trimma lånhåriga raser
Jag har sett t.ex Bearded Collie kortklippt. Är det vanligt att man befriar hunden från sitt naturliga hår för människans bekvämlighet? Om jag t.ex. skulle skaffa en samojed eftersom den är en allroundhund som skulle passa mig perfekt, men pga min egen hälsa och ork skulle jag vilja ha korthårig ras, är det grymt att fundera ens på det att skaffa långhårig hund och trimma?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jag har en hund med samma päls som en samojed och dessa raser trimmar man absolut inte. Pälsen ger ju skydd både mot kyla, värme och vind. En sådan här päls behöver inte heller någon jobbig pälsvård, så det finns ingen anledning att trimma.
Hur det funkar med t.ex. Bearded Collie vet jag inte. Det är ju inte samma typ av päls.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

menar du att det finns som smådun intill kroppen och sedan långt hår utanpå? Hur kan man kolla upp vilka pälsar man kan trimma?

Jag har en springer spaniel som ju är en trimras. Men jag klipper ofta ner hela han på sommaren under den varmaste perioden då han lider av värmen. Och han älskar det =)
*** Kärleken övervinner allt ***
Ja, de har ett tjock lager underull och sedan långt täckhår. Det enda man behöver göra är att borsta någon gång i månaden, inte direkt jobbigare än en korthårig hund alltså.
Jag vet inte, det bästa vore väl att kolla med rasklubbarna på de raser man är intresserad av. På deras hemsidor t.ex. brukar man hitta info om pälsvård.
4, har ju collie så jag håller med eros, det enda stället jag håller håret i chack på min är mellan trampdynorna och jämnar till hasorna ibland, det är absolut ingen trim hund alltså ej heller samojed som jag ju också haft i min ägo, däremot min york jag hade klippte jag kort för min egen bekvämlighet och för att han trivdes bättre i det,,så det är nog oftast hundar med lite underull som man kan trimma då….funderingar men tror det:-)

OK, jag har blivit lite klokare. Jag har alltid haft korthåriga raser, och vill gärna fortsätta med det. Jag tycker det skulle ta extra lång tid efter varje promenad med att duscha bort leran gruset och gyttjan då det regnar, om jag hade skaffat en långhårig. Jag har fått lite begränsad rörlighet och har ont överallt, promenaderna klarar jag sådär, men då vi äntligen är hemma, är jag slut och vill gärna få duschen överstökat fort.
6, det kan jag förstå går ju också med värk varje dag;-), men vill bara berätta att en hund med sådan päls som tex collie har är inte svårare vid sådant väder för det, pälsen stöter ju bort regn och smuts på ett jättebra sätt, så det blir bara torkning efter en sådan tur ute:-)
,

Kan hända. Jag bara tänker hur våran ser ut på magen efter en slaskpromenad. Det är nästan så att man måste skura. Sen skulle man skaffa en hund med hängande långa öron eller lång yvig svans eller så att pälsen åker på marken… jag vet inte. Våran ligger också överallt utom i skinngruppen och i våra sängar, och hur blöt kan en hund vara efter ösregn? Hade jag varit bara 10 år yngre, då skulle jag inte tveka, men nu går ju allting så trögt.
Jag torkar av min med en microfibertrasa varje gång han är blöt och lortig. Tar max 5 min :) Funkar ju lika bra till både långh. o korth. Duschar av honom gör jag nästan aldrig.

skakar han inte av sig inomhus? Usch vad jag verkar tjatig…
Jag tror dig, fast jag har svårt att föreställa mig. 
haha nejdå du är inte tjatig;-), man torkar av honom utanför dörren sedan är han inte värre blöt än ett korthår, eftersom pälsen redan stött bort allt överflödigt;-)

nja, vi får se vad det blir för ras nästa gång. Hade jag lyssnat på min kropp, då skulle jag bli ägare till en leksakshund, men jag gillar ju levande stora…
Jag torkar innanför dörren, vi bor ju i lägenhet. Han brukar ruska lite smått ute, inget inne. Det märks att pälsen stöter bort väta. Så fort jag tar fram trasan så slänger han sig på rygg, tycker det är så skönt :)
13, jag bor också i lägenhet, men har en stor trappavsats utanför dörren, brukar sopa upp efter mig om det blir nått :-))
Vad man får tänka på är att pälskvaliten kan försämras om man klipper en hund som inte "ska" klippas, samt att man faktiskt tar bort ett naturligt solskydd (täckhåren)
≧◔◡◔≦

