Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1300 ggr
lkn02001
0

barf/LCHF/Orijen

Har själv börjat äta LCHF (low carb high fat) mat, och har nu börjat fundera på hundens kost. Tänkte först börja barfa men min livssituation tillåter inte det just nu.

LCHF går kort ut på att man ska äta minst 75% fett,20% protein och max 5% kolhydrater (energi%). MAn kan också räkna så att andelen protein plus kolhydrater inte ska överstiga andelen fett.

Vovven har ledproblem och nu fått juvertumörer och jag vill göra vad jag kan för att hon ska må bra och få bra livskvalité.

Nu har jag bytt till Orijen senior men upptäcker att det är väldigt lågt fettinnehåll. 42 % protein, 18% kolhydrater och 14% fett. Detta tycker jag rimmar lite illa.

har funderat på att dra ner på givan orijen och hälla lite rapsolja över varje måltid. Vad tror ni om det?

Millan1971
0

Jag tror inte på detta med att man skall äta så mkt fett! varken människor eller hundar! har gått utbildning inom kost och VET att så mkt fett är livsfarligt!!

Vattnadal
0

Hunden och människan har lite olika behov, så du kan inte räkna lika i fett% de bör ha. Välj en fett% som din hund mår bra av. Det hänger ju på hur mycket hunden förbränner. En hund som min golden har låg fettförbränning, även om hon rör sig mycket. Äter hon ett foder med 16% fett, även om hon bara får 5 dl om dagen, så blir hon jättetjock. Revbenen försvinner snabbt under fett, och tom ryggraden skulle bäddas in rejält.
Lilla Drífa, en energisk ung husky, äter med fördel ett fioder med 20% fett, eller mer, och är ändå ett snöre.

Ge det foder du ger nu, känn på din hund. Det ska vara lätt att känna revbenen, utan att trycka hårt. Samtidigt ska du inte kunna "stoppa in fingrarna mellan dem".

Vill du ge något som mer påminner om barf, kan du ge ett färskfoder som fodax, klass ed.
Eller fuskbarfa, som vi gjorde med Vidar ett halvår. Han fick finhackade grönsaker och kyckling,  vingar, klubbor eller drumsticks, och så standardts immun och fiskolja.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tezza
0

Vill du ge ett sånt naturligt foder dom möjligt till din hund men inte Barf så kan du ge färskfoder. Det finns bla Bravo, Fodax och Klass. Väldigt bra foder….

Karmatarerskanise
0

#1 Det råder det väldigt skilda meningar om. Finns utbildade som säger tvärt om än du. Och kollar man in på kolhydrat sajten ser man hur många som blivit friska av denna kost.

gejsa
0

#1# Äter själv LCHF kosten och mår bra av den.

Men att ge en äldre hund mer fett tror jag inte är bra. Den är ju mer stillsam när den är äldre och då blir fortare tjock. Och det blir ju en ond cirkel för då får den ont i leder pga fetman osv.

gejsa
0

#1# Äter själv LCHF kosten och mår bra av den.

Men att ge en äldre hund mer fett tror jag inte är bra. Den är ju mer stillsam när den är äldre och då blir fortare tjock. Och det blir ju en ond cirkel för då får den ont i leder pga fetman osv.

Karmatarerskanise
0

Håller med, tror inte det är bra för en hund.

lkn02001
0

#6 och 7. men nu säger ni emot er själva. man blir inte fet av fett eftersom det inte höjer insulinmängden i kroppen. däremot en kombination av fett och kolhydrater gör dig fet eftersom kolhydraterna höjer insulinnivån vilken skickar fettinlagringssignaler till kroppen som lagrar varenda gnutta fett du sätter i dig.

rapsolja väger 91g per dl. så efter snabb uträkning blir procenten såhär:

vid 1dl olja och 100g orijen; 25%protein, 63%fett, 10%kolhydrater

vid 2dl olja och 100g orijen; 76%fett, 7% kolhydrater, 16%protein.  bättre fördelning enligt LCHF, men svårt att få i hunden…

Karmatarerskanise
0

#8 Vad är det jag säger emot mig själv i? Jag tror inte det är bra för en hund i den åldern. Det är en hund, inte människa.

SamanthaJones
0

Är det inte bättre att låta hunden vara hund och ge den ett bra ordentligt hundfoder?

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

AnneN
0

Har för mig att hundar i det vilda äter mat som innehåller till största delen protein, sedan fett och sist kolhydrater

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gejsa
0

#8# Jag tror inte att hundar fungerar som vi i kroppen. Men pröva du och återkom och berätta gärna.

