jag har bara gjort så som jag har fått råd av andra eftersom att jag inte vet själv vad man kan göra åt det. Den enda som inte hade något sådant råd var en tjej som hade en kull på 5 valpar som hon sedan behöll alla av och dom fick därför dia tills dom var 4 månader. Tänk om det tar så länge då tills dom är avvanda?

Ett annat tips jag fått är att minska tikens mat så att hon får mindre mjölk, men tar hon inte då av sina egna reserver och att hon bara blir supermager och eländig själv? Eller kan man göra så?

Zebben
4/21/08, 1:40 AM
#6

#5 Nä, så lång tid kommer det inte att ta. Vad blandar Du i valparna torrfoder?

Att minska tikens mat skulle jag inte göra. Som Du säger så kommer ju tiken då ta av sina egna reserver.

Annons:
SparklingTindra
4/21/08, 1:55 AM
#7

#6 Jag sätter bara majsvälling i fodret.. Jag har provat att ge utan välling också ifall att det var på grund av det som dom inte ville ha maten (Tindra tyckte inte om välling som liten) men det gjorde som ingen skillnad..

nobsan
4/21/08, 2:59 PM
#8

Svårt att tala om för någon annan vad dom ska göra eller inte göra. Men ju mer dom diar ju mer mjölk producerar tiken. Risken finns att dom biter sönder spenorna på henne. Dra ner lite på fodret. Inte mycket, bara lite lagom. Och motionera tiken ordentligt. Då brukar dom dra upp spenorna. Har du frågat din uppfödare hur hon brukar göra?. Mina fräser efter valparna vid ca 6 veckor. Dom går bara in och kollar läget och så fort dom närmar sej spenorna hoppar tiken ut ifrån dom.

Jag förstår att du är fundersam.

SparklingTindra
4/21/08, 3:31 PM
#9

#8 Tindra får 2 långpromenader per dag just nu, på en av dom har hon med sig en av valparna (den går ju såklart inte hela vägen utan sitter i jackan och tittar ut). Jag tycker att hennes spenar har blivit mindre men jag är inte säker..

Jag hade tänkt fråga min uppfödare men hon har varit bortrest och kommer hem idag.

Dom har ätit lite bättre idag. Dom har fått i sig ungefär 3 dl foder (iofs är det ju kanske inte så mycket för 5 valpar, men bättre än tidigare iaf) för jag provade att sätta A-fil på det och det tyckte dom var jättegott. =)

nobsan
4/21/08, 7:12 PM
#10

Vad skönt att det går åt rätt håll. A-fil brukar jag också ha ibland.

nobsan
4/21/08, 7:23 PM
#11

Blöter du upp fodret? Blanda ner lite rå köttfärs så ska du se att det blir fart runt matskålen.

SparklingTindra
4/21/08, 7:58 PM
#12

#11 Japp, jag blöter upp det. =) Ok, jag ska prova det.

smurfan-13
4/21/08, 8:21 PM
#13

Jag säger som Zebben, varken tik eller valpar är redo än!

Ge dem den tid de behöver! Då ger du dina valpar den bästa starten i livet. Att tvinga på nåt sånt om de inte är mogna för det kan vara direkt skadligt! Denna stress att de måste åka vid 8 veckor, släpp den! Har du seriösa valpköpare som är måna om sin blivande familjemdlem kan de gått vänta en eller två veckor extra om det är vad deras valp behöver! Själv skulle jag hellre se att valpar över lag fick stanna längre med sin mamma än vad som rekomenderas idag!

Kennel chanco skriver på sin sida att valparna levereras mellan 8-12 veckor. Varför kan inte det vara en standard? Att de levereras när de är mogna helt enkelt istället för när det passar oss människor?!

