Malamuter?
ingen som tycker om Alaskan Malamute? jag älskar personligen denna ras! Känner 3 stycken härliga tikar å 1 hane!
de är väldigt vackra men tyvärr har jag aldrig träffat på någon "snäll" sån… jag vet en som har 3 st men de har vid flera tillfällen huggit andra vovvar riktigt illa=(
men med rätt uppfostran o ägare är de säkert lika goa som alla andra raser 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jo, det är otroligt vackra! Har en på jobbet som är både trevlig och vacker!
#1 med rätt uppfostarn älskar de alla! de gör säkert dem som du sätt också, bara de att dem är dominanta så kommer det en dominant hund så blir det bråk.
En bra uppfostrad malamute ligger hellre på golvet och blir kliad på magen, än hindra tjuven från att komma undan =) dem är verkligen en av de snällaste raser som finns! beror nog på att dem som tog han om dem först behandlade dem som gudar ;)

Ingen av polarhundarna har vakt i sig. Tjuvar släpper de gärna in.
Jag var på SPHKs Grönakortet-kurs nyligen. Träffade där några trevliga malamuter, och började tänka om. Kanske kunde man ha en sån i alla fall, eller 2… Sen på natten började 2 malamuter slåss i grannstugan så att väggarna gungade. Det var hundar som ingick i samma flock, men ändå skadade varandra rejält. I alla fall tillräcklöigt för att paret som ägde dem skulle avbryta kursen och åka hem.
Ångrade mig och bestämde mig för att huskys är enklare ändå… De är avlade för att kunna spännas ihop med främmande hundar till skillnad från malamuter och de ännu skarpare grönisarna.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Mm, det förekommer ju slagsmål då och då, men det är ju rangen. En malamute eller två tänker jag definitivt skaffa i framtiden, om det inte skulle li en pitbull. Jag är faktiskt inte lika förtjust i de andra polarhundarna, fast jag tycker ändå dem är väldigt fina allihop.. men aldrig att jag skaffar en samojed! hade tillräckligt med problem att sätta på och ta av halsbandet på en förut pga all päls.
#3 tyvärr så gäller det nog inte dem jag känner till… de har oprovocerat sprungit fram o huggit dvärghundar väldigt illa… den senaste så den knappt överlevde…
men med rätt ägare hade de kanske varit trevligare (ägaren är hundpsykolog o hundinstruktör
)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Dom är bland de vackraste man kan skåda.. Helt underbara men jag tycker de skall få vara i sitt rätta element och få bo där de är kallt och få dra.
Har levt med malamuter i 15 år,underbarare hundar finns inte. Har tyvärr ingen renrasig malamut kvar,den sista avlivades i höstas pg av ålderdom 14 år. Har nu en saarlos/malamute blandning på 1 år lika underbar hon.

är helt fascinerad av både husky och malamute, skulle så gärna ha en såda, men problemet är att jag har ett syndrom och kan inte ge dem den aktivering de skulle behöva på grund av det. Och detta stör mig något fruktansvärt!

Jag har haft en Alaskan Malamute tik, hon blev 12 år. Hon var en underbar hund mot alla människor, snällare kan man ej få, men andra djur och hundar var det svårare med. Hon accepterade alla djuren som bodde på vår gård, men andra var byte. De har stor jaktlust och har mycket av det vilda i sig, så egentligen handlar de inte fel, men vi ser det som fel när de slåss med andra hundar som ej tillhör flocken. Det är en underbar speciell ras som man nog får vara väl insatt i för att skaffa. Har själv schäfer nu och hade även det när jag hade Kammuki.

Min familj har 6 malamutar/huskyn blandisar. Otroligt trevliga och sociala. Älskar att kelas… men visst, de är samtidigt skittuffa och slåss gärna med varandra om rangen då 4 av dem är hanar av samma ålder. Så man måste hålla rätt hård uppfostran på dem för att de ska bli "snälla". :)
Jag älskar malamutes, huskys och andra polarraser. Känner två st malamutes som är jättesnälla, och sen är dom ju så himla vackra!

Malamuter är såååå VACKRA! Och sedan gillar jag att de har så mycket vilt i sig och har en egen vilja.
Dock är de inga nybörjarhundar direkt.
#15 Hahaha härlig bild på ett svanhopp, eller juck i luften ;)

Blir ledsen när ni skriver "med rätt uppfostran". Finns alldeles för mkt negativitet mot draghundar!
Så ""rätt uppfostran", visst handlar de om de oxå, men framför allt handlar de om hundarnas ursprung. I både malamuter och husky så är de väldigt mkt varg, dom är vildhundar/ursprungshundar eg och lever där efter, med en väldigt stark flockkänsla samt att dom är väldigt självständiga. Dom behöver en fast och trygg ledare som står stadigt och då är dom trogna, väldigt trogna. Visst kan dom väl bli farliga för en och annan katt eller får som kommer ivägen men även där kommer vargen in, det är ett rovdjur vi har att göra med.
Kopierat från malemuteklubben
"Malamuten är en ursprungshund, och har mycket av ursprungshundens karaktär. Malamuten har till exempel vargens alla språksignaler. Som flockhund följer med hirarkisk ordning inom flocken, och att "kämpa" för att förbättra sin position. På grund sin naturliga starka vilja testar Malamuten ofta sin ägar om positionen som alfahund. Detta ska inte förväxlas med aggressivt eller dominant beteende. Malamuten testar var gränserna går, och försöker gärna flytta fram dem."
Kort sagt, draghundar (malamute och husky) är underbara MEN speciella, framförallt för dom som är van en snäll liten knähund ;-)
Om två år har jag och pojkvännen fixat färdigt vårt hus ute på landet. Och då kommer jag ha några sabbatsår, och då ska vi skaffa två stycken Alaskan Malamute's. Älskar verkligen allt i dessa underbara hundar. Och då ska vi sen börja köra lite lätt hundspann och så. Längtar verkligen så mkt. Sen får man ju se om vi utvecklar spannet ytterligare och skaffar fler dragraser. Men just nu har vi bara Malamuterna i våra huvuden :) Har aldrig träffat på en aggresiv Malamute, bara de lite mer dominanta. Men då ligger det ju hos ägaren att visa vem som bestämmer och "hålla ihop" flocken på så sätt.
Blir verkligen taggad av tanken att jag inom två år kommer ha ett eget hus med älsklingen och ha två hundar av rasen jag älskat ända sedan jag var liten! Iof kommer jag ju ha tre hundar, eftersom jag idag har min lilla mes Amstaff Tarox ;) Men vem vet, han kanske också får hänga med och träna drag bara för skojs skull :D