jag har HUNDPROBLEM.
Vad ska jag göra. Himla har blivit jätte konstig, helt avvikande från mig, drar som satan i kopplet, har börjat tugga sönder grejer, gnäller när vi är ute och går, om hon inte skäller. Hon skäller på precis allt, träd, bilar männsikor.. Hon är hyper stressad. Var ute och gick i stan md henne i helgen men hon började dra och gnäll/panik/springa runt i kopplet så då lyfte jag upp henne och när jag precis lyfte upp henne morra hon och högg mot mig och bet mig. Har hänt att hon morrat och huggit i luften förr någon gång men aldrig bitit. Hon kan verkligen inte gå ut, hon blir helstressad det ser ut som hon kryper ut skinnet. Jag blir nästan rädd för henne. Jag har provat att släppa henne lös i en hundhage, men då springer hon iväg som ett skott och skäller på alla träd.
Finns det någon som vet vad jag ska göra, jag vill ju inte göra mig av med henne, men det känns otrevligt att hon kan bita mig och att man inte kan gå ut på promenader för hon blir superstressad och det kan ju inte vara bra för hunden.
Finns det någon som kan hjälpa mig med henne hur jag ska kunna få henne att bli bra? eller vad ska jag göra? :S
att du lyfter upp henne gör bara att hon känner sig trängd,hur gammal är hon först och främst?

Har hon genomgått en hälsoundersökning på sistonde?

Undrar samma som #1 & 2, hur gammal är hunden? Har den genomgått en undersökninga av veterinär nyligt? Har det hänt något som kan ha skrämt hunden?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Direkt in till veterinären skulle jag säga. Om detta beteende kommit så plötsligt och inget har hänt henne så är det säkert något som smärtar.
snart 10 månader.. var hos veterinären för ett tag sen för att kolla upp hennes ben som hon inte går på så ofta, men de kännde klämde och röntagde men hitta inget fel.. d sa att det med benet var en "fix ide". hon hade halsfluss, men den är botad nu.. hon har alltid vart lite stressad/skällig/rädd och så.. men nu i helgen blev hon superstressad.. ska jag gå till hund psykolog eller vad ska jag göra.. för hon har inte ont.. hon är bara arg och stressad.. ?
och hon drar som attan i kopplet.. inann har det vart jagsom fick "dra" henne.. jag vill verkligen få bukt med henne och lära mig hur jag ska få bukt med problemen.. nån superduktig här inne som är utbildad och kan tänkas hjälpa till mot ersättning.. typ "privat kurs"? eller har ni någon att rekommendera? =)
glömde skriva, att om jag går ut när det är mörkt så blir hon inte lika stressad som mitt på dagen..
Jag skulle ställa frågan på www.alltomhundar.com, där finns många som varit i kontakt med stressade hundar. Kanske späkåldern? Jag skulle börja träna koppelgående igen med henne så hon går ordentligt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag skulle först och främst kontrollera att hunden är fullt frisk.
Sedan skulle jag kontakta en erfaren och duktig psykolog/instruktör el. liknande. Du behöver mer hjälp än över ett forum. Någon som får träffa dig och hunden.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#10Det är ju det jag letar efter.!. skriver här så jag kanske kan få tips på någon bra psykolog/instruktör.. frågade även om de fanns nån utbildad medlem här..
#11 Vart bor ni? :) Så blir det lättare för folk att rekommendera.
Den enda jag vet härinne är Zebben, som är jätteduktig och utbildar sig för fullt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#11 kika på www.immi.nu så kanske det finns nån bra i närheten
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#0 När hunden blir ca 10 månader kommer den in i den så kallade "spökåldern". Då ser den farliga saker högt och lågt. Ett tips kan vara att gå fram till alla "farliga" saker hon skäller på och klappa på dom och få fram även henne dit. Du vet, att du är ju den trygga flockledaren, och om du vågar gå fram så vågar även hon för du har visat att det inte är något farligt.
Det var ett av tipsen du kommer få här. Jag har valpar i den här åldern nu. Och jag klappar på träd och cement brunnar och gud vet vad. Var glad och prata med ljus röst. Lycka till.

Kollade veterinären upp sköldkörteln?