Bilresa
Om ungefär nio veckor ska vi förhoppningsvis hämta hem en valp. Tiken ska ha valpar under nästa vecka.
Hur ska man göra när man hämtar hunden? Vissa säger att den ska sitta i knät och vissa säger att man ska ha transportbur. Det sista jag har hört är att man ska använda bilsele. Vilket är egentligen bäst och säkrast för valpen? Valpen är åtta veckor när vi ska hämta den.
När vi hämtade Aramis så hade vi en resa på 4 timmar med vovven innan vi kom hem. Han fick ligga i mitt knä hela tiden och det trivdes han utmärkt med, sov ungefär hela tiden :). Det tyckte jag funkade bra iaf.
Eftersom våran uppfödare ville åka själv så gjorde hon det. De var 30 mil ungefär.. Dem tog alla valpisar som skulle iväg i varsin bur med en filt.
När de är ett litet utrymme kan en hund känna sig antingen säkrare eller mer skrämd. Beroende på hunden helt enkelt. Men jag skulle nog tycka de var bäst iaf, i en egen bur.
Annars hade vi tänkt hämta honom med att jag satt i baksätet med honom och tog med nått som han kunde bita på för att disstrahera sig själv. Men de behövdes ju inte då.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

jag tycker att man skall ha den lilla i knät så den inte behöver bli rädd direkt! Annars är ju en bur som sitter fast inne i bilen säkraste för just hunden om en olyck skulle hända..kanske med en filt som luktar mamma och ha ganska mörkt,kanske en filt över eller nåt! Oh vad kul med en valp,vad e det för ras? har du någe bild`? Lycka till!

Ur ren säkerhets synpunkt om olyckan skulle vara framme så är det säkraste sättet att transportera en liten valp i en transportbur som man spänt fast ordentligt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag höll Åskar i knät halvvägs under jackan så han hela tiden kände min närhet och lukt… Hag låg helt stilla och slickade mej bara på handen vilket för mej betyder att han kände sig trygg…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

när vi hämta ebba förra veckan hade jag henne i knäet gick alldeles utmärkt. Nu kör vi med transport bur i bilen.

En så liten valp kan bli skrämd av att ligga ensam i bur första resan. På golvet i baksätet med mjukt underlag är en ganska säker plats. Då når man att klappa den den lugnande, det är lite trångt och ombonat och valpen far inte all världens väg vid en inbromsning.