Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2529 ggr
Ascot
0

Koppeltvång

Det är ju koppeltvång nu fram tom oktober, tror jag. Men var gäller detta egentligen, är det bara i skog o mark. Gäller det inte i en liten stad på landet ex vis, där det finns många grönområden?

nobsan
0

ÖVERALLT!

SaraC
1

Det gäller väl i den marker där det kan finns vilt. Dessutom har många kommuner egna regler för koppeltvång runt om i staden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

aase-andersson
0

nej det gäller i hela landet oavsett vart man är. ekorrar i stan och fåglar  stan får barn de med.. nej kommunen kan inte ha egna regler det är lagboken som gäller. 30mars till 21 aug.

SaraC
0

#3 Ja, men finns det ekorrar och fåglar som du säger så är det väl mark där det finns vilt.  

1 mars - 20 augusti får din hund inte springa löst där det kan finnas vilt. Under resten av året ska du hålla uppsikt över hunden och hindra den från att driva eller förfölja vilt, när hunden inte används vid jakt. Tiderna då jakt med lös hund är tillåtet finns i Jaktförordningen (1987:905).

Utöver detta förbud finns det visst olika bestämmelser för vart du får ha din hund lös och inte, som varierar beroende på vart man bor. Kopierar in del av svar från Miljökontoret här i Borlänge som jag fick skickat till mig förut, som ett ex.

I Borlänge råder koppeltvång på alla offentliga platser, så det innebär i princip hela Borlänge. Kommunala badplatser, kyrkogårdar mm. Hur koppeltvånget sedan efterlevs är en annan sak. Från min sida sett så handlar det om att visa hänsyn. Vi har många hundrädda människor och de ska kunna känna sig trygga. Det finns några rastgårdar för hundar där man kan släppa hunden lös om man inte har sådan kontroll på den att den får springa lös någon annanstans. Jag bifogar det som gäller koppeltvånget. I de lokala föreskrifterna är de §§ 15 - 17 som gäller hundar.

_// Maj Ardesjö, Miljöinspektör, Borlänge Miljökontor
_

Tosan
0

Hundar får Inte springa lösa, utom i inhägnat område.

Anett Lindbom
0

Men är det inte så att man får ha hunden lös om man har full koll på den, det gäller ju att verkligen veta att hunden kommer när man kallar in den, ovasett vad som dyker framför nosen på den.

nobsan
0

Jag har sett hundägare som har full koll på hunden. Tills det kommer en katt eller hare eller liknande. Då blir det full fart på både hund och ägare.

Jag ärdagligen ute och rastar våra dräktiga tikar och vågar faktiskt inte gå så långt där jag vet att det brukar komma folk med lösa hundar. Alltså hemma hos mej. Vi har tex en ryttare som kommer med en sabla fart och med en lös dalmatiner som springer in i andras trädgårdar. Även i vår. Det otäcka är att jag inte kan släppa ut min tik utan att riskera slagsmål om den dyker upp. Tiken skyddar ju valparna. Ute på landet kan man göra hur som helst tror folk. Tyvärr.

Mischa
0

Det är inget koppelTVÅNG.

Du KAN ha hunden lös om den garanterat inte sticker efter vilt, eller så att du kan avbryta hunden innan den sätter efter.

≧◔◡◔≦

SaraC
1

#8 Japp :) Tråkigt nog är det oftast de som inte har den kontrollen över hundarna som har dem lösa..

Mischa
0

#9 kan svara för mig själv, mina hundar har jag inte 100% tillsyn över då dom lätt skulle rusa fram till en hund eller efter vilt, men då jag har dom lösa är på ställen där man verkligen minst anar folk och där man inte kan räkna med annat vilt än fåglar och ekorrar i träden.

Men överlag finns det nog ytterst, ytterst få hundar som inte skulle sticka efter en harpalt mitt framför näsan, måste nog säga att jag finner sånna hundar konstiga :D

≧◔◡◔≦

SaraC
0

#10 Haha jag har en tvärtom. Rådjuren vandrar förbi honom när han ligger på gården nästan varje dag, inte ett dugg intressanta. Skulle han sticka efter en hare skulle det vara för att leka, men nja tror inte han skulle göra det övh. Så här har du en konstig ;)

Men han får inte vara lös annat än i rastgården och på gården under den här perioden ändå, då han gärna vill springa runt och nosa överallt och ju kan störa även om det inte är "meningen".

aase-andersson
0

här är det flertalet som fått böter för lösa hundar…

Freke
0

eller så kan man få som damen på söder i stockholm, hunden påkörd och slippa böter då polisen tyckte att det räckte med att hunden dog..

Hmm, lösa hundar -på landet, i hundgården men i stan? hur mycket koll man än har på sin hund? tycker jag det verkar olistigt? vad händer om man träffar på något psykfall? som kickar ut hunden i gatan eller något annat som triggar hunden?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus