Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2019 ggr
blackangel
0

Viket foder använder ni?

Har ju som sagt en lite känslig brutta, Kiara. Hon tålde ej royal, fick hot spots samt öroninflammation, Hills funkade hyfsat. Har nu precept lamm och ris verkar bra, någpn som provar?!

AnneN
0

Har testat väldigt många foder till min tik men inte något som har fungerat då hon får exem, men nu har hon ätit Orijen adult i ca 3 veckor och än så länge har hon inga utslag =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nicki
0

Öroninflammation av fodret? Fundersam

Våra hundar äter bewi dog (hur det nu stavas)

AnneN
0

#2 de kan få det som symtom om de är känsliga mot något i fodret

_**/Mvh Anne

Tezza
0

MÅnga hundar som har problem med torrfoder funkar väldigt bra på färskfoder:)

Mina får färskfodret Fodax på kvällen (det stora målet) och sen Magnusson MB på morgonen. Hade helst gett enbart färskfoder men pga mycket resande och lite frys så måste de få både och.

minja
0

Min får Fodax färskfoder också. Blandar ner en dl havregrynsgröt vid varje mål också.

gejsa
0

Vad 17 är färskfoder? Är det rent kött eller vad?

Therese_Melberg
0

Min hund äter torrfoder, royal canin. Det fungerar jättebra för henne och hon har blivit glansig och fin i pälsen. Familjens hundar äter doggy eller nutra nuggets.

Junction
0

Mina äter vanligt torrfoder, Eukanubas Largebreed Puppy & Junior, fast den ena har nu gått över på Adultfodret.

James Wellbeloved (eller vad det nu hette) har jag hört ska vara bra för känsliga hundar.
Likaså Orijen!

AnneN
0

#6 färskfoder är tex bravo, klass, tror även endel burkmat räknas dit

_**/Mvh Anne

Millan1971
0

precepten då syster yster? Är inte det ett bra foder som du köpte?? Synd att Kiara inte tål royal då jag e uppfödare;)

fnyk
0

Mina vovvar äter Royal Canine Giant. Även Halla eller Primas mjukfoder.

SaraC
0

Min äter Carrier Lamm och ris. Svenskt foder som också har fungerat bra till vissa känsliga/allergiska hundar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tezza
0

#6 Färskfoder är som det låter färskt foder:) Det är alltså inte bakade till torrkulor och då finns alla vitaminer, mineraler osv kvar i stället för att det försvinner i processen. Allt är alltså rått, ej behandlat och det förvaras fryst. Rent kött är det inte utan det innehåller även spannmål, ev malda ben osv. Det är ett helfoder ungefär som ett torrfoder bara att det inte bakats till kulor….

#9 Burkmat räknas inte som färskfoder då det är tillagat.

Zvintos
0

Pojkvännens fick royal canin giant först, men han blev så dålig i magen (svängde mellan hård/lös och var aldrig bra).
Sedan bytte vi till Friskies och han har aldrig mått bättre. =)
Jättebra i magen och fin i pälsen.
"svärföräldrarnas" hundar (som också är rottweilers) äter också Friskies och är i bra hull, jättefin päls m.m. =)

SparklingTindra
0

Mina hundar äter ANF, valpfoder just nu, sen kommer dom att äta kalkon och korn.

Det funkar jättebra.

gejsa
0

#13# Ok! Och var köper man det? Kostar?

Eriiccaa
0

Mina hundar äter Kronch.

anaprincess
0

Jello fick Klass men gillade inte det så nu får han Icas torrfoder och olika burmatssorter :)

Tezza
0

#16 Det finns många olika sorter så som Fodax, Bravo, Klass och Priima. Fodax har återförsäljare lite var stans i sverige och de har en frysbil som åker var 6e vecka runt hela sverige som man kan köpa av. Klass säljs på de flesta affärer som säljer hundmat (ej mat affärer) Du kan läsa mer om de olika fodren här:

http://www.klassfoder.se/index.asp

http://www.priimahundfoder.com/

http://www.fodax.se/

www.bravohundfoder.se

gejsa
0

Ok! Tack ska kolla genast. :)

smurfan-13
0

Ni med hundar som får exem och andra problem av fodret har ni utrett VAD det är de är allergiska mot?!

