Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 28809 ggr
Maja
5

Vårtor i ansiktet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte att Nero har fått vårtor i ansiktet. Ringde vet. och hon sade att jag skulle avvakta till på måndag för att se om det blev bättre, men visste inte riktigt vad det kunde vara.

De är ganska stora, men han visar inte att han har problem med dem på något sätt. Jag undrar om ni har varit med om liknande problem/vet vad det kan vara?

Bifogar dåliga bilder, men man ser ungefär hur det ser ut.

lena1
0

det kan ju vara fettknölar eller körtlar som har blivit inflammerade…jätte bra att du kollar upp det;-)

Maja
1

Ah, så kan det ju vara! :)

Jag var inne lite på spåret "unghästvårtor", fast för hundar. Jag vet att unghästar kan få sådant, Nero är snart 18 månader gammal så kanske tänkte jag.. :)

Men det verkar inte irritera honom på något sätt så förhoppningsvis är det bara någonting som håller i sig någon dag eller så, ofarligt. :)

Han har inte varit i kontakt med andra hundar, får, kor, hästar etc.

trex
0

Min pappas humd hade "vårtor" vid ett öga. Det var godartade tumörer, opererades bort. Kom tillbaka 1 gång, togs bort igen. Det är ju inte säkert att det är sådana på din hund. Bra att du kontaktar veterinären.

Mvh Anita

gejsa
0

Läste om vårtor på hund. du kan ju själv läsa så jag länkar. :)

http://www.aktivhund.se/portal/sjukdomhalsa/visa.asp?menuindex=3&vetid=163

Maja
0

Oooh, tack, sådant måste det vara!! :) Om det inte blir bra/värre om ett par dagar ringer jag vet. igen.. :)

LillMalin
0

#0, en sånn där har våran hund också på benet…..tror att det antagligen är en fettknöl.. =)

Zebben
0

Min ena hund fick det när hon var ung. Såg ut som pomperiposa och hade sammanlagt 23 st som såg vidriga ut. Varje vårta hade liksom som små "armar" som växte. Dessa försvann inom några veckor.

gejsa
0

Vad ruskigt zebben. Men tur att det försvann iaf.

Visste inte att hundar kunde få så mycket vårtor.

Juve! Kom dom bara plötsligt eller?

Millan1971
0

Kan det vara hotspots? min systers hund fick det av ett foder som hon ej tålde…

Maja
0

Hmm, de dök upp bara så där på några timmar, så jag tänkte att det kanske inte är vårtor trots allt, nu har de blivit skrynkliga och så blöder det lite ifrån dem, men förhoppningsvis så kommer det att gå ner och försvinna..

#9 - Hmm, han har inte fått någonting nytt att äta.. :/ Men däremot går han runt på trädgården och nosar i alla buskar och snår, kanske fick en allergisk reaktion mot någonting där?

Sara87
0

#10 Jag vet en GD som fick nåt liknande av Frolic. Det va allergi.

gejsa
0

#10# Usch vad konstigt det låter. Har du ringt och rådfrågat en vet?

Maja
0

#12 - Ja, det gjorde jag igår, så fort jag upptäckte det. Hon sade att jag skulle avvakta under helgen som kommer och sedan se om det blir bättre till på måndag, om inte ska vi ta en tur dit och titta.

Nu har han börjat klia sig också.. :/ Kliar ju upp sår i dem och blöder.. :(

gejsa
0

Usch det låter inte bra. Undrar om det smittar när det blöder också. Jag menar så dom blir fler på hunden.

Maja
0

Hmm, jag har inte märkt att det har blivit fler, men jag tittar på honom titt som tätt. Kan det vara skabb?

Maddepadde
0

**Absolut inte rävskabb. Rävskabben ser ut på ett annat sätt.
Annan skabb? Ingen aning.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Maja
0

Okej, vi bor på landet och han strosar fritt här. I skogen nosar han på allt möjligt, ner i diken, under granar etc.

