matfråga...
å så tar vi nästa fråga… som känns akut…..
"min Nero" som tillhör min dotter är så dålig på att äta…. han är kinkig och det känns inte rätt att "tvinga" i honom maten….. han är 6 månader… bor i delat hem…. jag ger honom helst torrfoder och känner mej själv mer insatt i kvalité på maten då jag själv har katter sen länge… andra hemmet vet ungefär hur en hund ser ut men inget mer…. de ger honom Pedigree blötmat för VUXEN hund som dom anser är toppen… förstår själv hur bra som helst att han borde få samma mat på bägge ställena….. han äter inte torrfoder jag ger naturellt utan jag blöter upp det snabbt… och så blandar jag i en del Pedigree blötmat…. och oftast går det bättre om jag mikrar maten 20 sekunder..
hunden är rätt morgontrött så det är ingen idé att lägga upp mat på en gång…så han får först gå ut o kissa…. sen ber jag dit upp och fixar maten…. hmmm….. kom just på att han ju är 6 månader… då behöver han ju MINDRE mat?…. resonerar jag logiskt?…*kikar på Eukanubas portionering*….. är det det som är problemet?…..han äter en o annan hundgodis dessutom när vi kör lydnad…. det var det jag trodde som kunde sätta ner hans aptit…
tror alltså jag kom på svaret själv att han ska äta mindre?…. han får mat två gånger om dagen….. kanske vid 10-11 och sen 17-18…..
en annan matfråga… när vi nu i hemmen tycker olika… jag anser ju själv att JAG har rätt med att köpa mat i djuraffär (Eukanuba) …. men det andra hemmet tror sej om detsamma… jag har försökt prata med dom men dom anser att blötmat ( Pedigree Pal för vuxen hund) är det rätta för det har dom läst i en bok…. jag är fortfarande övertygad om att jag har rätt men det hjälper ju inte hunden som jag anser ska ha samma mat på bägge ställena…. hjälp mej… kan jag spränga mitt exx?…..eller ska jag ge mej….
näää… sjutton vad jag längtar efter riktigt egen hund…. känns så fel när vi inte har samma grundsyn över huvud taget…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Självklart ska hunden ha samma mat hela tiden, kan aldrig vara bra att byta sådär hela tiden. Och jag tycker inte det är konstigt att han ratar torrfodret när han blir bortskämd med blötmat på andra stället. De flesta hundar tycker ju blötmat är hundra gånger godare.
Själv skulle jag aldrig ge blötmat som foder. Vill man inte ge torrfoder skulle jag istället fundera på färskfoder.
När det gäller mängden mat ska man aldrig stirra sig blind på tabellerna på fodersäckarna. Alla hundar är olika och tabellerna är mest bara riktlinjer. Så länge hunden mår bra, äter och ser bra ut, så behöver man inte oroa sig över exakt hur mycket de äter.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Men om hunden mår bra av pedigree så gör det väl inget om den äter det? Det är ju dessutom mycket billigare än Eukanuba. Fast den ska väl fortfarande ha valpfoder när den är 6 månader? Det har då våra alltid haft.
Angående mängden mat så står det ju ungefärligt på påsen. =) Hur menar du med mindre mat?
Aha, nu fattar jag det där med blötmat. Jag tänkte på blötlagt torrfoder. =P Haha korkad eller vad? =D

