Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4302 ggr
Tezza
0

Hittat knölar:(

Usch jag har hittat två små knölar på min tik. De sitter i ena tutten, en i och en alldeles bredvid. Jag vet att det inte är ovanligt på tikar så jag kollar ofta igenom och känner och klämmer på henne och i går så kände jag två små knölar i ärtstorlek. Blev så klart skitorolig och ringde vet. Hon sa att det kan vara körtlar eftersom hon nyss slutat löpa, men vi ska dit i dag kl 12.20 så hon får kolla på henne. Pettro är 10 år. Någon som har erfarenhet av knölar i tuttarna på hund?

Håll tummarna nu så det inte är något allvarligt!

lena1
0

inte jag, men har en väninna med en gammal tik som har sånt….jag håller tummarna att det är som vetten säger efter ett löp….berätta gärna hur det går sen.

[Saarah]
0

jo vi hittade också en konstig knöl förut på våran tik, i ena juvern, och det visade sig sen att det var juvertumörer, men vi opererade bort dom och hon har inte fått några fler och hon mår prima nu. Hoppas ändå att det inte är något allvarligt !

blackangel
0

Min Kiara svällde runt tuttorna efter löp, hoppas det e så bara med din:)

AnneN
0

OM det skulle vara juvertumörer så är det jätte bra att du har upptäck dem medans de är små för då blir det ännu lättare att ta bort dem =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tezza
0

Har nu vart till veterinären och troligtvis så är det någon form av juvertumör och det var vanligt att de kom i samband med höglöp som de här då troligtvis gjort. Vi ska operera bort dem om ett par veckor, har ej fått tiden än. Nackdelen var att de satt i juvren i mitten vilket betydde att man fick ta bort en större del. Men vet sa att det var en enkel operation och att tumörerna var väldigt liten. Det finns ungefär 20 olika tumörer, av dem är ca hälften godartade och en av dem blir värre och sprider sig när man tar bort dem, men sån otur ska vi INTE ha. Hoppas allt går bra nu med min lilla gofia! Men hon är en väldigt pigg 10åring så det ska det göra:)

Någon med erfarenhet av att ha opererat bort juvertumörer får gärna berätta hur det gick!

LillMalin
0

Håller tummarna!

AnneN
0

Har inte erfarenhet av att ha opererat någon av våra hundar, men jag har assisterat vid flera operationer

_**/Mvh Anne

Tezza
0

#7 Berätta gärna lite om dem:) Är det en enkel operation? hur lång tid ungefär tar det? Får jag ta med henne hem på en gång? Vet du vad det kostar ca?

AnneN
0

Beroende på hur de sitter och storlek så varierar tiden.

Sitter de i huden eller i muskelvävnaden?

_**/Mvh Anne

nobsan
0

Opererade bort på min gamla tik. Tyvärr kom det tillbaka, men det dröjde ett par år.

lena1
0

jag håller tummarana att det inte kommer tillbaka i alla fall, skönt att det gick bra ändå;-)

nobsan
0

Min tik fick jag hem på en gång och hon var helt opåverkad. Lite trött och öm bara. Det ska nog gå bra. Glömde säga att min tik var 11 år.

Zebben
0

Tog bort 2 knölar i somras på min tik. Juvertumör av den godartade typen. Jag hittade en som var som en ärta. Under operation hittade de en till som var i storlek av ett riskorn.

Vi lämnade in henne på morgonen och fick hämta tidig eftermiddag. Hon fick ha tratt i några dagar och T-shirt för att inte skita ner magen så mkt under promenaderna.

Fick lite smärtstillande att ge henne vid behov, vilket vi använde i 2 dagar. Hon fick tyvärr både en infektion och en inflammation, men det gick fint efter behandling.

Efter några månader upptäckte vi ytterligare en knöl, som en ärta, som opererades bort. Allt gick jättefint denna gång.