Om man vill klippa ner sin hund så är det väl ok oavsett ras!!!Det är inte skadligt för hunden att vara korthårig!!!I sverige har vi ju en bra klimat så här får vi aldrig så kallt som i kalla länder…Då kan man ju säga tt om en människa rakar sig så är det skadligt isåfall eftersom vi naturligt har hår på skallen ju;)
16, jo det är skadligt att klippa ner vissa raser,ta tex en collie….skulle jag klippa ner den så förlorar han allt motstånd för väta, värme osv osv….jag förstör dessutom hans päls som blir tovig och dessutom kan dom byta till helt fel färg om man gör det på en sådan, men sedan finns det ju raser man kan klippa ner trots mycket päls och det funkar ändå,men då har dom inte den massiva underullen och täckhåren som tex en långhårig collie har…..

Aha så det e lite olika beroende på ras tror ej syster tänkte på det;)
18, näe det är inte så lätt,när man inte vet ju ;-)
Precis.. Man klipper inte ner vissa raser. Det är inte alls bra för dem, precis som Lena skriver och vi skrivit tidigare i tråden. Vill man ha en hund som man kan trimma och klippa ned så skaffar man en sådan ras.

När vi har varit ute och kört med 4-hjulingen på leriga vägar, och jämför pälsar, så är det stor skillnad på ler-nivå.
Vidar och Freja har korthåriga ben och magar. På dem är det bara att dra av med en handduk, så lossnar allt. Siberian huskypälsar har längre päls på ben och magar, och drar med sig mer in, och är svårare att torka av. Sämst är Raksha med golden retrieverpäls, mjuka fanor och behäng på mage och ben, suger upp massor och visst kan man torka av med handdukar, men mycket hamnar i soffan hon sover i eftreråt…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Idag har jag iallfall rakat ner min lilla Gucci:) ps bilden e före rakning ds

Jag har en Beardie och vi brukar klippa ner henne till sommaren (se bilden) just för att hon inte skall må dåligt av all värme. Ställer ju inte ut henne, så jag ser ingen anledning att behålla pälsen. Har försökt att ha henne "pälsad" varma dagar, men då ligger hon bara och deppar. Så fort hon är nedklippt så skuttar hon av glädje - förmodligen för att hon känner sig både svalare och lättare.
Nu är hon iofs snart 8 år, så det kan ju kännas bekvämt för en hund som börjar komma upp i åren också att bli "befriad" från all päls. Men annars brukar det ju vara tabu att klippa ned sina långhåriga hundar (det är ju snyggare med lång päls också).
23 men en beardi har ju också en anna typ av päls än tex collie, jag vet många som klipper ner dom,och visst är det skönare för dem absolut, men en collie päls står ju emot värme på ett annat sätt tack vara sitt ull underlag, som är helt annorlunda än på en sån som du har;-)

Ja, du har helt rätt i att de har helt olika päls. Man får ju tänka på vilken hund man har också innan man "sätter saxen i arbete". Men för oss är det iaf smidigast såhär. ;)
Sheltie ska man inte heller, precis som Collien, inte klippa ner för då förstör man bara deras naturliga skydd mot sol, vind och kyla.
# 26, det skulle väl inte sett så snyggt ut med en rakad Collie eller Sheltie!; )

Jag klipper ner Elvira ganska mycket ibland. (rakar henne inte helt alltså) Jag ställer ju inte ut henne så jag tycker att det inte spelar någon roll. Dessutom är det mest praktiskt både för henne och mig. Skulle jag ha henne klippt som en cocker ska vara så hade vi inte kunnat gå ut på vintern pga all snö som fastnar. Dessutom skulle vi ha med oss halva skogen in för det fastnar en hel del pinnar och skräp.
Bild på Elvira när hon är ganska kort klippt (hade ingen bättre tyvärr)
27,ne då kan man köpa en korthårig collie i stället

#28 Ja, vi har ju ungefär samma päls på våra hundar, och jag klipper ner min springer rätt rejält. han får självklart behålla lite fanor och brösthår, men det kortas ner av praktiska skäl. Jag har oxå halva skogen med mig in :P
*** Kärleken övervinner allt ***
#29, hahha, ja! :) Men det är ju pälsen på collien man vill ha ju! ;) (iallafall jag
)
#29, hahha, ja! :) Men det är ju pälsen på collien man vill ha ju! ;) (iallafall jag
)