Återbetalning av pengar för valp?
Nu är det så att en av dom som har tingat valp helt plötsligt (efter att hanpenningen var betald) frågar om jag vill ha tillbaka valpen ifall att hennes dotter blir allergisk mot den istället för att hon säljer den någon annanstans. Självklart sa jag att jag vill ha den tillbaka isåfall. Då kläcker hon ur sig att hennes dotter är allergisk mot iallafall norrbottenspets och nån annan hundras men hon trodde inte att dottern var allergisk mot shelties på grund av att hon hade hälsat på min vuxna tik i trappuppgången och den hade pussat henne i ansiktet plus att hon hade kramat valpen och hon hade inte reagerat då och dom gånger hon har reagerat så har hon gjort det direkt.
Hade jag vetat detta från början så hade jag inte sålt åt dom, eftersom att jag inte vill att dessa valpar ska bli "testhundar" för att kolla om dom har allergi och sen åker den tillbaka för att det visade sig att dom var allergiska.
Självklart vet jag att allergiker kan tåla olika sorters hundar, men det ska man ju kolla upp ordentligt innan man skaffar hund. Bara hon blir förkyld så kan ju allergin bryta ut, det gör det för min moster som var tvungen att ta bort sin golden för att hon var så sjuk bara hon blev lite förkyld (det var en gammal hund som därför inte kunde säljas vidare)
Men nu till min fråga: Om detta tråkiga nu händer; ska dom ha tillbaka pengarna eller ska jag betala för hunden som att jag köper den från dom eller ska inga pengar byta ägare? Finns det några regler? Hur hade ni uppfödare gjort?

jag är ingen uppfödare själv… men jag skulle betala tillbaka allt utom handpenningen.. då detta är en sk fast avgift när man bokar hund, det kostar ju igen för dig när du måste göra ett nytt veterinärbesök, med besiktning…

nej, jag tror inte man betalar tillbaks allting. vet inte hur det är, men kan vara att du betalar tillbaks halva köpessumman

De jag har hört har antingen inte betalat tillbaka nånting eller så har de betalat tillbaka max halva köpesumman
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Om du tittar på baksidan av skk,s kvitto så står det där hur det är med betalningen. Eller annars ringer du till dom och frågar. Skk hanterar såna här frågor dagligen och dom har även jurister.
Det är ju klantigt att komma nu, men å andra sidan var det ju bra.
En allergi är alltid en allergi. Och blir man förskyld är man nedsatt och extra känslig och brakar det igång. Vore jag som dej skulle hon inte få test. Det är ju att utsätta sin lilla dotter för onödigt lidande. Jag har själv allergier och undviker det ju i möjligaste mån.
Jag tror liksom några andra här ovan att det är halva köpesumman man betalar tillbaka. Så stod det i vårt köpeavtal när jag och Jonas köpte Tarox tror jag.

Det ska kosta att köpa "testhund". Klart att Du inte ska betala tillbaka hela köpesumman. Du får ju ändå tillbaka en "begagnad" hund och du kommer ju troligen inte kunna sälja den för samma pris till nästa familj.
#4 Tyvärr så hade hon ju betalat handpenningen redan när hon sa det, annars hade jag aldrig sålt åt henne. Jag nekade ju grannen för att hon var allergisk. Jag har ju ingen laglig rätt att neka henne valpen när hon har betalat handpenningen..

Jag tror att det står 65% av priset efter 14 dagar man skall betala tillbaka…före hela beloppet förutom handpenningen,den betalar man ju ej tillbaka överhuvudtaget!!!däremot tror jag absolut att du kan sälja valpen för lika mycket till nån annan om den är under ett halv år gammal…synd att de ej talade om allergin före då!Min dotter e känslig mot pälsdjur men ej mot våran amris!!!
I Svenska Kennelklubbens köpeavtal står det att om återköpet sker inom 14 dagar så ska 80% av köpeskillingen återbetalas. Om återköpet sker senare , men inom tre månader så är det 60 %. Om återköpet sker ännu senare , men inom tolv månader så återbetalas 40 %. Om återköpet sker senare , men inom 24 månader så återbetalas 10 % av köpeskillingen. Sker återköpet efter det så betalas inget tillbaka.
Du kan visst sälja valpen till samma valp pris en gång till men som #9 skriver så fungerar det och det står på köpeavtalet man får från skk. Tingpengen blir alltid kvar hos uppfödaren om de ändrar sig. Och hur stor den ska vara bestämmer varje uppfödare själv. jag har alltid 50% av valppriset i ting. sen skriver jag in att hunden ska tillbaka till mig om de inte kan ha den även om hunden är 5 år. och det har alltid fungerat.
#10 50% i handpenning? är inte det lite mycket? 10-20% är det "normala" enligt konsumentvägledare och mer än så skulle aldrig jag lägga i handpeng.
Sen finns det faktiskt ingen lag som säger att man har rätt att behålla handpengen heller även om det är det vanligaste förfarandet.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