Håller på att ladda in nya bilder nu, kommer om en minut.

gejsa
0

Skabb syns ju inte vad jag vet. Hade ju en cavalier som hade skabb och han kliade sig bara vad vi såg.

Tänkte på något virus av något slag. Tänk efter om han träffat någon hund som är sjuk kanske.

Maja
0

Hade honom ute på långpromenad förra helgen, då sprang han runt och luktade bland högt gräs, i små dammar etc. Kan det kanske vara bett från smådjur i vattnet? Men då är det konstigt att han reagerar på det nu.. :/

Maja
0

Han har inte träffat någon hund alls, inga andra djur heller, det enda jag kan tänka mig är fria djur (rådjur, harar, älgar, rävar etc.) som brukar springa utanför huset. Grannen (bonde) har inte släppt ut sina djur än..

gejsa
0

Ja jag har ingen aning om vad det kan vara. Kan ju vara någon smitta från något vilt djur kanske. Men låt han inte träffa andra djur innan du varit hos vet utifall det smittar kanske.

Men något bett från något djur är det ju def inte.

Maja
0

#21 - Nej, det ska han inte göra. :)

Jag tycker det är konstigt att de enbart kom runt ögonen och nosen. :/

Liss
0

Usch de där ser jätte läskigt ut!:( Krama om honom lite från mig!

Men har inget råd, annat än att gå till vett om de inte går bort om några dagar.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Maja
0

Det ska jag! :) Han behöver mycket kärlek nu, ser så olycklig ut.. :(

Maddepadde
0

Rävskabb ger upphov till kala fläckar utan päls pga. att djuret kliar sig så pass att pälsen faller av. Hudområdena blir även röda och kan påminna om eksem.

Men börja grina då!

Millan1971
0

Min systers hund fick oxå vid nosen o vid ögonen,det blödde och kliade oxå…det var hotspots!Kanske han fått i sig nåt ute som han ej tål..Jag tror heller inte att det är skabb,då får dom ju hårlösa partier på kroppen,på frambenen främst om jag ej minns fel…försök att tvätta med saltvatten se fick ju syrran nån salva som vetten skrev ut,ring honom på måndag tycker jag!Lycka Till!

Maddepadde
0

Skabb sätter sig till en början först och främst på armbågarna, ljumskar och armhålor. Efter en tid börjar det ju sprida sig och utan medicinering blir det riktigt illa - det slutar med att värddjuret dör.

Men om du ska tvätta med koksalt ska du vara riktigt försiktig så du inte råkar sprida det!

Men börja grina då!

Maja
0

#25 - Okej, det har jag inte sett någonting av.. :)

#26 - Ja, det kan mycket väl vara så, det finns ju massor med saker ute som han är nära, dessutom bär han mer än gärna runt på saker i munnen - stenar, kottar, pinnar, gräs etc.

lena1
0

25, helt rätt;-),det ser inte ut som skabb alls, en teori kan ju också vara att han har fått utslag av knott, för det finns en del som kan bli allergiska mot det med:-)

Maja
0

Så här ser han ut idag

Maja
0

..

lena1
0

himla konstigt ska bli intressant att få veta vad veten säger sen….och naturligtvis hoppas jag ju att allt är helt i sin ordning;-)

Sara87
0

http://luckydanes.sprayblog.se/ Bläddra längst ner på sidan så hittar du mindre trevliga bilder på den vovvens utslag/bölder som berodde på Frolic.

Maja
0

#33 - Usch, det påminner lite om Neros utslag ju! Vi bytte foder för en månad sedan, kan det vara inblandat? Tycker att han borde ha reagerat på det tidigare i så fall.. Hmm.. Svårt det där.. :/

Misimurf
0

#33 Elvira tålde inte heller Frolic men lyckligtvis så fick hon inte så svåra utslag som den hunden. Elvira fick små prickar/torra fläckar på kroppen och så blev hon dålig i magen. Kan tillägga att hon inte fick några överdrivna mängder Frolic, jag gav henne vid träning som belöning.

