Rasfunderingar igen då
Vill ha lite förslag på raser som kan passa när det blir dax att skaffa en till hund :)
Har alltid sagt att det självklart blir en spets igen, men nu är jag osäker. Är kanonnöjd med jappe, men jag vill inte ha en till sådan nästa gång. Säkert längre fram, men inte då.
Vill ha en hund att framför allt träna med, kanske också tävla om det känns bra och rätt. Det kommer först och främst bli lydnad och sedan får vi se vad mer jag och hunden blir intresserade av. Agility kommer det också bli, men satsar inte på någon elitnivå så där passar ju i princip vilken ras som helst.
Hunden ska tycka om att jobba och vara intresserad av att lära sig. Men vill också att den ska klara av att ta några vilodagar. Lagomt med andra ord.
Inte mindre än 40 cm. och gärna större. Och ingen jobbig pälsvård. Sen kommer jag inte på mer nu. Förslag? :) Är lite inne på några raser, men väntar och ser vad ni skriver först :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Shetland sheepdog ?
Kom att tänka på lapphundarna främst, men även lundehund och isländsk fårhund.
Edit:
fick se att jag tolkade din text lite fel, fick för mig att du hellst ville ha spets.
≧◔◡◔≦
#1 tänkte också på sheltien. men annars Kelpie eller tollare kanske?
Shelties tycker jag är kanonsöta o trevliga, men de passar inte mig. Likadant med collies.
Lundehund har jag varit lite nyfiken på förr, måste läsa på lite mer där för att kunna se om det skulle kunna va nåt :) Lapphund och Isländsk fårhund ja, de finns såklart med i tankarna.
Kelpie och tollare känns lite för mkt :)
#4 vad är det för rasen du själv har funderat på? :)
#5 Flera stycken :) Samojed, Eurasier, Lapphund, Mittelspitz, Isländsk fårhund och Shiba. Och nu på sistone Vit herdehund.
Behöver, som synes, lite hjälp att se om det finns något utanför Grupp 5 som kan vara av intresse ;)
Men gör ett rastest på www.canis.se :) Det gjorde jag när jag skulle börja leta ras :)

- Schäfer
- Rottweiler
- Dobermann
- Pincher
- Retriever (golden, labbe, flat mfl)
- Schnauzer (finns flera storlekar)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#7 Tycker de där testen är helt värdelösa. Men gjorde det nu för skojs skull. Fick Kerry blue terrier, Mellanpudel och Storpudel
Inte en enda ras jag tycker passar mig och mina önskningar.
#8 Ja, där fanns några att fundera lite över :)
#9 hehe, kan ju bli så ;P men jag tyckte det var lite roligt att jag fick raser som jag alltid varit intresserade av :D
#10 Ja, då förstår jag att du tyckte det var kul ;)