Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2588 ggr
ElinLilja
0

Purina Pro Plan, (eller?)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har ni för erfarenheter av detta foder? Letar nytt foder till vovven och fastnade lite för Pro Plan, men hur bra är det?

Har en aktiv 7 mån valp som växer erhört mkt just nu och är därför åt det smalare hållet, vill ha ett foder som ger fett och kan tillgodose hennes behov för hennes aktiva liv. Vill byta över till ett bra foder nu som hon sedan kan behålla. Skulle Pro Plan passa?

Någon som kanske har ett bra tips på ett bättre foder ändå?

Tezza
0

Jag har gett mina hundar Purina i några år (inte nu längre) och var då nöjd med det. Men sen började jag läsa mer om foder och kände att jag hellre ville ge ett foder med mindre spannmål, svenskt och inte i torrfoderform då mycket försvnner i den processen. Därför får de nu färskfoder och jag är mer än nöjd. Men är det ett torrfoder som du är ute efter och inte bryr dig om svenskt eller ej så kan jag rekommendera Purina:)

AnneN
0

De foder jag rekomenderar är Cenaturio och Orijen, varken cenaturio eller orijen innehåller några som hellst kemikalier och orijen har även foder som är fritt från spannmål

Cenaturio

Orijen kanadensiska sidan

Orijen svenska sidan

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Malin3033]
0

Här har vi använt Orijen och använder nu ProPlan till hundarna, rekomenderar båda. Har en växandes 11 månaders tik som har haft ProPlan från 7 m ånaders ålder och hon lever ett mycket aktivt liv och har bra hull.

Zebben
0

Mina äter detta foder. Vill helst barfa men med en minimal frys och två schäfrar så går det inte för tilfället. Dessutom äter inte den ena schäfern så gärna kött. Ledsen

Funderar på om jag skulle ta och byta foder, då jag tycker torrfodret har skiftat en hel del i påsen. Men å andra sidan så köper jag detta foder för inköpspris. Men jag ska först ringa och prata med fodertillverkaren för att höra om dessa skillnader på kulorna.

ElinLilja
0

#4 Vad är det för skillnad på innehållet mellan olika påsarna? Storleken på kulorna?, färgen?

ElinLilja
0

Orijen verkar vara ett bra foder, och det fanns många återförsäljare i min närhet, verkar vara en bra ballans på hela fodret… ska kicka mera på det

AnneN
0

#6 Jag har gett min hund Orijen i några veckor nu och hon vart inte ens dålig i magen då jag bytte foder vilket hon brukar bli vid byte.

_**/Mvh Anne

ElinLilja
0

#7 på deras hemsida står det att man inte ska ha någon överbytes periot utan börja ge bara Orijen direkt. Hur gjorde du?

AnneN
0

Jag bytte rakt av utan övergång, men en sak som jag snabbt upptäckte var att jag blev tvungen att minsk fodermängden för då jag gav lika mkt av Orijen som av det tidigare fodret så gick hon upp i vikt rätt snabbt så nu äter Velvet ca 4-5dl/dag istället för 8dl/dag

_**/Mvh Anne

Millan1971
0

Annars har ju Royal canin bra foder oxå!!!!

ElinLilja
0

#9 var och pratatde med en butik som säljer orijen idag och hon sa samma sak, man behöver ge mkt mindre av det än något annat foder. Rek till min vovve på 23 kilo var 3-3½ dl om dagen. Idag äter hon typ 6 dl så det blir ju desamma för mej, dvs hälften. Nog för att påsen var dyr men när man måste ge så lite så tjänar man på det i längden. Nej tummen upp än så länge för detta foder!

Zebben
0

#5 Skillnaden är att ibland är "kulorna" torra och ljusbruna. Andra gånger är de mörkbruna och lite feta, så det blir flottfläckar på insidan av påsen.

Vattnadal
0

När kulor är feta på utsidan brukar det vara fettsprayade för att bli smakligare. Fast samma foder borde ju inte diffa så!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zebben
0

Jo, precis. Men sån skillnad tycker jag inte det ska vara. Men jag ska ringa och kolla upp det.

ElinLilja
0

#12 Okej det låter ju lite konstigt, skriv gärna svaret på varför det är så när du prata med dom.

ElinLilja
0

#10 Varför är Royal ett bra foder då? Skriv fördelar och ev. nackdelar med fodret som du tycker eller har märkt. Jag vill veta så mkt som möjligt om alla sorters foder innan jag bestämmer mej, så skriv på! Glad