Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3711 ggr
RebeckaKihlberg
0

Granne som klagar?!

Jag behöver ha lite hjälp eller tips.

Min kära mor bor i lägenhet, totlat finns det 7st lägenhete i hela huset. Mamma hra två hundar, en "tant" på 9år och en valp på 15 veckor.
För en tid sedan så ringde grannen under henne på dörren och gnällde över att hon störs av mammas hundar. Grannen påstår att hundarna står och skäller och ylar en massa. Detta är inget som varken vi eller några andra i huset märkt av, vi har kollat av med dom andra som bor där och ingen annan har märkt något. 
Eftersom att valpen inte är så stor än så har mamma haft semster från jobbet för att "skola in" honom och vänja honom vid att vara själv.
Vi vet att den äldre hunden kan skälla till när posten kommer eller när det ringer på dörren, men hon står absolut inte och skäller en massa och ingen av oss har någonsin hört henne yla.
Grannen påstod även att det skälls på nätterna, vilket är en lögn då hundarna sover inne i sovrummet.

Jag sa till mamma att hon kunde göra så att hon hade en diktafon igång under dom stunder hon inte var hemma, mest för att kolla av hur det verkligen ligger till.
Senast igår så hade grannen varit och gnällt och sagt att det varit ett j*vla liv under dagen. Mamma lyssnade av diktafonen och på 2,5timmar hade det samanlagt skällt under 10min (inte 10min i sträck utan totalt under 2,5 timme). Kan man räkna det som "normalt" eller?!
Observera att lägenheten ligger mitt inne i centrala Lund med ett dagis som granne och en hel del trafik utanför, vilket i mina ögon border störa mer än hundar.

Jag kan förstå att man blir irritead om hundar står och skäller konstant i timmar, men så är inte fallet.
Det är två andra familjen i huset som också har hundar och där samma granne har varit och klagat och kommit med en del falska anklagelser bla. att en hund skulle ha skällt under en nyårshelg och då var varken familjen i fråga eller hunden ens hemma. Även denna familj har haft dikafon hemma för att kontrollera hur det ligger till och det var undefär samma sak där…hunden skällde till några gånger, men han stog inte och skällde i timmar.

Grannen har anmält att hon störs till fastighetsägaren och frågan är hur man ska bemöta detta när fastighetsägaren väl kontaktar min mamma och dom övriga som också anmälts?

Någon som har tips på hur vi ska gå tillväga nu?!

AnneN
0

Kan inte ni som blir oskyldigt anklagade gå ihop och anmäla till fastighetsägaren att ni inte tolererar falska anklagelser?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

RebeckaKihlberg
0

Det känns som risken för att det blir "paj-kastning" är stor om vi gör just de.
Jag vet inte om man kan ringa och förklara hur det ligger till på ett vänligt sätt och kolla fastighetsägarens syn på det hela?!

AnneN
0

#2 jo det var så jag menade, ser nu att det lät betydligt hårdare än vad jag tänkt i #1 =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstinjo
0

Naturligtsvis ska ni kontakta fastighetsägaren och tala om att ni har fått klagomål från en granne. Tala också om vad ni har gjort för att kontrollera att uppgifterna stämmer.

Kerstin 

Yessica
0

Precis som kerstinjo säger.. Säg att ni lagt in diktafon för att kontrollera om hundarna verkligen skällt så mycket som grannen påstår. Och det verkar dom ju inte ha gjort, därför borde det väl inte bli så mycket gräl? :S Eller?
Dum granne!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

RebeckaKihlberg
0

Det känns lite som om grannen gnäller mest för att "hon måste". När mamma påtalade att ingen annan sagt något så sa grannen att alla andra i huset bildat en pakt mot henne (?).

Well well, vi får hoppas det slutar bra!

Liss
0

Ha! jaa.. min granne under klagade på att de lät som ett penljud i golvet hela tiden - Eckos klor när han GÅR i lägenheten. Förstå om jag blev sur! Dessutom banka han i taket när mori gick på kattlådan.. sånna saker vart han jätte sur över, då ska man tusan inte bo i lägenhet om man sitter och lyssnar efter minsta lilla.

Men iaf, gå till hyresvärd och prata om saken. Få gärna med er dem andra som också blivit anklagade så att ni kan rätta ut saker.

Lyckligtvis flyttade min granne under mig nu;)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

RebeckaKihlberg
0

Jag tycker verklkgen det känns tråkigt att det ska behöva vara så. Jag kan förstå det om det funnits något problem med det de lilla som hundarna hörs måste räknas som normalt.

Det jag tycker är jobbigast är att denna granne är så förbannat otrevlig. Hon har varit på barnen till dom andra som har hundar i huset och det är inte okej, hon får ta med dom vuxna i huset.

Jag ska be mamma att prata med fastighetsägaren så att hon får berätta hennes version av det hela. Jag misstänker att dom känner till denna garnne sedan innan eftersom att hon gnällt på andra i huset innan vi flyttat in.

Jag hoppas bara denna granne inte får för dig att hålla på att ringa på dörren eller dra i brevinkastet eller nått för att stressa hundarna, som hämd……jag har fått höra om folk som gjort så innan när det varit gnäll mellan grannar.

silverorm
0

Har oxå tråkiga erfarenheter av en sådan granne. Det bästa är om ni talar med hyresvärden, de förstår nog om detta har hänt förr! (Hund o katthatare finns tyvärr överallt) (barn med) Tyvärr…

Det är bara att bita ihop o hålla en god ton! Glad