Hundspann
Hej!
Det är så att jag och min pojkvän ska flytta ut på landet inom typ två år, och först hade vi funderat på att skaffa en Boerboel. Men nu efter att ha undersökt rasen lite närmare har vi blivit lite osäkra, eftersom rasen inte är godkänd i Sverige, samt att det inte finns så många seriösa uppfödare. Och sen så vill jag ha en mer spetsaktig hund, dvs hundar av mer urtidraser.
Men nu är det iaf så att vi har börjat fundera på draghundar. Eftersom vi gillar att träna Weight Pulling med vår Amstaff, vill vi även prova på hundspann, inte i tävling, utan mer i träningssyfte liksom. Och eftersom jag är uppvuxen med "urhundsraser" samt jaktspetsar etc, så har jag nu börjat fundera på om jag efter att ha avslutat skolan ska införskaffa två Alaskan Malamute, eftersom den rasen ju är så underbar! Älskar dessa pälsbollar så otroligt mycket, och det har jag alltid gjort. Ifrån första gången jag träffade en, tills jag skiljdes från den första jag kände :'(
Då vi har vi renoverat klart huset på landet, ska jag ta några sabbatsår efter skolan. Både jag och min pojkvän är jättetaggade på tanken att kanske börja köra hundspann, då detta ju är så fantastiskt roligt! Men då till frågan. Hur många hundar måste man ha i ett spann för att få träna? Tänkte som sagt isf skaffa två valpar först då isf. Jag har verkligen tankar om en egen hundkennel i framtiden, och nu har jag börjat känna på vissa "sällskapsraser", jag har ju som sagt en Amstaff. Men på något sätt dras jag hela tiden tillbaka till mina underbara barndomshundar - Spetsarna, draghundarna etc. Och jag tror helt ärligt att det är dessa som vunnit mitt hjärta :P
Jätte tacksam för svar! :)
Kram Lotta

Jag har tre Alaskan Husky som jag använder i drag, kör turister 4 gångeri veckan. Har då en stor släde för 4 pers, använder 12 hundar varje gång, men det finns ju även mindre slädar och dom kan man köra fast med bara två hundar.
Själv skulle jag inte vilja skaffa en Malamute, jag tycker att dom är lite för långsamma och klumpiga. Har ingen själv, men så anser jag. Jag har valt Alaskan Husky just för att mina är byggda för att gå både distans och sprint, om du vill köra sprint så rekomenderar jag dig att ta en Alaskan Husky eller en Siberian Husky. Dom väger oftast mindre och är mer smidiga än Malamute.
Du får träna med hur många hundar du vill, men du kanske menade tävla? Isf så är det olika beroende på vad för klass du tänker tävla i då. Om du förresten planerar att börja köra hundspann, har du tänkt på att kanske söka in hos någon slädhundsförare så du får känna på hur det är? Jag gjorde det, och det är då inte det minsta lätt. Ja, med tex tre hundar är det lätt. Men inte när man ska ha 12 hundar.
Slänger in en halvkass bild ifrån i förrgår när vi börjat köra in valparna.

Du har pm!
#1 I dagsläget vet jag ju inte om jag kommer tävla, utan det är mest själva grejen att köra på fritiden här hemma i Sundsvall. Anledningen till att jag valde just Malamute är för att det är den rasen jag är mer van vid sedan barnsben. Men nån Siberian Husky har jag även funderat på. Men tror just nu att jag ska prova på Malamuten mer först :) Eftersom den är mig närmast hjärtat.
Jag har vid ett fåtal tillfällen fått prova på att köra hundspann, och då som du säger med högst tre hundar. Och då var det ganska lätt, men det är nog det jag kommer syssla med i början. Köra "småspann", för nöjets skull alltså. Sen får man ju isf se vad det utvecklas till :) MEn jag ska helt klart hälsa på hos riktiga hundspanns körare, så jag är riktigt förberedd :D

Ett tips kan ju vara att ta dig till någon av polarhundklubbens träffar. Det finns ju utställningar där man kan titta på raserna och känna av hur de fungerar. Sedan finns det ju dragträffar, där man kan få se hundar arbeta.
Vi har alaskan husky och siberian husky, arbetar på att ha ett 6-spann med sibbar. Jag känner att malamuterna är lite för mycket hund för min smak. Man behöver inte ha lika många för att köra, men de är lite tuffare mot andra hundar. Sibben är ju avlad för att man ska kunna låna in främmande hundar i spannet, och går därför oftast lättare ihop med andra hundar av samma kön.
Vi har slut på snö hemma nu, men funderar på att ta oss till Dalarna och köra på snö söndag nästa vecka.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#4 Okej. Jo jag har tänkt på det jag med :) Ska börja kika efter träffar och ta kontakt med någon.
Men själva grejen med Malamute är ju att det är den rasen som jag är mest van vid. Folk omkring mig har haft sådana, och jag älskar verkligen rasen! Så jag tror nog att jag är fast på den punkten. Men det är ju naturligtvis inte omöjligt att jag skaffar en Siberian Husky eller Alaskan i framtiden :) Men jag vet att jag absolut vill ha två Malamute :)
Men tack för svaren :)

Okey..
Min mor har nämligen slädhundsföretag, och det är många som ringer och frågar efter praktik. Så om du är intresserad av att prova på att köra ett större spann så hör av dig till slädhundsförare då. Man är oftast varmt välkommen eftersom hundarna får träning.
Ok, jag har själv inte haft Malamute. Men har dåliga erfarenheter av dom, alaskan och siberian är mer en ras för mig.
Vill även ge dig ett tips om du ska köpa släde, beställ en ifrån Oinakkaslädar isåfall :) Har 4 slädar därifrån och har aldrig kört något bättre, Björkisslädar är enligt mig så stela och jobbiga.
#6 Okej. Jo jag ska göra det :)
Jo men så är det ju, vissa raser passar bätte för andra. Men just nu känns det bättre att köpa en ras som jag känner till bättre. Och sen kan man ju utöka med Siberian och Alaskan, om man skulle vilja det :D
Okej, tack! :) Jättebra att få tips om sådana saker!

