Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 788 ggr
lena1
0

matfråga?

Jag har en väninna som har en blandis mellan rottis och chäfer,han är 6 månader,är det någon av er som vet hur mycket en sådan ska ha i mat varje dag?,

MVH

Lena

Zebben
0

Beror på fodersort och hur aktiv han är. Man kan börja med att följa foderpåsens rekommendationer, sen får man öka/minska utifrån hur han ser ut i hullet.

lena1
0

tack zebben, han käkar doggy, men man blir ju så osäker just nu, ibland ser det ut som han får en chäfer kropp mer än en rottis kropp och ibland ser det tvärtom ut,så hon blir ju lite villrådig hur mycket hon ska ge, men han är ju fin i hullet och bygger muskler bra tycker jag,för ett tag gav dom för mycket och han började bli överviktig, och det är ju inte bra heller när dom växer ju.

Zebben
0

Fast oavsett ras så ska man känna revbenen väldigt väldigt lätt under fingrarna när man drar dem över sidan på hunden.

Om man drar sina fingrar över andra handens knogar, så ska det kännas när man dra fingrarna över sidan på dem.

Kan de inte ge annat foder än doggy?

lena1
0

jo det vet jag att det är så det var därför jag såg/kände att han hade för mycket på sig, jag har frågat om dom inte ska börja med ett annat foder,men dom har en annan blandis på 3 år och vill väl gärna ha samma foder på dem,allting lägger jag mig inte i vettu;-),ville bara veta om någon annan hade samma blandis och hur mycket dom ger per dag liksom….

Zebben
0

#4 Nä, det kan vara känsligt med foderfrågor. Glad

Det går tyvärr inte att bestämma fodermängd genom att höra vad en annan individ av samma blandning äter. De kan ha helt olika behov. Så man får gå efter hull, muskler och pälsglansen.

lena1
0

5, där satte du huvudet på spiken:-)).

Ja det är ju det bästa, men man kan ju få ett "cirka" i alla fall;-)

Zebben
0

Jo, det går ju. Har ju själv schäfrar som äter olika. En som äter 9 dl/dag och en som äter 7dl/dag. Båda går ganska hårt, men äter fodersort därefter.

En kompis som har rottistik äter 6½ dl/dag. Går inte hårt och äter ett foder därefter.

lena1
0

tack för det;-)