Annons:
SparklingTindra
4/21/08, 8:51 PM
#14

Dom är lite mer än 8 veckor den 1:a maj. Dom är nästan 9 veckor. Men jag förstår vad ni menar. Jag hade gärna haft dom längre, men vi får väl se hur det är då. Nu äter dom ju lite bättre iallafall. =) Jag ska prova Nobsans förslag med lite köttfärs i maten så kanske dom blir lite mer sugna på att äta istället för att dia.

nobsan
4/21/08, 11:34 PM
#15

#14 Hoppas det går bra.Skrattande

Kristina-
4/22/08, 4:32 PM
#16

Jag talade med uppfödaren till mina hundar idag om hur hon gör med sina valpar när dom ska börja äta själva. Hon börjar redan vid tre veckor då hon låter valparna smaka på lite rå köttfärs. Sedan blandar hon köttfärs i torrfodret som hon blött upp i varmt vatten. Det är viktigt att maten inte är kall säger hon. Under sina tjugofem år som uppfödare har hon aldrig varit med om att valparna har ratat maten med köttfärs i. Sedan ger hon även valparna majsvälling och gärna a fil också.  Lycka till med valparna , dom är ju jättesöta !Glad

SparklingTindra
4/22/08, 5:07 PM
#17

#15 #16: Tack! =)

Jag började avvänjningen när dom var 3 veckor, men dom fick bara uppblött foder utblandat med majsvälling.

Dom verkar inte tycka att majsvällingen är så speciell, det gjorde inte deras mamma heller när hon var liten. Men A-fil älskar dom. Så jag har ännu inte provat med köttfärs eftersom att dom nu äter mycket bättre, igår åt dom sammanlagt 8 dl mat till skillnad från deras 3 dl som dom åt innan jag hade i fil. =P

Tindra har nu börjat säga ifrån också, så det verkar lösa sig nu.

Tack för alla råd! =)

[Malin3033]
4/22/08, 6:08 PM
#18

#17 Lycka till! Vet att våran hund Ivan totalt älskar A-fil!

nobsan
4/22/08, 7:28 PM
#19

Vad glad jag blirSkrattande

smurfan-13
5/3/08, 8:53 PM
#20

Hur har det gått?

Läste på jordbruksverkets hemsida om de nya föreskrifterna och allmäna råden gällande hållande av katt och hund att det inte är tillåtet att skilja valparna mer än temporärt från mamman så länge de behöver hennes omvårdnad och mjölk, dock tidigast vid 8 veckors ålder. Kom att tänka på denna tråd då och undrar hur det gått.

Annons:
SparklingTindra
5/3/08, 9:00 PM
#21

Det har gått bra. Dom hann precis bli avvanda i tid innan hämtningsdagen. Så nu har alla flyttat till sina nya hem (förutom Enya då som jag behöll själv).

[Malin3033]
5/4/08, 5:35 PM
#22

#21 flyttade alla samma dag?

SparklingTindra
5/4/08, 6:58 PM
#23

#22 Nej, Mille flyttade på onsdagen, men annars flyttade alla på samma dag. Jag försökte sprida ut det, men det var ingen som kunde hämta nån annan dag. Det är ju svårt för dom som kommer från t.ex. Boden och Jokkmokk att ändra dag. Sen var det en familj som bara hade en bil så dom kunde inte komma och hämta när inte pappan i familjen var med så dom var också tvugna att komma den dagen.

Bleenda
5/4/08, 10:20 PM
#24

#23 Det är ingen fara att dom reste samma dag eftersom du fortfarande har en valp kvar.

Det har varit kul att få följa dina valpar hela vägen. Tack ska du ha.Skrattande

fettmedkevlar
5/5/08, 12:50 AM
#25

när vi haft valpar så slängde vi ut valpfoder(torrfoder) på en ugnsplåt så fick dom äta där ifrån.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

SparklingTindra
5/5/08, 3:44 AM
#26

#24 tack själv för alla goda råd =)

Bleenda
5/5/08, 5:40 PM
#27

#26 Det är bara roligt att få dela med sej lite.Skrattande

Annons:
LillMalin
5/5/08, 10:28 PM
#28

Oj, seriöst vad snabbt allt har gott:D det kändes som att hon nyss fick dom ju! ;)

Upp till toppen
Annons: