Liten förfrågan om sele
Ja igår när jag kom hem från en slitig dags jobb, så hängde det en sele på kroken för Eckos koppel ist. Så ringde naturligtvis mamma, eftersom de var hon som tagit hand om honom under dagen, och ja hon hade köpt den eftersom jag ville testa sele.
Frågan är om hur den ska sitta? De är bara en provisorisk sele, enkel dogz sele från granngården, tills vi vet hur de går så kanske vi kan köpa en bättre och dyrare. Men finns de något att gå efter hur den ska sitta på bästa sätt?
För nu är de lite mellanrum mellan halsen och bandet runt halsen och typ inget mellanrum i det som går runt bröstet. Och vart på bröstet ska den sitta egentligen? Om den nu är för liten tänkte jag.. för den sitter straxt efter frambenen.
Nu är jag väl luddig i allt prat, men helt enkelt kan ni väl hjälpa mig med HUR den ska SITTA?:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Har du någon bild på antingen bara selen eller med ecko och selen?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag kan annars ta ett nu:) Bara att han hatar att ta på och av sig den eftersom den är så trång i halsen;P
vänta lite…

*väntar snällt*
_**/Mvh Anne
Ähh.. nu kan sluta vänta.
Blir så jävla förbannad när allt ska skita sig, min mobil har fått för sig att ta bort halva innehållet i min mobil. Så jag kan inte göra nått längre. Helt plötsligt har min ringsingnal försvunnit och alla andra ringsingnaler också.. finns bara just ericsson signalen kvar. Och nu hände just INGENTING när jag koppla in den i datorn.. den finns inte:(

Är det någon av dessa selar han har? http://www.dogz.se/product_list.asp?catID=48000
_**/Mvh Anne
Jag skrev fel, märkte jag nu.. de stod Rogz och inte dogz.. så de är en såndär:

så ringen sitter ju bak på ryggen och ringen där nere sitter framtill på bröstet:)
Fast den vi har är inte fodrad. Kanske inte den där är heller, men den ser tjockare ut^^

Kan tyvärr inte svara på exakt hur den ska sitta men jag tucker den påminner väldigt mkt om en kattsele jag haft och den skulle sitta så det gick att få mellan några fingrar både runt bröstkorgen och runt halsen
_**/Mvh Anne
Hum.. är de ingen som vet hur den ska sitta på bästa sätt?
Visserligen går de ju bra nu.. Hur skönt som helst med sele. Han drar inte lika mycket och när han drar mot en hund får jag mycket bättre koll och grepp om honom när de är en hel sele runt honom. Känns också som han känner sig tryggare i den.
Lite lurigt bara att lära sig att kopplet sitter bak på ryggen nu ist. För när han kommer efter och ska lukta på nått brukar jag dra lite i honom så han hänger med. Nu blir de ju att han blir sne när jag drar^^ Fast då kommer han fortfare också iof:) hehe
dock hamnar bandet som är på ryggen lite på sniskan ibland. Men kan inte sätta den hårdare, för då blir de FÖR hårt.
Nu är jag lite trött, menar du hur den ska sitta eller hur spänt/löst? Har aldrig haft en sån där sele heller, tycker bäst om spårsele, enklast att sätta på och sitter bra.
Om den inte sitter perfekt, som du skriver, och det inte går att ändra så kan det väl också vara så enkelt som att han skulle behöva en annan storlek eller modell.
Har man aldrig haft sele förr är det enligt mig nödvändigt att ta med hunden och prova innan man köper :) För att få den modell som passar och känns bäst och givetvis bäst storlek/passform.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#10 Jo jag kan ändra stl på den:) lite grann iaf.. den sitter inte löst alltså.. men den hamnar ju lite på sniskan när jag drar lite i honom eftersom den är på ryggen och då dras åt sidan..
Eftersom de bara är en test sele för att se hur han funkar i den så köpte mamms bara en enkel.. och de var väl också en överaskelse, så därför testa han den inte själv först. Men de står staffe på rekomendationer.. så den ska nog passa.
Jag menade hur hårt den ska sitta i hals och runt bröst:)
Sen när vi ser hur de går ska jag köpa en såndär bullesele som vi pratat om vet du sara;P
Det var det jag menade med att den inte gick att få riktigt rätt, att du sa den satt på sniskan. Förstår att det inte blev någon provning när mamsen ville ge er en överraskning. Men jag tycker du ändå kan fråga henne vart hon köpt den och gå dit och fråga dem om du inte får till det, det är ju deras jobb :)
Haha jag vet faktiskt inte hur hårt Eros sele sitter, han har ju så satans med päls. Det var ju en av anledningarna till att jag började med sele, för att halsband är så krångliga att sitta tillräckligt hårt. Selen behöver inte alls sitta åt.
Men den spänn åt den så att den sitter så att det ser bra ut. Sedan kan du spänna åt om den sitter för löst eller spänna ut om den sitter för hårt. Den ska ju sitta tillräckligt åt för att hunden inte ska kunna komma ur, men när den väl gör det spelar det inte så stor roll hur tight den sitter. Bara det inte är för hårt såklart.
Oj, vad mkt man kunde skriva om den lilla saken :P
He he ursäkta mig…men min Missy har ju sele, min boxers gamla faktiskt…men huvudsaken är ju att hunden gillar den o att han kan andas! Att bröstkorgen kan hävas sig menar jag…att den hamnar på sniskan är ju inte hela världen..! :) Jag skickar med bild på Missy med sele…Ta gärna ett kort på Ecko oxå!! Så vi får se!!

Jag har ett liknanade sele till Udda. Det sitter ganska löst runt både halsen och magen (men inte så det hänger). Problemet vi har är att jag tycker att själv ryggstycket är för kort (det blir inte så mycket längre på ett större sele som det skulle behövas) så att det sitter ganska löst runt halsen på henne.

Eros, lite nyfiken.. Varför använder du spårsele till vovven & inte en vanlig promenadsele? :)
#16 Spårsele är ju en av de vanliga typerna av "promenadselar", det är många som har det. Varför skulle man inte? :) Den är lätt att sätta på, sitter överlägset bäst och Eros trivs.
Jo men jag tror jag fått till de nu.. visst blir de att den åker lite åt sidan när han drar åt sidan, men de är väl bara normalt. Men nu verkar den sitta bra.. den sitter så han kan andas naturligtvis^^ och lite löst i halsen så man får av och på den lätt. Han kommer absolut inte ur selen, så de är det ingen fara med.
Och alltså, GUD SÅ MYCKET LÄTTARE det känns med sele!:) Allt känns som om de blir så mycket bättre med. Och jag får ett mycket stabilare grepp om honom. Jag rycks inte med om han hoppar framåt utan de blir stopp för honom ist:)
#14 Ja jag tog en massa kort på honom.. men min mobil är inte som den ska, den upptäcktes inte ens på datorn.. så fick inte in bilderna:(
Får ta bild på tisdag när vi går i skogen:) Får be mammsen ta med sin kamera då.
Då kan ni andra även se hur den sitter:)
#18, men ser det inte ut som typ en kattsele? =) alltså, sitter den inte som en kattsele kanske man ska säga? *funderar*
Neh de tror jag inte..
Ser vi i framemot!!

#17 Ok, men det låter ju hur bra som helst :)
Jag brukar inte använda selar mer om inte hundarna ska jobba i drag eller på vintern när det är mörkt. På vintern använder jag en reflexsele..
#22 Jag använder det för att det är det bästa för rygg och nacke såklart. Men också av bekvämlighetsskäl. Det är mkt lättare att sätta på Eros en sele än att försöka trycka på ett vanligt halsband, så mycket päls i vägen. Och några typer av kedjehalsband kan han inte heller ha, missfärgar pälsen och fastnar i den.

#14 Vrf både halsband och sele ?
Mvh Ellenfyrkant
#24 Jo för att hon har sin namnbricka (rosa hjärta) med mitt nr på fastsatt i halsbandet utifall hon skulle komma bort… rosa just för att folk ska se att hon är tjej…o väldigt snäll… Även när hon ska leka o busa med stora hundar selar jag av henne så de inte kan fastna när de hoppar på varann (läs brottas)! Då är det bra att hon har halsbandet på så man kan hålla henne nånstans…
#25 Men man ska ju akta sig för att ha halsband på också, för det är ju lätt hänt att en klo fastnar och bryts. Det fick vi lära oss av en hundpsykolog vars hund Tarox brukade leka med förut :)
Tråd flyttad till bildtråden "En saga om…" där man kan se selen :)