Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 642 ggr
Mikaela_B
0

beslutsångest

Efter tragiska händelser i år efter att min älskade Biffen fick somna in så går tankarna ändå på en ny hund, men dock under vissa omständigheter som måste klaffa, och självklart inte just nu.
Måste få en ny lägenhet, måste se hur jag och min sambo jobbar nu efter min student i maj och min nuvarande tik skall ha hunnit bli över 2 år osv osv osv de är massa som skall passa och kännas rätt innan man tar in en ny valp i familjen.

Mitt problem just nu är ju att jag sitter och kollar på olika hundraser, men jag har ingen aning om vad det kan bli för någon.
jag vill inte ha någon av bullraserna eftersom att jag känner efter Biffen som va Amstaff/Pitbull att jag inte är redo för en sådan ras till.
Jag är inte ute efter en hund som är stor kraftig och som drar åt sig uppmärksamhet eller folk blir rädda för pga rasen utan jag vill ha en arbetande ras som jag kan använda mig av till tävling inom bruks, inom allt som lydnad, spår, sök, ev raport etc finns inget mer underbart än att träna och vara på tävlingsbanan. Ev utställning också, jag vill liksom vara över allt :P

Skall starta min tik för första gången nu i April! så jag vill ju ha en hund som klarar av ett tempo som hon och jag har. Om man skall formulera det så.

Saken är att jag har en Rottweiler nu men vill egentligen ha en mindre hund, men har ingen aning om vad man kan satsa på för ras som når upp med mina mål, men min sambo vill inte ha liten hund utan en stor ( rottweiler sice ) har faktiskt pratat med en uppfödare som ev blir valp ifrån, men jag känner att jag inte vill ha en rottis till.

Så som sagt, är det någon som kan komma med förslag på vad för raser de finns som man kan läsa på mer om och som kan passa mig? Men som ändå kan kompromissa mellan mig och min sambo.

Skriv gärna förslag! Är väldigt intresserad av att få in massa olika förslag på ras. och i detta fall är vi inte intresserade av blandraser och helst inte något som är allt för hårigt, då jag inte är pälsvårds människa direkt.!

www.blueberryhedgehogs.com

SparklingTindra
0

Shetland sheepdog kanske? Du sa att du inte ville ha pälsvård, men en sheltie är det inte så mycket pälsvård med. Man borstar igenom den en gång i veckan och det är inte jobbigt att borsta deras päls.

Sheltien är en jättebra ras att arbeta med. Dom älskar att träna olika saker som t.ex. lydnad, agility, spår m.m. Dom är ju ganska små och behändiga i storlek utan att vara jättesmå och dom är tuffare än dom ser ut. Dom orkar mycket, har mycket energi och är väldigt trogna sina ägare.

AnneN
0
  1. Picher
  2. Collie (finns korthårig)
  3. Någon sorts retriever
  4. Spaniel av något slag (inte alla som har massa päls)
  5. Irish softcoated wheaten terrier
  6. Jack russel
  7. Parson russel
  8. Schäfer

Iaf några förslag

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mikaela_B
0

#1 låter intressant, #2 oh massa raser :p
tack för dessa förslagen får framföra dessa till sambon och sedan läsa lite mer på de som låter intressant =)

www.blueberryhedgehogs.com