Men en hund är väl född att eg bara äta kött. Det gjorde ju deras släktingar. Dom åt ju tex inte grönsaker. Var skulle dom hitta det i naturen. Men ändå ger vi grönsaker. Så man vet ju inte.

AnneN
0

#12 de fick i sig grönsaker genom att de djur hunden åt var växtätare och hade grönsaker i magsäcken/tarmarna som hunden åt upp

_**/Mvh Anne

gejsa
0

#13# Det var kanske lite långsökt. :)

AnneN
0

#14 varför är det långsökt?

_**/Mvh Anne

gejsa
0

Grönsaker växte inte vilt förr. Det är gräs bara.

AnneN
0

skrev kanske lite fel då jag skrev grönsaker, menade växter öht

_**/Mvh Anne

gejsa
0

Ja, det är ju inte samma sak. Jag skrev ju grönsaker. *fniss*

Tezza
0

#12 Nej de är inte född tilla att äta enbart kött, den största delen består av ben och inälvor och även kött. Men du kanske menade ben och inälvor som kött? Sen finns det olika teorier om man ska ge grönsaker eller inte. Jag gjorde det när jag barfade pga alla vitaminerna som finns där, men i ett torrfoder så är de flesta vitaminerna från växterna borta så där är de rätt onödiga. Men sen kan de ju fungera som bukfylla oxå, våra hundar i dag har ju inte samma aktivitetnivå som de vilda djuren hade.

gejsa
0

#19# Med kött så menar jag ju att dom tog bytesdjur och hur mycket dom åt av det är väl ingen som vet eg. Vi levde inte ens då. Men jag antar att dom åt köttet först för det var lättast att äta. Att dom satt och tuggade på benen tror jag mindre på. Dom lämnade säkert maten när dom var mätta. Sedan tog dom ett nytt bytesdjur när dom blev hungriga. Inte tror jag dom gick tillbaka till det gamla. Men ingenting är ju omöjligt. Ett lodjur tex stannar ju kvar på platsen så länge det fanns mat att äta. Om dom tex tar ett rådjur så stannar dom kvar tills hela nästan är uppätet. Sedan vandrar dom vidare.

Tezza
0

#20 Det finns många studier på det, rätt intressant! Fast benen är jag övertygad att de tuggade i sig, annars skulle de nog inte bli långlivade:) En hund som barfar ska äta ca 50% rkb (råa köttiga ben), minst 30% och max 80%. Och visst åt de halvrutten mat innan de blev våra husdjur. Det beteendet finns ofta kvar i dem…….

smurfan-13
0

Jag skulle då INTE exprimentera med min hund på det viset! Framförallt inte om den har åkommor sen innan!

Orijen är ett foder som jag verkligen gillar, men till mina ledhundar har jag kompletterat med glucosamin och laxolja som innehåller omega-3. Mängden olja är inte i närheten av så mkt som du funderar på, utan 1 tsk till den lilla och 1 msk till den stora. Det vi vill åt i oljan är den antiinflamatoriska egenskapen som omega-3 har naturligt.

Sen måste jag fråga, ni som äter så himla mycket fett hur är ni i magen? Magen blir ledsen av bara tanken på så mkt fett!

gejsa
0

#21# Ja, dom levde ju i flock antar jag och då fick dom nog slåss om maten. Tänkte inte så långt. Tänkte bara att dom levde själva och kunde äta vad dom ville när dom hade tagit ett byte. :) Så en del kanske bara fick äta benen. För dom lägsta i rangen fick ju äta sist.

gejsa
0

#22# Tvärtom! Magen blir bra av mycket fett. Min mage brukade jämt skråla och skrika förr. Nu är den helt tyst tex. Min hunger är inte alls så ofta som när jag åt bröd och sånt.

Himla mycket fett är det inte heller. Vi sitter inte och äter smör bara om du tror det. Jag föreslår att du går in på kolhydrater.ifokus och kollar lite. :)

lkn02001
0

det jag tänker på är att jag inte vill ha hög halt kolhydrater, då cancerceller sas lever på kolhydrater. 

vad är det ni tror kan hända eftersom ni tror att det är farligt att ge henne mycket fett? det är ju ganska mycket fett i rent köttben också..

Tezza
0

För er som är intresserad av Barf kan jag rekommendera den här sidan och även hennes bok är kanonbra, finns att beställa på sidan

http://www.jipotimas.se/