Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1868 ggr
Konstigabaralillajag
0

Han och tikhund tillsammans??

Vi har en eurasierhane på 15 månader och vi funderar på att skaffa en valp. Det är samma uppfödare till den kommande valpen, men valpen kommer att ha samma mamma som Theo. Hon mailade och frågande om vi önskade en tik eller en hane… ifall vi nu väljer att ta från denna kull…

Jag vill helst ha en tik men hur 17 löser man det vid löpet? Har läst om skvättskydd och tikskydd men det känns inte som rätt lösning eftersom det inte skyddar mot en ev tjuvparning.
Jag är hemma 100% men trots det kan jag inte ha 100% koll hela tiden. Hemmet går inte heller att anpassa med att dela av heller, fungerar inte med att sätta upp grindar mm. Dels för att vi inte har ett hus som skulle fungera med det och så tycker jag inte det är värt att ta en tik om man ska behöva ha grindar överallt heller…
Ngn som har en tik och hane?? Hur löser ni det?

Visst skulle jag vilja ha en hane men jag har alltid önskat mig en tik :) Fungerar det inte med en tik så blir det en hanvalp…

AnneN
0

Då jag hade tik och hane hemma så fick jag spärra av lägenheten så att de inte kunde komma åt varandra under löpen, ända tills jag tillslut kastrerade tiken pga att hon hade jobbigt med löp och skendräktighet

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Konstigabaralillajag
0

Det verkar vara det vanligaste sättet när man har två hundar av olika kön… Får fundera vidare och diskutera med sambon och uppfödaren. Kanske är lika bra att lägga ett ev köp av tikvalp på hyllan och fundera på en hanvalp. Var inne på att ev ta en fodertik av uppfödaren men det kanske inte är det bästa :)

Manda29
0

Ja du, svår fråga. Jag har hanne o tik. Skaffa honom när hon var 21 mån och precis slutat löpa. Han är drygt 4 år nu och hon blir 6 år i maj. Köpte honom i och för sig för att ev para men hittills så har inte hon velat göra det med honom. Så det blir nog inte så. 
När han blev könsmogen så visa han sig intresserad när hon var mottaglig, i hennes fall typ 14:de dygnet. Då kunde det va lite jobbigt o vi hade skilda sovrum på natten. Nu sista två löpen så har jag inte haft dom skilda pga av att hon inte ställer upp sig för honom. Han vaktar ju på henne den sista veckan, men när hennes löp avtar så kommer han o sover under min säng igen. Får nog säga att han är en väldigt snäll hanne. Han är inte jobbig när andra tikar löper heller. Inte så att han inte äter och är orolig inne och springer o gnäller.

Så i ditt fall är det inte lätt att råda. Beror ju som sagt på hur intresserade dom är av att para sig och av varandra. Det vet du ju inte förrän efteråt. Hur pass intresserad är han av tikar överhuvudtaget? Well lycka till hur du än gör.

Konstigabaralillajag
0

Det är svårt att säga hur intresserad han är eftersom jag inte vet vad som är normalt :)

Han är nyfiken men han är inte påverkad. Vi bor i ett hundtätt område med tikar i området och han är inte påverkad av dem, äter som han ska och är inte stressad och jag upplever det inte som han tycker att det är jobbigt (jag märker inte ens när det finns löpande tikar i närheten).
Visst är han nyfiken när han möter en tik, vill gärna lukta men det tror jag de flesta hundar gör… men han "flippar" inte ur…

Näe, det är som du skriver. Man vet inte hur det är förrens efteråt. Kanske fungerar det utmärkt eller så blir det kaos… går inte att veta i förhand.

Tezza
0

Jag har svårt att tro att du kommer kunna ha en tik och hane tillsammans under höglöp. Då måste de vara skillda från varandra, antingen genom bekant, grindar eller olika rum när du inte är med, ev även när du är med. Vill du ha en tik och hane tillsammans så får du nog kanstrera den ena. Jag har två hanar och en tik och det tycker jag funkar väldigt bra. Då tiken kommer in i höglöp så bor hon i ett annat rum än hanarna och de går oftast skilda promenader mest pga att jag är rädd för andra lösa hanhundar.

SparklingTindra
0

Varför vill du hellre ha en tik än en till hane?

Celine-
0

känner en person som har en hund av båda könen och det är väldigt jobbigt under löpen, han hunden vakten äter eller dricker.

[Malin3033]
0

Har av båda könen hemma, vi brukar ha den ena hunden hos mormor och morfar när tiken höglöper

Konstigabaralillajag
0

#6 För att jag från början ville ha en tik men det blev en hane och därför funderar jag på en tik denna gången…

Jag tror inte det blir ngn tik. Ska prata med de jag känner som har både tik och hane och även uppfödaren. Vill inte skaffa en tik om det innebär en massa "problem" vid löp osv. Just nu lutar det åt en hane om det blir samma ras… men jag kommer alltid drömma om en tik :)

SaraC
0

Visst går det att ha både hane och tik. Men om inte en av dem är kastrerad så tycker iaf jag att man bör ha någon som kan ta hand om en av hundarna vid löpen. Om man inte själv kan vakta till 100 %, men det tror jag är svårt. Vill hundarna, så brukar de lyckas..

Glöm inte att tala om ifall det blir en valp! :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SparklingTindra
0

#9 Men jag menade mer varför du ville ha en tik från första början. =)

Konstigabaralillajag
0

#11 Jag vet inte :) Kanske för att det bara finns det manliga könet i familjen :p
Jag vet inte varför jag vill ha en tik, men önskan att ha en tik har alltid funnits där…

Millan1971
0

Jag förstår att vissa hellre vill ha tikar faktiskt!! man är j tjej själv;) Sedan brkar dom vara bättre med barn! Min syster kastrerade sin hane då hon köpte en tikvalp så det rekommenderar jag! Har oxå hört vad drygt det är när tiken löper o hanen ej få komma till!!Även om man kan ha tiken hemma hos nån annan under löp så kan det bli olyckor för ibland så ser man inte att tiken löper!!!Tycker överhuvudtaget att man skall kasterera hanarna om man inte vill avla! Det måste ju vara hemskt för hanarna när det hela tiden pockar o pockar men aldrig få komma till!!!Fråga min sambo;) hahahaha

Tezza
0

#13 Att tikar brukar vara bättre med barn stämmer inte. Många uppfödare rekommenderar i stället hanhundar då de är jämnare i temperamentet, själv tror jag att de har mindre betydelse, av egen erfarenhet. Å varför ska man kastrera alla hanar som det inte avlas på? Vissa hanar bryr sig inte ens om höglöpande tikar. Deras sexualdrift är så otroligt olika. Mina två hanar mår inte dåligt när min tik löper, de får sysselsätta sig på annat vis…… Men visst finns det hanar som skulle må bättre av en kastration, men långt från alla.

Konstigabaralillajag
0

Näe, Theo kommer inte att kastreras i alla fall inte för en sådan anledning. Min dröm är att Theo ngn gång ska få en kull :) Drömma kan man iaf få göra :P
Blir det kastreringen så blir det för att han behöver det, om han är sjuk…Jag tror inte heller att man generellt kan säga att tikar är bättre med barn är hanar. Det är individuellt. Theo är helt underbar med barn, likaså hans pappa och farfar och hans morfar var en populär nallebjörn.

Kan inte det bero lite på ras hur lämpade de är med barn?

Vattnadal
0

Hanhundar brukar vara underbara med barn av alla slag, från hundvalpar till människovalpar. Deras uppgift som bror, äldre son eller pappa är ju att leka med ungarna och uppfostar dem!

Hanar som mår skitdåligt vid löp mår kanske bäst av att kastreras. Men det är ju inte hela året det handlar om heller.  Vissa tikar är duktiga och löper bara en gång om året, anfdra var 6:e månad, endel däremellan eller tätare. En hane som bara reagarar vid höglöp är det nog ingen fara för.

Vår grabb här hemma börjar egga upp sig 2 mån innan löp. Han kollar regelbundet av tikarna, och 2 mån innan ser vi på honom att han vet att det är löp på gång. Under löpet kan han vara rätt normal om det är Raksha som löper (Vidars tjej, inte hans). Men är det någon av de andra så äter han inte på 3 v, han skakar i kroppen, gnäller, vankar av och an, stressar upp sig så att varken han eller någon annan får sova på nätterna. Vi fasar för Drífas första löp! Han får en chans till på utställning att gå bra, sen ökar chansen för kastrering. Inget CK, inga valpar, trots att han går bra i drag. En husky ska kunna jobba OCH se bra ut, annars blir det inga avkommor!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Millan1971
0

Nu menade jag inte att hanar inte är bra med barn! Vi hade en kungspudelkille i 17 år som var en underbar hund och bra med barn men generellt sett så är ju tikarna mera mammiga då de själva blir/har varit/är mammor;)

Marie80
0

Jag har en tik på snart 4 år och en hane på 1 år, men min tik är kastrerad och det känns jättebra, för då slipper man tikskydd och att vakta att hanhunden gör massa hyss när man ej ser.