Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1499 ggr
Fantic
0

Råd önskas ang skvättande hanhund...

Jag har en liten blandraskille på 2 ½ år som går o skvätter inomhus. Han lyfter alltså på benet o kissar mot möbler, skor, väggar eller vad han nu hittar… Inte varje dag, men rätt så ofta…

Han har även en annan egenhet o det är att om vi inte skjuter in stolarna vid köksbordet så går han upp på bordet och även där kan han kissa på nån blomma eller ljusstake eller nåt… Utanför vår köksfönster går en gångväg (ca 5 m ifrån) och teorin är att han ser nåt väldigt spännande o upphetsande utanför som gör att han måste "markera". Det passerar väldigt många hundar där. Han går inte upp på bordet om vi är hemma… men han kan kissa inne även om vi är hemma.

Vi har även en äldre stor hanhund och han skulle hellre dö än att kissa inne…

Hjälp, ska vi kastrera honom o hoppas att det hjälper eller vad ska vi göra…?

AnneN
0

Låter som han antingen markerar revir eller protesterar mot något… Är det något speciellt som görs/inte görs innan han kissar inne som är annorlunda de gånger han inte gör det?

Finns även skvättskydd som man kan sätta på hunden

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fantic
0

Han kan göra det när som helst vare sig vi är hemma eller inte, eller om vi sover eller är vakna… Man vet inte förran man hittar pölarna o då är det lite svårt att veta när han gjort det… men hans dagar ser ganska lika ut. Han är hemma med min mamma som är pensionär och han har sällskap av en stor blandraskille som han inte kan vara utan.. :)

De är ute o promenerar eller är ute i snöre på gården på dagarna så det är inte brist på utevistelse…

lena1
0

2, men det kan vara brist på aktivitet, det är inte samma som utevistelse, han behöver kanske aktiveras mera…..att han skvätter inne kan jag bara ge dig rådet att ligga som en rem efter honom ett tag så han inte får en chans, och när du märker det så gör du likadant som med en vappis och ut på en gång.slutar han inte för det skulle jag gå till veten för en koll….