Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2846 ggr
Lottar8
0

Fästinghalsband

Är det någon som har koll på fästinghalsband? Örthalsbandet som luktar så starkt? O ett bärnstenshalsband som man måttbeställer på nätet? Är de något att ha? Det hade varit skönt att åtminstone få lite färre fästingar…th_blissysmile

KickanLilja
0

Jag har en ganska långhårig hund som jag får plcoak runt 20 fästingar/dag på om sommaren. Så jag har provat de flesta halsbanden.

Örthalsband: Fungerade så där, antalet fästingar om dagen halverades väl ungefär, men 10 st/dag är fortf. ganska mycket att plocka. Men det var i alla fall bättre än ingenting

Bärnstenshalsband: Beställde ett för ett par dagar sedan har har nu använt det i fem dagar och har plockat tre fästingar/dag på Udda fastän inte säsongen riktigt har börjat än, enligt mig funkar det inte alls

Sen har vi provat med något giftigt som man droppade i pälsen på henne, det var det enda som fungerade till 100%, men det känns ju inte så bra att ha gift på henne=/

kerstinjo
0

Dessa odjur! Det var jättebra med Alfons för han fick nästan inga fästingar i sin korta vita päls och antagligen åt han upp en massa eftersom de killade när de kröp i pälsen!

Det här är rån Kerstin P och ska fungera bra. Det finns något liknande recept med olja som ska tas på maten. Men jag skickar med ett klipp ang. hundar och vitlök.

FÄSTINGMEDEL

Recept påt fästingmedel bestående av:

5 vitlöksklyftor,1 burk timjan och en liter vatten.

Pressa vitlöken och blanda ihop med timjan och vatten koka ca 5 minuter, sila av låt kallna. Häll upp i en duschflaska, förvaras kallt. Hållbarhetstid ca en månad. Spraya hunden var annan var tredje dag.

**Så här skriver Lena Mattsson
DjurBiopat/Homoepat och näringsfysiolog på Standardts hemsida om vitlök till hundar:
**
"Det intressanta i sammanhanget är att det inte finns någon forskning som stödjer att vitlöken skulle ha några som helst positiva egenskaper för hundar.
För människor och hästar finns det, men som sagt.
Inte för hundar!

Däremot finns det forskningsresultat som påvisar de skadliga effekter man finner hos hundar efter konsumtion av vitlök. Både tillfälliga och permanenta skador har konstaterats och bevisats. Detta oavsett mängden vitlök hunden har fått, eller tidsperioden som förflutit. Resultaten är det samma, vitlöken skadar hundens hälsa.

Detta beror på att alla löksorter (matlökar, blomlökar) oavsett i vilken form de är i (rå, tillagad, torkad, osv.), innehåller något som heter thiosulfat.
Thiosulfatet är ett näringssalt som hjälper bland annat människor och hästar att ta upp B-vitamin. Hundar däremot saknar det nödvändiga enzym som människor och hästar har för att kunna bryta ner detta ämne, och blir istället förgiftade.

Thiosulfatet bryter ner de röda blodkropparnas cellväggar (hemoglobinet), vilket resulterar i anemi (blodbrist) vid för stora doser av vitlök.
Om man ger en 20 kg hund cirka 300g rå lök eller 30g torkad lök framkallar det en förgiftning. Även en hel rå vitlöksklyfta eller en dryg matsked vitlökspulver har samma resultat.
Även regelbundna intag av vitlök i små mängder är skadliga (1 tsk / klyfta per dag är skadligt). Blodet renas i levern, som sen skadas permanent av thioslufatet då detta inte kan brytas ner av hundens inre organ.

Förgiftningssymptom -
Vid en akut förgiftning uppsök veterinär omedelbart!
Symtomen brukar vara vid större intag;

• Kräkningar
  • Svaga / Orkeslösa
  • Lös mage/diarré
  • Hög hjärtfrekvens
  • Blodfärgad urin (pigment från de röda blodkropparna.)
  • Hyperventilering (syrebristen som uppstår pga. av för lite röda blodkroppar.)
  • Bleka slemhinnor

Dessa symptom behöver inte inträffa direkt efter intag,
inte ens samma dag, de brukar snarare visa sig några dagar efter intag.

