Valp i kläderna!
Jag har en valp på 8 veckor som börjar bli busig nu. Hon älskar när barnen springer, o nafsar tag i deras kläder när hon hinner ikapp. Hur visar man valpen på bästa sätt att det inte är ok att göra så?

Föser snällt men bestämt undan samtidigt som man piper till eller säger ett aaaiiijjjj. Visa att det gör ont och att det inte är ok. Redan i valplådan har hon lärt sig att lyssna på sina småsyskon när leken blir för tufft. Om det går för vilt till så piper de till och leken upphör. De fortsätter inte leken förrän alla lugnat sig.
Så gör på samma sätt. Lek men när Du tycker det blir för hårdhänt så tala om det.
Sen skulle jag rekomendera "ryggsäcken" redan nu. Lär valpen att koppla av. Det är ovärdeligt att ta till i de allra flesta situationer. Tex när leken blir för vild eller när hunden tycker något är läskigt eller när den har svårt att koppla av.
Man sätter sig på golvet, tar in hunden mellan sina ben så den ligger/sitter med ryggen mot Din mage. Sen håller Du armarna om den och smeker den lugnt på bringan. Härifrån får den inte gå förrrän den är helt lugn och andas lugnt. Då kan man "öppna" armarna och låta den gå. Detta kan man göra flera gånger om dagen denna övning. I början kan man gärna göra det med valpen när det är dags för den att sova, då är den redan lugn och det går snabbare att komma till ro.
Gör man denna övning så kommer hunden alltid veta att den är trygg hos sin ägare och att ingen får/kan komma och störa den. Använder detta på mina och har alltid gjort. Är super!
verkar vara ett jättebra sätt zebben, jag vill bara berätta att jag har sett till att mina barn fått lära sig också att, det inte är ok att springa och busa just runt hunden när den ligger i vila, eller man ser att den inte vill:-).det är ett givande och tagande barn och hund emellan;-)

#2 Precis! Det är också viktigt! Man får försöka få en lugn miljö med lagom av bus när man har barn och valpar i samma hus. Det är lätt gjort att leken övergår till stresslek om de inte finns tydliga regler om hur, när och var man leker. När matte/husse kan "ryggsäcksövningen" så kan man även visa barnen hur de ska göra så de också förstår övningen.