Det är ju ingen ide att sitta och byta foder som innehåller mer eller mindre samma saker som hunden inte tål.

Min ena hund tål inte fläsk, nöt och vissa artificiella tillsatser (+ pollen, damm etc etc). Han äter sen många år tillbaks JW och funkar fint på det. Många är det som ansåg att jag skulle testa färskfoder på honom, men det hade inte hjälpt då jag inte kunnat få tag i ett som inte innehåller fläsk eller nöt. Vi gjorde tack och lov en ordentlig utredning på honom och vet idag vad han inte tål.

2 hundar äter orijen adult och en äter just nu RC bantningsfoder (vad det nu hette)

gejsa
0

Bravo hundfoder kom jag inte in på.

ingann
0

Åskar äter Hill´s Sience Plan mini nu. tidigare åt han Doggy junior som han ätit redan vid uppfödaren men det gillade han inte över huvud taget…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

AnneN
0

#22 testa denna länk ist http://www.bravodjurfoder.se/

_**/Mvh Anne

gejsa
0

TAck den gick bättre. :)

Zebben
0

#21 Precis! För att veta vad man ska ge måste man ju veta vad hunden inte tål.

Mina har stålmagar och kan äta allt. Men jag mer mina purina Pro plan.

Hanna82
0

Min kelpie har en otroligt kämslig mage. Vi provade alla möjliga foder till han, men han blev dålig av allt. Men nu har vi hittat rätt. Har hills ny. Kyckling de älskar han och funkar perfekt..

Misimurf
0

Elvira äter ICAs torrfoder. Jag har provat många olika foder men det är icas hon gillat bäst och mått bra av.

Karmatarerskanise
0

Hades får Pedigree

Millan1971
0

Tiara äter Royal canins cocker….

blackangel
0

Ja nu funkar det jag gett alltså precent bra än sålänge iallfall, mest bara royal som hon ej verkade tåla, lamm o ris e det för känsliga hundar iallfallFlört

Millan1971
0

precept heter det syster;)

Fantic
0

Mina hundar får Icas torrfoder blandat med Eukanuba då jag tycker att deras päls inte blir så bra med bara Icas foder… De får dessutom Vetegroddsolja på maten…

CarolineJ
0

Mår Hades bra av det så ska han såklart fortsätta med Pedigree men pedigree innehåller förmycket spannmålsprodukter och proteiner som inte är animaliska.

Dizel äter Orijen som inte innehåller några spannmålsprodukter och innehåller 70% veterinärmärkt kött.

sighni
0

Jag har en hund med foderallergi. Hon tål royal canins allergifoder bra. (hypo-allergenic) Hon har också ätit vegetariskt hundfoder kompletterat med ägg. Det finns flera stycken att välja på. Royal canin har ett veg. foder, Yarrah är ett kravmärkt alternativ. I solle-dog finns det ägg i fodret. Det finns fler om man är intresserad. Det viktigaste är att hunden mår bra. Det gör min hund nu.

Karmatarerskanise
0

Ja, han mår bra av det fodret. Annars hade jag självklart inte gett det.

Liss
0

Först åt han "Precept" vilket gav honom dålig mage, sen vart de "Royal canin" vilket var rena skiten för han mådde kasst av det, efter de blev de "husses" vilket inte funka alls heller och ännu efter de vart de "centurio" och de funka väl rätt bra tills han fick världens allergiutslag - vilket kan berott på annat? men så bytte jag till "Pedigree- Kyckling, grönsaker, ris" och av den mår han toppen. Inga utslag och ingen dålig mage.. utan de är riktigt bra!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Ellenfyrkant
0

Min förra hund tålde heller inte just något annat än fodret hon äntligen funkade "ihop med". DOGGY var mirakelkfodret XP

Mvh Ellenfyrkant

Karmatarerskanise
0

#37 den är den Hades äter också :) Men det kom vi redan på i en annan tråd ;)

Kleverin
0

Ojojoj… och här har vi gett vår lilla Nova Purina pro plan och det verkade fungera bra, men vi har haft endel funderinga på varför hennes ögon och öron alltid blev smutsiga och inflamerade.. funderade på foderallergi, men hon kliade sig ju inte som veterinären sa, så det var inte säkert.. kunde vara medfött. Så i söndags gick hon och blev dålig i magen, labrador, hade väl satt i sig något. första gången på säkert 4 månader hon blev dålig. så "svälte" henne ett dygn, sedan ris med lite buljong.. och oj.. ögonen ser mycket bättre ut.. gav henne foder igen igår, idag var ögonen genast sämre. ska ringa ägaren i morogn(svarade inte idag) och fråga vilket foder vi ska köpa istället. hon har misstänkt allergi länge, så hon har väl ett bra foder i bakfickan. och här fick jag många andra tips! :-)

Karmatarerskanise
0

#40 Kom bara ihåg att veterinärer inte alltid ger de bästa foderråden. De har ofta vissa märken som de själva säljer, och självklart rekommenderar dom de märkena.

Mitt råd är att testa er fram :)

AnneN
0

#40 ni kanske kan göra nått allergi test hos veterinären så ni får veta axakt vad hunden är allergisk mot och slipper på så sätt testa en massa olika foder

_**/Mvh Anne

Linda-A
0

Shelby är just nu mitt emellan 2 foder. Håller på och byter från Hill's till Magnusson Meat & Biscuit. Hon åt så himla dåligt av Hill's så då var det bara att byta.

muirab
0

Axess…

silverorm
0

Min Missy äter nu Royal Canin Maxi Sensible. Det är det enda hon äter…har provat Hills, Nutro Choise Puppy men ratar de totalt. Royal är oxå det enda foder som hennes kropp tar mest näring ifrån, de andra gick liksom "rakt igenom".

Sara87
0

Tjatte äter Royal Canin :) Han har tidigare ätit bl.a. Eukanuba som resulterade i kräkningar å diarré till å från i 4 mån, symptomen kom först 6 mån efter foderbytet.

Berkaingela
0

http://www.gp.se/content/1/c6/32/52/50/0208hundmat.pdf Här är ett testresultat av hundfoder

Gullan402
0

Tasty hundfoder samt matrester "som lite x-tra gott tilltugg"

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Liss
0

Hera, jajamensan. de gjorde vi ju:) Den är jätte bra enligt mig:) innehåller allt ecko behöver:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

bumbimia
0

Mina hundar äter Robur. Ett tips till er som har allergi misstanke på era hundar är att ta kontakt med Kerstin Bergvall på Ultuna hon är en av landets bästa på hudproblem.

Har haft en hund med svår allergi och vet hur viktigt det är att få en ordentlig utredning och behandling, och min erfarenhet är att "vanliga" veterinärer saknar den kunskapen.

sighni
0

#47 Tack för testet. Det gav verkligen en del överraskande svar tycker jag. Blev förvånad att Hill´s kom så långt ner. Vet du något om ifall testet är oberoende och hur de gjort urvalet av fodermärken? Det där testet gjorde det verkligen inte lättare att välja foder.

fettmedkevlar
0

Dem vuxna hundarna äter Tello High energy, svart säck och valpen äter RC puppy.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Hopi
0

Mina vuxna äter Axess och valpen äter Royal Canin Mini Junior.

Har en gammal hund som är allergisk mot bla mjölk, lammkött, fisk. Men Axess innehåller inte nåt av det, så det funkar bra för henne. :)

Kleverin
0

#41&42 har nu wellbelowed. vet att jag skrivit det någon annan stans med. Hon ser bra ut i ögonen, och öronen är inte lika illa. Ska om ett tag testa det gammla fodret under en dag för att se om hon reagerar, men det borde hon göra (hon blir ju inte döds-sjuk utan "bara" rödare i ögonen och får mer smuts i öronen om det är det, så vågar testa) sen är det upp till ägaren att besluta om vad hon ska göra. Om hon vill göra ett mer avancerat test eller inte. Tur att Nova reagerar bra på ett såpass vanligt foder i alla fall, hade väl varit värre om hon bara tålde ris eller nått. *ler* Tack för goda tips och råd!!
Jo, den vetten jag har är den bästa i örebro i alla fall. inte ens försvaret ifrågasätter honom när han rekomenderar saker till hundar som de helst inte vill göra.. så känner att jag litar på honom. :-)

Mikaela_B
0

Använder som torrfoder Carrier, BARF på min tik så mkt som möjligt, bravo foder finns som bra exemplar som ja använder och andra div köttprodukter som lämpar för henne..

www.blueberryhedgehogs.com