# 11 Det är nog upp till varje uppfödare att sätta ett pris på handpeningen. Är man tillräckligt intresserad så. Det finns nämligen en del som ringer runt till uppfödare och tingar valp på många ställen sammtidigt.
Jag har hört att även om man har ett kontrakt skrivet och djuret är fullbetalt, kan de som köpt det sälja till vem de vill, Behöver inte bry sig kontraktet, det är inte juridiskt bindande, Hundar o katter är en vara, så har du otur kan de sälja lilla valpen till någon annan för att få alla sina pengar tillbaka, Tyvärr. Jag tycker det är förskräckligt,
#12 du menar att folk ringer och tingar en valp över telefon? o sedan gör en banköverföring på handpenningen?
jag vet att sånt förekommer men om uppfödaren är så "dum" att den låter tinga osett gäller inte handpengen öht utan du får lov att betala tillbaka den vid ev ånger… handpeng gäller nämligen endast om köparen sett "varan" i verkligheten…
Detta är uppgifter jag fått både från konsumentverk och konsumentvägledare när jag hade kattungar…
Och om jag vore uppfödare skulle jag aldrig sälja hund/katt till någon jag inte träffat personligen. Per tel får jag ju ingen känsla för hur den eventuella köparen är som person…
/Ingalill

man hälsar väl på valpen före leverans,då lägger man handpenning som en säkerhet att man får köpa hundvalpen! Det är upp till uppfödarn hur mkt handpenning man vill ha! Om du nu tingar en valp och sedan ångrar dig(kanske många andra velat ha just den valpen)så får du givetvis INTE tillbaka handpenningen! Hur skulle det se ut??? Kanske om du har otur så vill sedan ingen köpa valpen mera och du hållt den till någon som sen ångrar sig!!!SJÄLVKLART skall man som uppfödare ha nån slags garanti och på det viset får ju även köparen ett garanti på att få äga just DEN valpen!!!!Personligen tycker då jag UTAN bestämmelser o enligt lagen att ångrar man valp/hundköpet så får man lämna tillbaka hunden/valpen till uppfödare men får då inga pengar tillbaka!!!Sånt får man då kolla innan köp…men om man aldrig haft djur o sedan visar det sig att du eller nån i familjen har allergi(med läkarintyg) så då få tillbaka typ halva priset! men det är vad JAG tycker personligen!!!!
Jag vet en som hade en son som hade reagerat på några hundar men då hade de inte kollat om han hade allergi eller inte. När de skaffade hund så tog de päls från hunden och såg till att testa detta på pojken (de lämnade provet hos läkare som även tog blod från pojken). Provet visade att pojken var allergisk men att han tålde just denna hunden (individen).
Det kan vara ett alternativ kanske. Men jag förstår dig. Jag hade själv inte gillat om det gick till på det sättet som du beskriver.
**MVH Cerrolyn

#16 va smart att göra så för att veta om man tål hunden. Det borde uppmärksammas så att fler med allergi kan få den möjligheten. Tänk vad jobbigt att skaffa ett djur och sen tvingas lämna tillbaka det pga allergi.
#15 ja, det naturliga är ju att hälsa på valpen före tingning men det finns faktiskt de som bara har telkontakt tex o sedan får djuret skickat med tåg/buss/flyg… bor man inom landet tycker jag man kan kosta på sig att hälsa på innan ting och sen personligen hämta sitt djur. endast vid export/import tycker jag det är ok att inte hälsa på….
/Ingalill

#18 Oj jag skulle aldrig sälja en valp via telefon,datorn eller dyl…aldrig skulle jag skicka valpen med tåg,buss eller flyg heller!!!det är ju ens bäbisar ju
jag har haft valpar,personlig kontakt vr då ett måste och att dom var hit o presenterade sig o hälsade på minst 1 gång. vissa kom flera gånger;) har tät kontakt med dom fortfarnde!
Ja, jag tyckte också att det var smart gjort.
**MVH Cerrolyn
#19 precis.. skulle aldrig kunna köpa ett djur på något annat sätt än att besöka det först! det är ju inga postordervaror direkt…
/Ingalill

#14. Jag tar ingen handpening
Man ringer en uppfödare. Frågar om dom kommer få några valpar. För att vara på den säkra sidan, så ställer jag mej på kö och tingar en valp. När valpen är född ringer uppfödaren upp den kommande köparen och kollar om man fortfarande är intresserad. Är man det kommer man då och tittar på valpen och tingar en. Men man måste faktiskt ha ett kösystem. Ringer det 15 personer när man har en annons inne om kommande valpar så kan man ju inte sälja till alla.
Många valp köpare ringer till kanske 5 uppfödare och ställer sej i kö.
Klart man inte säljer valpen osedd.
#22 ok, då är jag med… att visa intresse för flera olika kullar är inget konstigt… men du skrev i #12 att de tingade flera olika valpar… för mig (och alla jag känner) är "tinga" att välja ut valpen och betala handpeng. inget man gör på flera olika valpar för att sen ångra sig… visa intresse kan man dock göra, då är ju valpen fortfarande till salu och man kan missa den om man inte bestämmer sig;)
/Ingalill

#23 Det är ju därför många tar handpening. För att folk kommer och kollar och bestämmer sej och så åker till nästa ställe och gör likadant. Vi har råkat ut för det några gånger. Och efter det bestämde vi oss att ta handpening. Men inte kommit längre än.
då måste de vara knäppa människor du råkat ut för… har man tingat en valp kollar man väl inte efter fler???
/Ingalill
#24 ja detta har hänt mig så många gånger så därför har det blivit 50% av köpeskillingen. de som vill ha hunden betalar glatt utan att fråga varför. de som inte är säkra gör det inte. och detta sker när de väljer ut sin valp. Det är köparens marknad så man måste som uppfödare vara säker på att hunden får det bra och att de verkligen tänkt igenom sitt köp och vad det innebär att ha hund. Då jag sålt mastiffer har jag allt gallrat hårt vilka som får köpa och inte köpa. Sen lämnar jag garantier på hunden om hd fel innan 2 års ålder klass d på mastiff så får de en ny valp. Och på jakthundarna så ska helst jakt garanti lämnas. jagar inte hunden vid 2 års ålder fast köparen gjort vad den kan för att den ska jaga så får de en ny!
Det är då som man kan sälja valpar på att man följer upp och visar ansvar mot hundarna man sålt.
Knäppa människor möter man överallt.
En annan sak. Jag säljer aldrig hunden på avbetalning. Hundpriset är inte det dyraste i en hunds liv utan mat försäkring koppel bädda mm. Men det är hur jag gör och hur andra gör är deras problem. och jag har aldrig haft valpar kvar fast ingen får köpa på avbet.

#26 Samma här. Jakt och mental garanti. Dolda fel försäkring. Och livslång gratis support
Skämt åtsido. Uppfödaren ställer också upp med jaktmark i mån det går. vi har även en årlig uppföljning av valparna då uppfödaren arrangerar en valpjakt. För att se hur husse -hund fungerar och hur dom fungerar i skogen. Inga krav på att vovven ska jaga men det är ju kul i så fall. En gång var vi 16 pers med hundar. Alla fick upp och drev. Det kallar jag organisation. Fattar inte hur det fungerade. Ägarna har lite frågor om jakt prov och utställningar och så där och vi hjälper givetvis till så långt det går.
Och just att man träffar så mycket folk är ju jätte kul. Pinsamt bara när det kommer någon på en utställning och börjar prata och jag inte känner igen den. Då får man leta lite i hårddisken och då trillar 10 öringen ner.