färskfoder?… finns inte i mitt vokabulär…
… vad är det?… var köper man det?… kan mitt exx förväxla färskfoder med blötmat?…. självklart… eller så inte
det jag vet är att han inte slukar blötmaten heller….men för mej betyder blötmat ungefär som att äta Mc Donalds mat….
men är det som så att det inte är konstigt att mängden mat minskar?….ex står det på min Eukanuba att en 4 kilos valp 3-4 månader ska äta 195 g och en 4 kilos valp 5 -7 månader ska äta 125 g…så det gör min slutsats att han ska äta mindre… och isf är det inte konstigt att han står där och säger att han inte vill ha …
kostnaden för mej spelar mindre roll….. jag vill att den äter bra mat… men sen om det är priser som oxfilé skulle jag backa såklart… rimligt ska det vara… men bra mat…
"felet" med Nero är att hans päls är ju så fluffig att han ser rätt knubbig ut…. efter han badat ser han rätt pinnig ut….så därför är det svårt att se hur han egentligen ser ut…..
känns fånigt egentligen… jag har ju 5 katter…. och vilken koll har jag på dom hur mycket dom väger?.. har ingen aning alls förutom det jag ser med ögonen….
http://www.bravofarskfoder.com/ Det här är färskfoder.
Dom ger nog inte färskfoder, Pedigree gör inget färskfoder såvitt jag vet ;) #5 har ju redan gett dig en länk nu så gå in och titta där så kanske du blir lite klokare ;)
Blötmat är typ McDonalds för mig med ;) Det är något man kan ge som lite götta nån gång, inte ett foder. Själv ger jag det inte alls, eftersom Eros blir dålig i magen bara av att titta på det.
Det lättaste är att känna på hunden. Revbenen ska kännas vid lätt tryck, då är hunden i bra form. Enklast att väga dem tycker jag är att först väga sig själv hemma och sen väga sig själv igen med hunden i famnen ;) Annars har dom oftast våg både på djuraffärer och hos vetten såklart. Alltid bra att veta ungefär hur mycket de väger.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Anledningen till att man ger mindre mat då, är att de växtspurtat klart. Piro, förvisso en större hund (husky) hann tom bli lite rund när han var klar på höjden, då vi missade att minska fodergivan den perioden.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag ger min enormt kräsna hund torrfoder ifrån märket Lone Star, och då varianten Adult Magnum, då han har ett väldigt högt energibehov och då vi tränar Weight Pulling med honom. Han verkar gilla det hyffsat mkt iaf. Men det går väl några veckor till, och sen matvägrar han igen ;P Men ta dig en titt på det iaf :) Det finns att kika på under kategorin "hundmat" http://www.lupus.se/
Det ska vara ett väldigt smakrikt foder. Och det är ju bara så att man måste prova sig fram till ett foder som funkar. Ibland kan billigare foder som Doggie funka mkt bättre än de dyrare. Så var det med mina föräldrars hund :) Lycka till!
ni måste helt enkelt prata om det blötfoder består mest i vatten ni kankse kan välja ett färskfoder ta dom till en vetrinär eller vad som helst så dom kan bli övertalade att det inte är bra

tackar för råd o tips…. hade det som sagt bara varit jag som var inblandad så skulle jag kunna köra hårdare race o bestämma själv att han ska ha kvalitetsfoder… men det andra hemmet har läst i en bok att torrfoder inte är bra alls…. det går inte att prata med dom….har haft god lust att slå till dom för att de inte lyssnar….. de lyssnar inte ens på när jag säger att valpar ska ha valpfoder…..tror nästan att de går på vad som helst… det står ju på burken att den innehåller allt hunden behöver…. jag har då ännu inte sett något i matväg där det står att innehållet är värdelöst….. om jag känner mej irriterad på andra hemmet?…. jaaaa… kanske en aning….
kan tillägga att en i det hushållet öppet la sej i och gav råd på en valpkurs efter en månad som hundägare… jag undrar fortfarande vad kursledaren tänkte om denna "expert"…. nu har jag gnällt klart hoppas jag… för denna gången….
Ett bra sätt att få hundar att äta är att blanda maten med lite olja. Så fick vi våran hund att äta:D

6 mån valp ska ha valpfoder för det innehåller mer näring som just valpar behöver för att förbli friska i vuxen ålder.
Låt valpen få jobba för att få belöning. Fungerade för min valp, numera snart 2 år. Tränade skall, hit, fot, sitt och allt som bara gick att träna när vi var inomhus. Hon fick en godis varje gång matte tyckte hon var duktig, dvs en bit torrfoder. Sen när matte tyckte hon varit jätteduktig ställde matte fram hela matskålen! Succé! Visst tragglade vi ett tag men på 2 mån så åt hon mera.. Hon har ätit allt jag lagt fram efter det..
#12 Så har vi fått göra ibland med Tindra när hon har matvägrat. =) Det har funkat bra för oss också