Och för några veckor sedan upptäckte jag en knöl på insidan av bakbenet. Vi ska ta bort den, men är troligen ingen tumör.

Lycka till! Det är som de säger en enkel operation, beroende lite på hur tumörerna sitter.

Tezza
0

Tack för alla svar! Jag tror de sitter i huden då de känns ytliga och liksom lösa…..

AnneN
0

Sitter de i huden så brukar operationen iprincip bli så att man söver hunden, gör ett litet snitt i huden och snittar bort tumören, sedan syr man igen och låter hunden ligga på uppvak tills den är stadig nog att få gå hem.

_**/Mvh Anne

Tezza
0

Nu har jag fått op tid. Den 24/4 är det dags och jag är skitnervös….Hon ska lämnas kl 9 och jag får tack och lov vara med när de ger henne lugnande. Men sen ska hon hämtas kl13 och det känns jättejobbigt, att jag inte får vara med när hon vaknar……

AnneN
0

#16 vad skönt att du fått tid för det =)

_**/Mvh Anne

[lottaeriksson]
0

Min katt som jag hade när jag bodde hemma hos föräldrarna fick juvertumörer, som vi tyvärr inte upptäckte innan det var försent :/ Hoppas det inte är något liknande. Vår veterinär sade att sådana brukar kunna sprida sig väldigt snabbt :/

Tezza
0

#18 Tråkigt. Jag har läst att även katter kan få juvertumörer och att deras tyvärr oftare är elakartade än vad hundarnas är…..

Misimurf
0

Hoppas att det kommer gå bra för er. Vill inte skrämma dig men bered dig på att tumören kan växa fort. Vår förra Springer spaniel fick en tumör i juvret när mamma upptäckte den var den stor som en ärta, mindre en månad senare var den som ett äpple och höll på att spricka. Hon trodde först när hon upptäckte den att det var en fettknöl men hon höll koll på den. Vi var till vet som konstaterade att det var en tumör så vi bestämde oss för att operera. Opererade bort den men något år senare fick hon en till, då opererades alla juver bak bort och de tog även bort livmodern.

Cajsa levde flera år efter sina operationer så det var helt klart värt att låta henne opereras. Hon fick inga problem efter operationerna, hon fick åka hem samma dag och det läkte fint. Kommer inte ihåg så många andra råd vi fick men hunden får inte hoppa eller gå i trappor, man ska heller inte ge för mycket smärtstillande för då kan hunden riva upp stygnen pga att den inte känner att den har ont.

Lycka till och ge vovven en krya på dig kram

Cerrolyn
0

Hoppas verkligen att det kommer att gå bra. Har ingen som helst erfarenhet av detta (förutom på människa).

**MVH Cerrolyn

Tezza
0

I morgon är det dag för operation. Så efter kl 21 i kväll blir det ingen mat för min lilla tjej. Oj vad hon ska bli avis i morgonbitti när grabbarna får mat….

Undrar om jag kommer kunna sova nått i natt. Nu i flera nätter har jag drömt mardrömmar om att jag själv fått stora tumörer, måste ju bero på den kommande operationen…..

Hoppas allt nu går bra och det kommer kännas bättre när det här över eftersom jag nu oroar mig så mycket, rätt onödigt då det inte blir bättre av det:)

Sara87
0

Håller tummen! :)

AnneN
0

Håller tummarna =)

_**/Mvh Anne

Misimurf
0

Vi håller tummar och tassar för att allt ska gå bra

Zebben
0

Det går nog jättebra. Jag lämnade in min tös för operation igen nu i onsdags. Det var en baddare stor som en vindruva i vänstra bakbenet. Har inte fått provsvaren än, men jag har goda förhoppningar på att den är godartad då den satt löst i huden.

Klart Du ska vara med när hon få lugnande! Skulle inte tillåta annat. Får man inte det, så skulle jag byta klinik.