- Små doser? -
Vid regelbundna små intag så är symptomen mycket svårare att upptäcka, då den permanenta leverskadan som uppstår kommer smygande.
Symptomen kan skilja sig mellan olika individer.

• Kräkningar då & då under en lång period.
  • Smygande trötthet.
  • Långsam avmagring.
  • Bleka slemhinnor.
  • Pälspåverkan

Om man inte upptäcker förgiftningen i god tid, kan den vara dödlig. Framför allt så är den alltid skadlig för hunden och kan ge men för livet.

- Vitlök vs fästingar -
Angående användandet av vitlök mot fästingar!

Faktiskt så har vitlöken inget med fästingar att göra.
Varken lukt, smak eller något annat i ifrån löken är avvisande.
Det har visat sig vara B-vitaminerna som har den följdeffekten.
Istället för den där skeden pulver, eller klyftan vitlök rekommenderar jag dig att ge extra B-vitaminer till din hund.

Idag finns inte något naturligt preparat som har visat sig ge ett 100 procentigt skydd mot fästingar, men det finns bättre alternativ på marknaden för din bästa vän än skadlig vitlök."

Kerstin 

Sara87
0

Jag testade örthalsband. Jag syftar då på Tea tree oil, är det du undrar över? Tjatte fick bra många fler fästingar när det satt på, plus att han luktade apa! Så det åkte av ganska snabbt :D

Jag funderar på att testa Scalibor-halsbandet på honom, men det är ju gift så jag tvekar :/

Lottar8
0

Ja, det känns ju inte bra att ge gift till sin älskling. Tänkte se om det finns några alternativ…

Tezza
0

Det finns 2 rätt långa tråda om bärnstenshalsband och många verkar nöjda. Sök efter dom så hittar du mycket info. Själv så ska jag beställa ett då säsongen närmar sig, dock inte än då det är snö i Ume nu:)

RottisRonja
0

Är ovan vid data och internet

Vill ändå göra ett försök att få ett svar på diskussionerna kring apotekets Scalibor vet 1g

Jag har en 8 år gammal rottistik som utan problem använt detta halsband minst 2 säsonger och det har varit suveränt inte en fästing.

För ca en vecka sedan satte jag på årets halsband igår natt fick hon ett anfall som skrämde skiten ur mig rent ut sagt och jag har jag jobbat med djursjukvård främst hästar och hundar och hetsar normalt inte upp mig utan beter mig proffesionellt.

Symptomyttringar var.

* Hon kunde inte hålla huvudet still

* Kunde inte fokusera blicken eller om det till o med var så att hon inte såg något (osäker på vilket)

* Desorienterad

* Vid beröring uppförde hon sig som att man överraskat henne och hon var tvungen att lukta på mig för att veta att det var jag.

* Hon låg i min säng när det satte igång och jag försökte få henne att resa sig men bakändan ville inte lyda

* Tog ner henne på golvet och fick henne att "stå" (stå som en hund brukar göra på bryggor eller underlag som är obehagliga dvs hukande och brett mellan benen.

* Tog tempen 38 prick mot normaltemp 38.5

* Färgen på slemhinnorna var normala

* Lockade m godis för att få henne att gå framåt och fick henne att röra sig sakta men ff hukandes och bredbent

* Testade att kasta en godis nån decimeter framför henne och då förstärktes min misstanke om att hon inte kunde se för hon var tvungen att nosa sig fram. Detta är en hund som är 100% på att ta godiset när man kastar åt henne.

* När jag hade tagit ner henne på golvet så kunde hon hålla huvudet stilla.

Efter ca 45 min var hon som vanligt bortsett från att hon var väldigt trött. Bäddade åt henne på golvet och la en filt över henne och vakade resten av natten.