#34 Hoppas vet hittar orsaken och kan behandla det. Du får rapportera hur det går. Lycka till.

Sara87
0

#34 Ok. Det kan säkert bero på det. Allergin behöver inte komma med detsamma. Likadant med oss människor.
Min vovve fick nytt foder som valp, ett halvår senare visade sej allergin genom diarré å kräkningar i 4 mån :S

Maja
0

Usch.. :/

Ja, vi kanske borde testa att byta foder, får höra med vet. :)

Så här ser han ut idag:

Sara87
0

Stackarn :/ Hoppas att han blir bättre efter vet.besöket.

Liss
0

Ameh gud, inte blir de ju bättre iaf. hoppa iväg till vetten !:S

Maja
0

Nero äter Best in Show, Lamm och Ris, innehåller inte vete, passar speciellt hundar med känslig mage (en av anledningarna till att vi bytte till det, hans mage krånglade med de vi testade innan).

Innehåller:
Ris, torkat lammkött, majs, fullkornskorn, animaliskt fett, hemoglobinpulver, sockerbetsfibrer, majsgluten, linfrö, potatisprotein, äggulepulver, profeed (frukt-oligo-sackarid), mineraler, vitaminer.

Hmm, det är ju inte direkt någon "udda" ingrediens i fodret och det enda jag skulle kunna tänka är majsgluten, men det kanske inte är samma som vanligt gluten som vissa inte tål?

Hade som sagt mycket problem med hans mage innan (nästan diarée konstant), sedan blev vi tipsade om detta. Till en början blandade vi hans gamla med detta, sedan övergick vi till enbart detta. Han har en känslig mage, så det är ofta något knas med honom.

Jag ska prata med vet. imorgon och se vad hon säger. :)

Maja
0

Nu

Maja
0

..

gejsa
0

Best in show åt min schäfer när hon fick allergi mot husdammskvalster och även en annan schäfer fick allergi när han fick denna mat. Min blev sjuk på andra påsen.

Kan nog tänka mig att det är något skit i maten så börja med att byta matsort. Ja, ring vetten med självklart.

Maja
0

Det är svårt att få tydliga bilder på honom, tyvärr är de flesta suddiga.

Liss
0

Tycker de syns väldigt väl! usch och fy ..

Mandylion
0

SÅna där har en utab mina hundar också haft… jag fick diagnosen ungdomsfinnar. Det kan mycket väl vara såna men kolla upp det för säkerhetsskull.

Är det finnar så behöver du inte oroa dig.

Liss
0

De ser alldeles för stort ut för finnar enligt min mening. Ecko har haft massa finnar förut och dem har varit mycket mindre.. dessutom när dem klias sönder är de precis som en människofinne gult i..

kerstinjo
0

Stackars lille Närå, pussa honom från mig! Har du fått veta vad det är?

Kerstin 

Maja
0

Hihi, jag känner mig inte så frestad att pussa på nosen. :P

Vi skulle testa att byta foder ett tag och se, om inte annat blir det tester..

Sara87
0

Håller en tumme för att det blir bättre vid foderbytet å att det inte va nå "allvarligare" än foderallergi…

Maja
0

Det var fodret! :)

Så här ser han ut idag. :)

AnneN
0

Vilken tur att det har blivit bättre =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gejsa
0

Så det var Best in show som hunden blev dålig av? Inte första hunden isf. :(

lena1
0

skönt att ni kom på vad det var:-)

Sara87
0

Kanon att ni vet va de berodde på. Nu ser det ju jättefint ut! :)

Maja
0

Ja, det är jätteskönt att det är över!! :)

#53 - Japp, det var det. Nero är väldigt känslig över lag och blir lätt "sjuk" av alla möjliga saker. Dålig i magen, irriterad, illamående etc., så nu ska vi hålla oss till enbart samma mat. :)

Trötter ;)

Misimurf
0

Skönt att det är bättre och att ni fick veta vad det berodde på. Glad