Är SUPERnöjd med min vet.klinik som tar så otroligt väl hand om djuren. De serverar kaffe och tidning när man sitter och väntar inne i undersökningsrummet och ringer dagen efter operationen för att höra hur hunden mår. De är guld!  Sa jag att de hette Nacka Djurklinik. De lyssnar och tar sig väldigt god tid till hund och ägare. Nacka Djurklinik om jag inte sa de tidigare. OskyldigSkrattande

Lycka till imorgon, det går fint!

Tezza
0

Tack för alla snälla ord, de värmer!

Jag uppdaterar i morgon hur det har gått……

Tezza
0

Nu har jag varit och lämna Pettro, gu så jobbigt det var. Men veterinären tyckte allt såg bra ut då hon är i väldigt god konditon för att vara 10 år så det känns tryggt. Sen hade tack och lov inget spridit sig till lugorna heller. Hon tyckte inte heller tumörerna kändes speciellt elakartad sa hon….Men tyvärr så har hon fått en till, som ett riskorn på andra sidan och den  måste vi ta bort sen, så det blir alltså en till operation.

Jag ska få hämta henne kl14. Nu ska jag ta en långpromenad i finvädret med de andra två vovvarna och försöka att inte tänka så mycket på operationen…..

Cerrolyn
0

Håller tummarna

**MVH Cerrolyn

Tezza
0

Nu är vi hemma igen!

Operationen har gått bra och Pettro är rätt pigg, men hon har vädligt ont, det syns. Men värst av allt är nog tratten tycker hon, har aldrig haft tratt i sitt 10 åriga liv:) På torsdag ska vi åka tillbax och plocka bort dränaget och sen om 10 dagar ska vi plocka stygn och få provsvaren.

Sara87
0

Kanon att de gått bra! Hoppas det fortsätter så :)

Misimurf
0

Va skönt att höra att det gått bra. Glad

Tezza
0

Ni som gjort den här operationen eller har erfarenhet. Brukar det blöda från dränaget dagen efter op? På Pettro så droppar det blod, framförallt när hon rör sig. Blir lite orolig…..

Men annars tycker jag att hon ändå är rätt ok i dag. Hon ligger mest så klart men gärna i det rummet där jag är så jag försöker att vara i samma rum hela tiden så hon inte ska röra sig. Men det syns att hon har ont när hon går och när hon ska lägga sig ner. Hon kissar det första hon gör när hon kommer ut och sen vill hon gå in. Men aptiten är det inget fel på, hon äter som vanligt:)

I dag har jag tvättat runt snittet, på magen för hon är så himla blodig. Det var större ingrepp än vad jag trott minst 3 dem är det. Längtar till torsdag när vi ska tillbax till vet så att de får titta på henne och sen oxå så att Pettro slipper dränaget efter det.

AnneN
0

#33 jag tycker du ska ringa veterinären och fråga om det är normalt att det droppar blod!

_**/Mvh Anne

Tezza
0

#34 Ok. Men de droppade blod även i går när jag hämtade henne så då borde det ju vara ok? Fast jag vet inte hur länge det kan göra det. Men kan man ringa jouretelefon för det? Det är det enda de har.

AnneN
0

#35 självklart kan du ringa jourtelefon för det, skulle de säga då att det är normalt så kan du ju vara lugn, men om de säger att det absolut inte ska vara så så kanske du måste in med hunden så ring för säkerhets skull… Bättre ringa en gång för mkt än en gång för lite

_**/Mvh Anne

Tezza
0

#36 Jo håller med. Jag har ringt nu men tyvärr inte fått nått svar än.

Blödandet hade avstannat i morse, säkert erftersom hon legat still hela natten men nu när hon rört sig lite så har det kommit i gång igen.

Tezza
0

Fick tag på veterinären och det skulle droppa blod, kunde fortsätta i flera dagar och även efter att dränaget var borta, skönt:) Man är ju rätt hönsigt när det gäller sina juveler:)

AnneN
0

Vad skönt att du fick svar så snabbt och att det är normalt =)

_**/Mvh Anne