ny lag?
fick höra idag om en ny lag att hunden inte får lämnas ensam mer än 6 timmar? stämmer det?

Ja, jag har oxå läst det!
En otroligt bra lag isåfall tycker jag :-)
*** Kärleken övervinner allt ***

Den ska rastas minst var 6:e timme dagtid enligt lag.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
va vart det innan då? 6 timmar är ju rätt lång tid =)
En bra lag.
Men vad innebär just rastningen? Alltså jag går en promenad med Theo varje dag på ca 5-6 km, men det är den enda promenaden han får. Resten av tiden vi är hemma rastar han sig själv på tomten…

#3 hur lagen var innan har jag inte riktigt koll på men det som blir nu är minst var 6:e timme dagtid men att det ska regleras efter hundens behov så har man en hund som av någon anledning måste ut varje timme så ska den det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

en liten fundering bara, hur ska dom kunna kolla att det verkligen sköts? o vem ska kolla det?
är ju verkligen en bra lag tycker jag eftersom allt för många hundar verkar få sitta timme efter timme ensamma hemma :(
Antagligen är de väl grannar som kanske ringer in om att en hund suttit ensam hela dagen eller liknande. Och de kan ju skapa en hel del granosemja också ifall dem ringer in bara för att förstöra eller liknande.
Men annars vet inte jag heller hur dem ska hålla koll på det. Visst är de en mycket bra lag, egentligen borde de vara mindre än 6 timmar mellan rastningar också för den delen. men de är ju en bit påväg.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Det är många konstiga lagar och även en hel del bra lagar som kommer iom månadsskiftet.

Ärligt talat blev jag förvånad när jag läste igenom de kommande reglerna. Tycker att 6 timmar är mycket. Trodde det var 4 timmar som gällde.

Första förslaget var 4timmar, men det blev ner röstat.
Så det är 6timmar…
Jobbigt för en annan, min Tzar gillar att sova och vill inte gå ut ibland… Kan gå 6-8 upptill 10timmar innan han vill gå ut… haha…
Han lever dock ett fritt liv och får gå ut när det passar honom, då jag alltid är hemma på dagarna, Så ska jag följa lagen till blindo måste jag DRA ut honom var 6:e timma… hmm
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Ja just de, räknas de under natten eller? för jag menar.. jag går med ecko sista varvet typ 23.00 ibland senare iof. Men sen är han jätte seg om morgonen och jag med för den delen, så vi går inte ut fören 12.00:P De kan väl inte räknas alls? alla hundar behöver ju sömn?:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Lagen handlar väl inte bara om att när man ska rasta hunden utan den handlar väl om hur länge hunden kan vara ensam.
Efter 6 timmar ensam ska hunden rastas, det är väl ok? Jag vill oxå ha längre nätter än så o mina hundar sover givetvis när jag sover så då behöver de inte rastas o de vill inte heller. Jag sover max några meter från mina vovvar ( i samma rum). Skulle de vilja ut så vaknar de o de väcker mig genom att säga till att de vill ut. Dagtid när jag är hemma kunde de gå längre mellan rastningarna för den stora hunden, han säger tydligt till om han vill gå ut.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Skumt med lagar vem skall kunna hålla koll på det!!! Och vem går inte ut med hunden med typ 4-5 mellanrums tid?! Nåväl på natten blir det ju dock längre men men

Tycker personligen att lagen är bra. det finns ju hundar som aldrig får gå ute för att ägarna tycker att det räcker att rasta dem.. "De får ju röra sig hemmavid"
Men en hund, precis som alla levande rörliga individer, behöver motion! Och det är det lagen gäller!
Inget annat.

Jag håller med om att det är bra med dessa lagar även om jag själv vill ha lite hårdare lagar + hårdare straff. Men där det brister allra mest är i resurserna för att kolla upp så att lagen följs =/
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!