På morgonen åt hon sin mat med stor aptit och gick sedan och sov en timme till inget ovanligt annat än att hon sov mer tungt

Var som vanligt på morgonpromenaden

Allmäntillståndet är gott förutom att hon är lite tröttare än normalt.

Jag läste någon annanstans på internet om hundar som uppvisat neurologiska besvär men deras beskrivningar av händelseförloppet och symptomerna var så vaga att det inte gick att jämföra.

Själv misstänkte jag först en liten hjärnblödning eller någon slag förgiftning. Vid samtal m vetr på morgonen så var deras gissningar lika goda elle dåliga som mina.

Eftersom hon nu bortsett från lite extra trött så har jag låtit halsbandet sitta kvar. Rätt eller Fel?

Finns det någon som känner igen detta så vore det kanon om du/ni kunde svara eller ge något råd

Tack på förhand RottisRonja

SamanthaJones
0

vi hade ett halsband som man fick på recept av vet till vår vovve. Han reagerade precis som rottisen över men vi tog honom till vet som sa att vissa hundar får en allergiskchock av dessa halsband och kan i värsta fall dö av sin chock. Vår hund fick stanna kvar i två dygn hos vet (vi tog av halsbandet direkt när han blev sjuk) men han behövde vård och dropp hos vet.

Så jag avråder starkt ifrån de halsbanden!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

SparklingTindra
0

Hmm, jag tror jag skippar det här med att flytta till Sthlm så slipper jag oroa mig för fästingar och fästingmedel. =P (bor i Gällivare)

Eftersom att jag har en "collieras" så är jag otroligt orolig över vad som kan hända när jag sätter fästingmedel. Vi satte når medel i nacken på henne när hon hade löss och då blev hon alldeles groggy och kunde knappt gå ner för trappen, trots att vetten hade sagt att min ras inte var allergisk mot just den sorten.

Alex
0

#6 Jag hade tagit av halsbandet direkt!!

Har hört alltför många hundar som fått liknande reaktioner av scalibor, epilepsianfall osv… Det är ju ett nervgift så är ju rätt logiskt att sånt kan hända. Och det har hänt hundar som inte visat några som helst symptom de första gångerna halsbandet använts. Vissa har även fortsatt få anfall efteråt, t.ex såna som fått epilepsi har kunnat få anfall resten av livet trots att halsbandet inte använts mer efter första anfallet. Men i de fallen är sannolikheten väldigt stor att det berodde på scalibor.

Så jag hade tagit av halsbandet direkt och letat upp ett annat, giftfritt eller så milt som möjligt (utan nervgift i alla fall) om jag var du.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lottar8
0

#6 Nämen fy, det var ju fruktansvärt! Rent spontant hade jag inte haft halsbandet på mer, det var ju jätteotäckt. Det vågar jag inte prova… Frågan är vad man ska ha i stället?

Alex
0

#10 Kan ju alltid testa bärnstenshalsband :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

navarro
0

Jag har använt Scalibo en gång för 3 år sedan till min lilla spanska hund. Får fortfarande rysningar när jag tänker på hur dålig han blev, vi trodde han skulle dö! Det var distriktsveterinären som föreslog oss prova, eftersom det var ett nytt preparat. Jag tog kontakt med tillverkaren och dom medgav att en del hundar fick dessa allergiska reaktioner och jag fick pengarna tillbaka. Nuförtiden använder vi Ex-Spot, droppar som man häller i nacken en gång i månaden. Jag ser aldrig fästingar sedan vi började med detta. Förr använde vi Front-Line, men det fungerade inte lika bra. Detta var när vi bodde i Spanien, är nu orolig, eftersom det verkar vara mycket fästingar här.

Alex
0

#12 Jag kan ha fel, men jag har för mig att även Ex-spot är nervgift och kan framkalla liknande reaktioner som Scalibor…

Mvh Alex
Värd för Ridsport