Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1370 ggr
[PixelMollan]
0

Ny här - ev skaffa hund hjälp?

Hejsan!

Jag planerar att skaffa en liten valp om 1-2 år. Kommer då ha flyttat hemmifrån o bo i en 2a. Jobba heltid. Bo med pojkvän och hans border collie.
Jag är 19 år nu och vill komma ut mer och röra på mig tillsammans med hundarna och pojkvännen. Så en hund som lixom orkar! men inte kräver för mycket.

Vilken ras passa mig bäst?

Varit inne lite på dalmatiner (barndomsdröm) men hur är dom egentligen?

Mvh Malin

AnneN
0

vilken typ av aktivering kommer hunden få? Hur mkt pälsvård vill ni ha? Storlek? Temperament? mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[PixelMollan]
0

Den kommer få långa och korta promenader, joggingturer, agility(när jag själv lärt mig lite mer om det).
Storlek ungefär som hans border collie.
Vi vill ju hellst inte att man ska behöva dammsuga lägenheten varje dag o plocka hundhår från maten överdrivet mycket och sånt, men annars så är vi inte "rädda för hår".
En snäll hund som inte ogillar ev framtida barn osv. Lättlärd och positiv.

kerstinjo
0

Välkommen hit till vårt glada gäng av tantisar och snorisar!Glad

Kerstin 

silverorm
0

Ja, välkommen till en riktigt trevlig sida!! Ett tips besök hundutställningar! Våldgästa hunduppfödare!Glad Eller hundstall som har omplaceringshundar! Lycka till!!

[PixelMollan]
0

Tack så mycket :)

Finns ju jättemånga sådana ställen.

Har ni inget tips på ras sådär på rak arm som passa in på min beskrivning? eller om ni har erfarenehter av dalmatiner? :)

[lottaeriksson]
0

Hej och välkommen :D

Vad jag vet om Dalmatiner är att de ska vara ganska "griniga". Det är iaf vad jag hört av de som har egna i min kompiskrets. Men det gäller väl naturligtvis inte allihop. Vill du jätte gärna ha en Dalmatiner så ska du ju naturligtvis skaffa en, om du är villig att motionera den mkt och så, för den rasen ska ju tydligen vara ganska motionskrävande enligt en tjej som själv äger en. Och sen äre ju så att man kanske borde ha lite mer hunderfarenhet innan man skaffar den rasen. Men går man valpkurs och skaffar sig mkt information och så, så går det nog finfint ändå :) För nångång måste ju ändå vara första gången man skaffar en ras :) Sen kan du ju även åka till nån uppfödare och träffa hans/hennes hundar, så du får skaffa dig en egen uppfattning :)

Lycka till!

Millan1971
0

Min syster har en dalmantin/boxer blandis som är sååå snäll!!!Men då har hon mera boxer i sig i sättet faktiskt!!Jag rekommenderar ju då en amerikansk cockerspaniel då dom älskar barn och är väldigt familjekära o lättsamma.Dom fäller ej men har lång päls man skall kamma o borsta om man nu inte klipper ner dom som många gör;)Kungspudlar fäller ej heller och skäller inte så mkt samt är oxå familje/barnkära!!Lättsamma och snälla samt mycket kloka!Hoppas ni hittar eran älskling när det börjar bli dax!!!LYCKA TILL!

blackangel
0

Jag e då#7 syster ja Kiara e ju sock mer som en boxer i lynnet men hon har dalmatiner päls o den e kort men men fåller o fastnar överallt;)

[PixelMollan]
0

#6 Jo kunskap är något jag absolut ska skaffa mig :) Min pojkvän är duktig på hundar o har haftd et i alla år, så han finns ju som stöd och lärare :) Valpkurs är nått jag ser fram emot väldigt mycket! Så brist på kunskap är nog inga problem, det är mer att jag vill ha en trevlig ras som går bra i alla lägen o familj o vem vet va som händer inom 10 år!

#7 jag skulle gärna vilja ha något som är lite större än en cocker men dom är himla söta :)
Pudlar i alla storlekar är jag inte alls förtjusta i.. och så ska dom ju friseras så mycket.

#8 Vilken sööt !

Hur funkar det med en vanlig collie då? (typ lassie:D)

Millan1971
0

Man behöver inte frisera en Pudel utam man kan bara klippa ner dom,det gjorde vi när vi hade en kungspudel…han blev 17 år och var den snällaste hnden på denna jord innan han gick över regnbågsbron..En Engelsk cocker då? Dom e större än amrisar men med samma lynne;)Eller en Setter? Springer Spaniel?

[PixelMollan]
0

Orkar en cocker vara ute o springa o sånt hela dagen?