Kan även tipsa dig om att om du köper släde ifrån Oinakka så köp selar och div saker ifrån samma företag. Jag kan garantera dig att grejerna håller bra och länge. Selarna ifrån Oinakka är sydda förhand, och det tycker jag är bra. För det läggs ner mycket tid på att arbetet ska bli bra. Ibörjan när jag var en grönis/nybörjare så köpte jag mig en björkissele, men efter 2-3 gånger så blev den selen 3 gånger så stor. Så dom håller inte alls formen om man säger så. Har kört på oinakkaselar i snart två år, och dom är slittåliga och töjer inte ut sig :)

En annan sak att tänka på, som vi fick tips om när vi började fundera rasrena hundar, är att OM man vill tävkla i framtiden, så kan det vara smart att redan från början skaffa hundar det går att tävla med.
Våra hundar fungerar ju fint för hobbykör, men det går inte att tävla. Freja är en sprinthund, Cora och Piro är långsamma långdistansare, Drífa skulle nog gå bra i både lång och sprint, Vidar vetta fan, han är stopr, snabb och starkr, men för tung för sprint och håller inte längre distanser.
Som läget är nu, måste vi vänta många år, eller låna in hundar för att tävla.
Skaffar du malamuter, så tänk tävling från början. Läs på lite om klasser och så oxå, så att du kan tänka dig för innan. Ett kul projket oxå, medan du väntar. Du har ju gott om tid att titta ut hundar som faller dig i smaken både utseendemässigt och till sättet. Sen hinner du etablera kontakt med en jättebrauppfödare, hälsa på hos dem och kanske köra deras hundar!
OJ vad du kan ha skoj innan ni har det där huset, med hundgårdar och allt!
MVH Elin
#8 Okej, jättebra tips! Ska komma ihåg det och köpa därifrån! :D Tack :)
#9 Oki, ska tänka på det. Och höra med uppfödare och så :)
Jag vet, jag ska verkligen ligga i och riktigt "plugga upp" mig innan voffsingarna kommer :) Men vi ska börja riva ut allt i huset nu i sommar, och sen renovera nästa sommar. Så vi kommer att ha det vi gör :) Sen hundgårdar och sånt bygger vi när vi skaffat hundarna :) Det kommer bli jättefint därute. Jag hoppas verkligen att de här två åren kommer gå fort, vilket de garanterat kommer göra eftersom skolan trycker på ganska mkt, så man har det man gör ;) Men gud så jag läängtar! :)

Vi fantiserar ibland om ett annat hus än det vi har nu. Ett helt utan grannar, så att vi kan ha fler hundar, trots min allergi. Då kan nämligen polarisarna sova ute på nätterna, och jag slipper två ton hår i sovrummet när de fäller.
Hundanläggningen vi vill bygga där kommer att kostra uppåt 100 000 kr. Vi vill ha stora hundgårdar där hundarna går 2-4 i varje, gärna med innedel och koja ute. Sen ska vi ha en jättestor rastgård runt hundgårdarna, som är helt rymingssäker, så att de kan få springa lösa och härja allihopa. I dagsläget får Cora aldrig vara lös, för hon hoppar över staket och rymmer.
Både hundgårdar och i rastgården ska vi ha massor av berikning, roliga saker att balansera på osv.
MVH Elin

#8 Vi kör med björkissaker, och är nöjda.
Alla selar vi haft är björkis (sydda på symaskiner av människor), utom en som syddes upp av en bekant till en av uppfödarna, och den gick sönder. Vi har haft lite svårt att hitta storlek åt Vidar, så han har bytt sele många gånger (sist nu blev selen för stor, när han äntligen blev av med de sista kasteringskilona).
Luomi hann dra i sin sele 5 vintrar, och kombiselen har varit med i 6 vintrar nu, dock långt ifrån lika välanvänd som nomeselarna. Pulka/skrinda blir det rätt sällan.
Cora och Freja har dragit i sina björkisselar i 5 vintrar, och de håller bra fortfarande.
Vi tvättar selarna 1-2 gånger om året, då det blir mycket lera och sand på dem under höstens och vårens barmarkskörningar.
Halsbanden är björkis, och de håller oxå bra. Jag envisas med att försöka hitta snyggare halsband, men det är svårt att få dem tillräckligt praktiska och så att man ändå har råd med dem, i läder…
Vi har bara 2 slädar, den ena är ett hemmabygge vi köpt begagnat. Den andra är en björkis vi köpte ny när det blev fler hundar här hemma. Det enda negativa vi hört om björkisslädarna är att de är lite otympliga, som slagskepp. Fast det är rätt bra ändå för oss, som vill ha stadiga och rejäla slädar till turer och familjemys. Annat blir det den dagen vi har våra 4 sibbar och ska tävla. Då är det dags att skaffa en 3:e släde, typ!
MVH Elin
#12 Oj, då satsar ni till 100% då ;) Nice med en så stor gård. Hoppas det går bra och att ni har era drömhundgårdar sen! :)
#13 Båda märkena är säkert bra, eftersom de passar olika stilar. Men ska kolla upp begge :)