[PixelMollan]
0

Det är de jag menar med "frisera" man måste klippa den om den inte ska se ut som ett yrväder:P o de gillar jag inte riktigt.. och är inte alls förtjust i rasen överlag :)

[Malin3033]
0

En Collie skulle utan problem kunna passa. har haft en tidigare men har nu "gått över"  till sheltie, som är precis som collie, men i den mindre modellen. ;-)

blackangel
0

#9 ja visst e hon vacker min brutta;)

blackangel
0

Hon har ficklampor som ögon hahahaha

CarolineJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

pudlar är väldigt lätta att sköta, Pdeln är den andre smartaste hunden av alla raser. Dom fäller inte och dom är så fiiina.

Visar bild på min Dizel (Han är inte klippt som utställningspudlar)

[PixelMollan]
0

jojo.. men om vi nu lägger pudelpratet åt sidan eftersom jag inte gillar dom xD
Vilka andra raser är tänkbara?

CarolineJ
0

Porslinhund kanske

[PixelMollan]
0

vad e de för ras?

SaraC
0

#18 Om man inte vill ha en Pudel finns bara en porslinshund kvar som alternativ, eller vad menar du?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[PixelMollan]
0

Undrar oxå vad du menade med det..ber om seriös hjälp osså bara för jag inte vill ha en Pudel så ska jag ha porslinshund?

KaptenKarin
0

En boxer kanske? Eller en Springel Spaniel?

CarolineJ
0

Hmm det var ett skämt.

Men jag ber om ursäkt eftersom det inte framgick.

Men en seriös fråga. Såg att du skrev att du skulle jobba heltid. Kan du ändå vara med hunden de första veckorna? Man kan ju inte lämna en valp hemma själv.

Och har du bestämt för en rashund, finns många blandraser som är underbara

[PixelMollan]
0

Ja jag vill jobba heltid så att man har råd med roliga saker när man är ledig. Tänkte skaffa hunden en period då man är ledig så man slipper ha en ensam liten valp (låter väldigt logiskt i mina öron)

Jag har inte bestämmt mig för någonting utan funderar bara.
Inget bestämmt om de ska vara helras eller blandras- men man vill ha nått att gå efter. En blandning mellan dalmatiner och amstaff kanske inte blir så bra i psyket om man ska ha barn i framtiden. (Nu vet jag att de finns underbara amstaffar, de va ett ex)
Vissa hundar passar bra med många människor  olika storlekar och andra inte. Df vill jag höra vilka raser som lämpar sig o visst kan de finnas blandisar där emellan dem.

[Malin3033]
0

Men en labbe då?

SaraC
0

#23 Lite onödigt som sagt. Hade du satt en smiley bakom hade det nog lättare setts som ett skämt.

#24 Har man specifika önskemål på hunden tycker jag att renrasigt är bäst. Med en renrasig hund har man störst chans att få det man vill ha. Vad tror du om collie som någon redan nämnt? Eller som #25 skriver en labbe eller kanske en golden? :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[PixelMollan]
0

#25 hade en schabrador när jag var liten, hon var verkligen snäll mot barn o allting va perfekt *tår i ögat*
De är nått jag tänkt på, men har dom inte väldigt lätt för att gå upp i vikt? Likaså golden?

Det var jag själv som nämnde collie :) Gillar dom!<3

AnneN
0

Retriver (iaf labbe & golden) har lätt att gå upp i vikt men det är ju ägaren som kontrollerar matintaget och motionen

_**/Mvh Anne

Millan1971
0

En engelsk cocker orkar springa så klart! Det är en allroundhund.De älskar att bada i sjöar(är ju en fågelhund)Jag har en amris och hon går långa promenader varje dag,springer o busar i skogen…Världens snällaste hund!!!Springer spaniel hör du på namnet att de orkar springa;)Såg en springerspaniel/setter blandis en gång,så otroligt söt!!!

Mopsar e ju oxå ursöta!!!

silverorm
0

När jag var 19 (gud va länge sen…) skaffade jag min första egna hund, ville ha en glad barnvänlig tålig hund utan "frisörbehov". Det blev en boxer! Han hängde med mig överallt i 11 år, med alla flytt, pojkvänner, och senare barn (jag alltså…) Han blev den perfekta barnhunden, vaktade barnvagnen och tåldes att krypas på o "dragen i", han älskade att leka med barnen. Han drog mig på cykeln och senare drog han skrinda! Ante var min absolut bästa vän! Lycka till med ditt/ert sökande!!Glad

bumbimia
0

Portugisisk vattenhund Glad

[PixelMollan]
0

intressant läsning.. de är värt att fundera på iaf! :)

Hur funkar de med jack russel? de kräver mycket huvudstimulans ja..
Den är mindre än en bordercollie men den orkar väl hänga med i det tempot?

AnneN
0

#32 en jack russel bör inte ha några problem att hänga med i ett högt tempo då det är väldigt aktiva hundar

_**/Mvh Anne

[PixelMollan]
0

Ja.. tänkte väl de. de är en tuff hund i liten förpackning.
kanske nått som skulle passa.